Principală  —  Ştiri  —  Diverse   —   Ministrul Educației: „A critica manualele…

Ministrul Educației: „A critica manualele școlare și a pune umărul la îmbunătățirea lor – este diferit”. 96 de persoane au participat în programul de consultare publică a manualelor școlare. Vezi ce erori au găsit

Imagine simbol

La sfârșitul lunii februarie, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a lansat programul de consultare publică a manualelor școlare pentru îmbunătățirea calității manualelor din care învață elevii. Până în acest moment, 96 de persoane, majoritatea cadre didactice, s-au expus pe marginea calității manualelor care vor fi achiziționate începând cu anul de studii 2024-2025, iar 12 manuale au obținut avizul „Bun de tipar”.

În cadrul achiziției 2024, MEC și-a propus achiziționarea a 67 de titluri de manuale școlare. După ce ofertele de manuale au fost evaluate de grupuri de 3-5 evaluatori cadre didactice, selectate prin concurs deschis, care dețin grade didactice și științifico-didactice cu experiență și performanță profesională, suplimentar, proiectele de manuale școlare sunt supuse consultărilor publice. Este pentru prima dată când se realizează consultarea publică a proiectelor manualelor școlare.

„La apelul MEC privind consultarea publică a proiectelor de manuale școlare au răspuns 96 de persoane, majoritatea cadre didactice, iar 12 manuale au obținut avizul „Bun de tipar”. Recomandările de la consultări publice sunt remise evaluatorilor pentru analiză. Cele relevante în opinia evaluatorilor sunt remise editurii. Editura realizează redactarea. Avizul „Bun de tipar” se acordă doar după clarificarea tuturor neconcordanțelor”, se menționează în răspunsul reprezentanților MEC, la solicitarea de informații a ZdG.

Cele mai frecvente erori sau elemente de conținut asupra cărora evaluatorii au solicitat să se intervină sunt „clarificări cu privire la noțiuni. Au fost identificate unele erori gramaticale și litere lipsă. A fost solicitată modificarea unor imagini cu unele mai lizibile. A fost identificată o fabrică care este în proces de lichidare și a fost exclusă din manual”, potrivit MEC.

Conform informațiilor plasate pe site-ul MEC, 29 de proiecte de manuale școlare au fost supuse consultărilor publice până acum. Consultarea publică a fiecărui proiect de manuale este anunțată în momentul când acesta este prezentat Consiliului Național pentru Aprobarea Manualelor. Fiecare manual școlar ofertat în cadrul achiziției publice a fost evaluat de către un grup de 3-5 evaluatori. Manualul care a acumulat cel mai mare punctaj (câștigător) a fost redactat conform recomandărilor grupului de evaluatori. Ulterior acesta este plasat pentru consultări publice. Fiecare proiect de manual este consultat timp de 10 zile. Lista de manuale consultate se actualizează periodic, pe măsura depunerii acestora de către editură.

„Vrem să oferim posibilitatea părinților și profesorilor să spună că manualele sunt bune, înainte ca ele să fie definitivate și transmise în școală”

Ministrul Dan Perciun a declarat pentru ZdG că la inițierea acestui program de consultare publică a manualelor școlare, editurile aveau temerea că vor exista foarte multe comentarii, totuși „a critica manualele școlare și a pune umărul la îmbunătățirea lor – este diferit”, spune ministrul.

„Nu foarte multă lume dispune de timp să parcurgă manualele și să se expună, dar suntem recunoscători pentru fiecare opinie care ajută la îmbunătățirea acestora. Manualele sunt supuse consultărilor unul câte unul, și, nu toată lumea urmărește în permanent că există această oportunitate pe care ne străduim să o promovăm la întâlnirile cu profesorii și îi rugăm să se expună pe marginea lor. Lumea e ocupată. Cine are timp și disponibilitate, ne ajută și sperăm ca în timp să fie mai mulți evaluatori.

Acest exercițiu de consultare publică este realizat pentru prima dată. L-am și reglementat ca să devină obligatoriu pentru următoarele literații.

Vrem să oferim posibilitatea părinților și profesorilor să spună că manualele sunt bune, înainte ca ele să fie definitivate și transmise în școală. Pentru ca mai multă lume să participe în acest exercițiu, pe viitor, s-ar putea să implementăm și un mecanism stimulativ. De exemplu să dăm un premiu pentru cel mai bun comentariu”, a punctat pentru ZdG, ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.

