Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Cincisprezece posturi TV, sancționate cu…

Cincisprezece posturi TV, sancționate cu amendă pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare

Imagine simbol. Foto: IStock

Consiliului Audiovizualului (CA) a oferit amenzi totale de 70 000 lei și 6 avertizări publice, pentru încălcarea Codului serviciilor media audiovizuale (CSMA) și a legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare care vor avea loc duminică, 28 septembrie curent. Deciziile au fost luate în ședința autorității de reglementare din 25 septembrie.

Sancțiunile au fost date pentru încălcarea prevederilor privind asigurarea informării publicului din CSMA, a normelor din Regulamentul privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, art. 7 din Legea publicității, precum și a prevederilor art. 90 din Codul electoral.

Posturile sancționate cu amendă sunt următoarele:

  • „Pro TV Chișinău” – 13 000 lei,
  • „TVC 21” – 13 000 lei,
  • „Jurnal TV” – 10 000 lei,
  • „Moldova 1” – 5 000 lei,
  • „TVR Moldova” – 5 000 lei,
  • „Canal Regional” – 5 000 lei,
  • „Exclusiv TV” – 3 000 lei,
  • „Next TV” – 3 000 lei,
  • „Vocea Basarabiei TV” – 3 000 lei,
  • „Agro TV Moldova” – 3 000 lei,
  • „ONE TV” – 2 000 lei,
  • „Star TV” – 2 000 lei,
  • „TV8” – 1 000 lei,
  • „R Live TV” – 1 000 lei,
  • „Cinema 1” – 1 000 lei.

Totodată, posturile „TV-Găgăuzia”, „7 TV”, „1 TV”, „N4”, „TV9” și „TV Elita” au primit avertizare publică.

Sancțiunile au fost aplicare pentru admiterea formelor de discriminare în emisiunea de promovare electorală dedicată prezentării programului electoral al concurentul Partidul Nostru, în care a figurat sintagma „introducerea de sancțiuni dure pentru propaganda LGBT în școli”.

Cele mai serioase încălcări ale CSMA și ale legislației electorale au fost constatate la posturile de televiziune „ProTV Chișinău”, în special difuzarea repetată a unui spot de promovare pentru un concurent electoral și depășirea limitei zilnice legale a publicității electorale la TV; și la „TVC 21” care, printre altele, a încălcat prevederile referitoare la reflectarea sondajelor.

De asemenea, „Jurnal TV” a fost sancționat cu una dintre cele mai mari amenzi pentru admiterea acelorași încălcări timp de trei săptămâni, fără vreo încercare vizibilă de înlăturare a acestora”, notează CA.

Vicepreședinta CA, Aneta Gonța, a menționat în timpul ședinței că la multe posturi TV lipsește practica jurnalistică autentică de a pune întrebări, moderatorii limitându-se adesea la un rol pasiv, care permite vociferarea narațiunilor false de către invitați. Ea a adăugat că există mai multe emisiuni în care moderatorul apare doar formal, pentru a bifa respectarea unor reguli tehnice, dar fără a asigura și respectarea conținutului editorial. În mod special, se remarcă furnizorul public regional GRT prin perpetuarea practicii de a mima reflectarea campaniei în știri, concurenții neavând intervenții directe, și prin derapajele din emisiunile de informare electorală.

Rezumatul controlului în perioada 12-18 septembrie curent:

  • Știri cu caracter electoral: au fost difuzate 515 subiecte, cu 10 teme mai mult decât în perioadele precedente, cu un volum total de 18 ore și 56 de minute, ceea ce înseamnă o pondere de 31,4%.
  • Ponderea subiectelor electorale în buletinele de știri: „Jurnal TV” s-a remarcat prin cea mai mare pondere a subiectelor electorale în cadrul buletinelor de știri, dedicând acestora 47,2% din durata totală a programelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: concurenții electorali au fost protagoniștii cu cele mai multe prezențe în subiectele cu caracter electoral – 45%, iar cele mai puține au fost înregistrate de către organul electoral – 5%. Toate cele 19 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au reflectat concurenții electorali în cadrul buletinelor informative. Aceștia au dedicat concurenților electorali un timp total de 6 ore și 24 de minute, ceea ce înseamnă 33,8% din durata totală a subiectelor cu caracter electoral.
  • Durata reflectării concurenților electorali: „Cinema 1” a continuat să se remarce prin alocarea celui mai mare timp de reflectare a concurenților electorali, cu un total de 49 de minute, urmat de „One TV”, care a dedicat 40 de minute acestui tip de conținut. La polul opus s-a aflat „Agro TV Moldova”, cu doar 28 de secunde de difuzare, marcând cea mai scăzută durată în această etapă.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Din perspectiva frecvenței aparițiilor, cei mai reflectați concurenți electorali au fost PAS (97 de apariții), fiind urmat de BEP (94 de apariții) și bl. Alternativa (64 de apariții). Cel mai puțin reflectați concurenți au fost PAM și bl. BUN – fiecare cu câte 15 apariții.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: în total, 17 SMA au difuzat 195 de subiecte cu caracter conflictual, sau 37,9% din numărul total de materiale electorale difuzate în perioada a treia, dintre care 13 subiecte (2,5%) au fost prezentate dezechilibrat, fără prezentarea pozițiilor părților vizate.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: 599 de surse citate au fost protagoniști de sex masculin (66,6%), iar 300 de apariții au fost de sex feminin (33,4%).
  • Dezbateri electorale: 16 SMA au difuzat cumulat 43 de dezbateri electorale, iar 1 SMA a difuzat dezbateri electorale care nu au fost încadrate în rubrica specială „Dezbateri electorale”.
  • Publicitate electorală: 16 SMA au difuzat în total 413 spoturi de publicitate electorală, cu o durată totală de 4 ore 27 de minute. Nereguli atestate la difuzarea spoturilor au fost: încadrarea necorespunzătoare a spoturilor electorale în alte rubrici decât cea specială, includerea spoturi de publicitate electorală în emisiuni de informare electorală și în programele de știri și actualități, contrar reglementărilor, devieri de la ora declarată, depășirea limitelor legale de 2 minute/zi pentru un concurent electoral, lipsa mențiunii privind detaliile contractului, difuzarea spoturilor de publicitate cu impact negativ asupra publicului.