Principală  —  IMPORTANTE   —   Cerere prealabilă de la Igor…

Cerere prealabilă de la Igor Dodon. Nemulțumirile președintelui și întrebările publice ale ZdG

La 29 ianuarie 2020, poștașul a adus la redacția ZdG un plic semnat cu numele Tepordi Ghendie (n.r., am respectat ortografia de pe plic). În interior, era o cerere prealabilă semnată de Igor Dodon. Potrivit cererii, șeful statului ar fi nemulțumit de unele informații din articolul „Vacanțele de lux ale președintelui” și susține că, prin intermediul acestuia, ar fi fost răspândite „în mod tendențios informații, inclusiv imagini despre viața sa privată și de familie…, cu scopul de a leza onoarea și demnitatea”.

Cel mai mult, șeful statului ar fi fost deranjat de următoarea informație: „Cel puțin, în 2018, familia președintelui a fost cazată în unul dintre cele mai luxoase hoteluri din peninsula grecească Halkidiki: „Pomegranate Wellness Spa Hotel”. De fapt, președintele ar fi fost cazat într-o vilă de lux amplasată pe teritoriul hotelului, în care doar o noapte de cazare poate costa chiar și 20 de mii de euro”.

Citiți și: (GALERIE FOTO) Vacanțele de lux ale președintelui

În cererea prealabilă, președintele mai scrie că „imaginile folosite sunt din perioada de până a deveni președinte, sunt private și au fost publicate fără acordul subsemnatului”. Totodată, Dodon afirmă că „imaginile” nu se „încadrează în domeniul criticii acceptabile sau comentariile echitabile, fiind depășite limitele și scopul dreptului la informare. CtEDO, cu valoare de principiu, a stabilit că publicul nu are un interes legitim să știe unde se găsește o personalitate și cum se comportă ea, chiar dacă acesta apare în locuri publice, și aceasta în pofida notorietății sale. Fiecare trebuie să beneficieze de o „speranță legitimă” de protecție și de respectare a vieții sale private”, se mai spune în cererea semnată de Igor Dodon.

Președintele solicită:

Publicitate
Publicitate

„— exprimarea scuzelor pentru încălcarea dreptului la respectul vieții private și de familie a subsemnatului Dodon Igor.

— A dezminți informațiile false și defăimătoare cu următorul text: „Informațiile publicate la 16 ianuarie 2020 în articolul „(Galerie FOTO) „Vacanțele de lux ale președintelui” – „Cel puțin, în 2018, familia președintelui a fost cazată în unul dintre cele mai luxoase hoteluri din peninsula greacă Halkidiki: „Pomegranate Wellness Spa Hotel”. De fapt, președintele ar fi fost cazat într-o vilă de lux amplasată pe teritoriul hotelului, în care doar o noapte de cazare poate costa chiar și 20 de mii de euro” – sunt false și defăimătoare şi lezează onoarea, demnitatea și reputația profesională a domnului Dodon Igor.

— A publica și răspândi dezmințirea, inclusiv pe site-ul www.zdg.md la aceeași rubrică, pagină, durată de timp, textul dezmințirii să fie scris cu aceleași caractere ca și informația dezmințită”.

Ce NU a spus președintele în cererea prealabilă

În afară de imaginile publicate, președintele Igor Dodon a fost deranjat de o singură frază din articol, cea despre vila de lux de pe teritoriul hotelului familiei fostului procuror general al Federației Ruse, Chayka. Totuși, președintele Dodon nu explică care anume informație din această frază este falsă: anul, numele hotelului sau prețul pentru o noapte?

ZdG menționează însă că, înainte de publicarea articolului, i-a solicitat președintelui informații despre vacanța din 2018.

Vedeți, mai jos, întrebarea remisă de ZdG în adresa președintelui, până la publicarea articolului:

— Știm că, în 2018, înainte și după pelerinajul de pe muntele Athos, v-ați odihnit împreună cu familia, copiii și alte câteva persoane apropiate dvs pe teritoriul hotelului „Pomegranate Wellness Spa Hotel” din Halkidiki, hotel care aparține familiei procurorului general al Rusiei, Iurii Chayka. Cunoaștem și avem, inclusiv dovezi, că ați fost cazat într-o vilă exclusivistă de pe teritoriul hotelului, „Royal Suite”. Prețul de cazare pentru o noapte în această vilă începe de la 200 de mii de lei, iar în luna august, prețul pentru cazare este și mai mare”…

Președintele a văzut întrebarea și chiar a răspuns la ea. Acesta NU a negat atunci că a fost cazat în acea vilă de pe teritoriul hotelului. Ba mai mult, Președinția a precizat că vacanța, inclusiv cazarea, a fost „suportată de una din rudele apropiate ale domnului președinte”.