Cum erau admise pană acum manualele și ce se face acum diferit?

Până acum se realizau pașii:

1. Fiecare evaluator, după caz, face recomandări de redactare a manualului

2. Toate recomandările se includ într-un tabel de divergențe

3. Editura redactează manualul conform recomandărilor evaluatorilor

4. Manualul redactat se remite grupului de evaluatori pentru verificare

5. Grupul de evaluatori completează tabelul de divergențe cu rezultatele evaluării

6. Consiliul Național pentru Aprobarea Manualelor decide asupra acordării avizului „Bun de tipar”

7.Dacă decizia nu este favorabilă, manualul se remite repetat către editură pentru redactări.

Acum suplimentar se mai realizează consultarea publică (după pasul 3.)

Recomandările de la consultări publice sunt remise evaluatorilor pentru analiză. Cele relevante în opinia evaluatorilor sunt remise editurii. Editura realizează redactarea. Avizul „Bun de tipar” se acordă doar după clarificarea tuturor neconcordanțelor.

„Chemăm toată lumea să participe la acest proces de îmbunătățire a manualelor școlare”

„Acest exercițiu de consultare publică îl avem înainte de obținerea avizului „Bun de tipar”. Prin consultarea publică a manualelor ne dorim o ultimă iterație de analiză a acestora de către toate persoanele interesate, inclusiv cele cu competențe în domeniu, astfel încât să excludem orice potențială eroare științifică, gramaticală sau eventuale răspunsuri greșite care sunt de regulă prezentate în proiectele de manuale și, sigur, că alte potențiale carențe.

Urmare a acestui proces dorim să avem manuale de o calitate cât mai înaltă și toate carențele să fie excluse. În acest context, chemăm toate persoanele interesate, cadre didactice, elevi, specialiști în domeniu cu competențele necesare, să consulte proiectele de manuale pe care le publicăm de fiecare dată pe pagina oficială a Ministerului Educației și Cercetării, la rubrica Transparență.

Chemăm toate persoanele interesate să consulte și să vină cu feedback-ul corespunzător, completând formularul dedicat fiecărui manual. Urmare a acestui proces să fie operate respectivele redactări în proiect și să fie oferit avizul „Bun de tipar”. Manualele sunt pregătite pe rând, ceea ce înseamnă că vom continua să completăm lista, astfel încât, spre sfârșitul anului de studii și respectiv începutul următorului an să propunem elevilor manualele noi redactate și ajustate. La această etapă gândim să reieșim din toți parametrii de evaluare în cadrul achiziției, 40 de titluri de manuale școlare noi pentru anul de studii 2024-2025. Chemăm toată lumea să participe la acest proces de îmbunătățire a manualelor școlare”, a declarat într-o conferință Galina Rusu, secretara MEC.

„Prin această intervenție ne dorim excluderea în totalitate a oricăror potențiale elemente care aduc atingere identității și valorilor naționale, a elementelor rasiste, xenofobe sau de promovare a ideologiei național-extremiste, erorilor științifice sau gramaticale, răspunsurilor greșite, dar și altor carențe, astfel încât manualele care au obținut avizul „Bun de tipar” să fie de o calitate cât mai înaltă”, a declarat Galina Rusu.

Unele proiecte de manuale ofertate au fost respinse pe criteriul de necorespundere curricula sau pentru ca nu au acumulat cel puțin 80% din punctajul total pentru factorul „Calitatea ofertei”. Pentru unele titluri de manuale, editurile împreună cu autorii au operat redactările solicitate și au prezentat manualele pentru obținerea avizului „Bun de tipar”. După ce vor obține acest aviz, manualele vor fi tipărite și transmise către instituțiile de învățământ.

Proiectele de manuale școlare pot fi consultate aici. Lista manualelor spre consultare va fi actualizată periodic, conform MEC.

Conform noilor prevederi ale Legii privind achizițiile publice este indicat că, în procesul de selectare a manualelor, prețul acestora va conta în proporție de 30%, iar calitatea conținutului manualelor şcolare în proporție de 70%.