Vedeți, mai jos, răspunsul oferit de Președinție cu referire la vacanța din 2018, publicat anterior de ZdG

„Familia prezidențială nu a achitat cazarea în vacanța din 2018, costurile au fost suportate de una din rudele apropiate ale domnului președinte. Deci, insinuarea dvs. are ca efect inducerea în eroare a opiniei publice”.

ZdG precizează, în acest context, că informația despre vacanța din 2018 ne-a fost confirmată, până la publicare, de mai multe surse, din Moldova și din străinătate, inclusiv din anturajul președintelui R. Moldova, persoane care l-au însoțit în acea vacanță. 

Astfel, pentru a evita eventualele speculații la acest subiect, îi solicităm public președintelui să răspundă la următoarele întrebări:

  • Cine este „ruda apropiată” care a achitat cazarea pentru familia președintelui în vacanța din anul 2018 din Grecia?
  • Cât a costat cazarea pentru familia președintelui și cum se numește hotelul/vila în care aceasta s-a odihnit?
  • Cine a achitat cazarea pentru celelalte persoane care au însoțit familia președintelui în acea vacanță?
  • Cât a costat cazarea pentru celelalte persoane din grup?
  • Pentru a evita interpretările și suspiciunile care pot apărea de pe urma acestor răspunsuri, solicităm respectuos președintelui să publice documentele aferente achitării cazării în vacanța din Grecia în care sunt indicate toate sumele de bani plătite.
  • Totodată, solicităm președintelui R. Moldova să facă publice cheltuielile pe care le-a suportat familia sa în toate vacanțele și deplasările private din ultimii 10 ani (din 2010 până în 2020), perioadă în care acesta a deținut, în exclusivitate, funcții publice – fie în calitate de deputat în Parlamentul R. Moldova, fie ca șef de stat. 
  • Totodată, pentru că în răspunsul oferit anterior pentru ZdG, Președinția a informat că „o parte din aceste vacanțe au fost achitate din veniturile legale obținute de familia prezidențială, iar altele nu au presupus costuri pentru că s-au desfășurat la invitația unor rude sau prieteni apropiați, care și-au asumat chestiunile logistice”, solicităm respectuos să fie făcută publică lista cu numele sponsorilor vacanțelor demnitarului Igor Dodon.

Informăm comunitatea ZdG că, dacă nu vom primi răspunsuri la aceste întrebări, redacția  va continua să solicite aceste informații, inclusiv în cadrul unui eventual proces de judecată. Totodată, precizăm că această cerere prealabilă NU ne va opri să documentăm în continuare aceste aspecte, dar și altele care vizează activitatea președintelui și politicianului Igor Dodon, așa precum timp de 15 ani zeci de dosare în instanță nu ne-au determinat să renunțăm la alte investigații privind demnitarii. 

Cu referire la imaginile publicate cu politicianul Igor Dodon în vacanțele din Maldive, Seychelles, Dubai și Bulgaria, ZdG menționează că redacția s-a ghidat exclusiv de interesul public, motivat și de nenumăratele acuzații publice din ultimii ani despre demnitarii care nu pot demonstra sursele averilor și vacanțelor de lux. Totodată, menționăm că, în articol, au fost publicate o serie de imagini cu familia președintelui Igor Dodon preluate chiar de pe pagina oficială de Facebook a șefului statului, pe care el însuși le-a făcut publice.

În privința imaginilor, ajunse în posesia ZdG, menționăm că redacția a publicat fotografii ce confirmă vacanțele de lux în zone exotice și scumpe și, chiar dacă au stat la dispoziția redacției, am evitat să publicăm imagini cu copiii, soțiile bărbaților politici sau cu alte persoane irelevante contextului. Au fost publicate unele poze în care politicianul apare îmbrăcat sumar doar în contextul în care acesta, în ultimii ani, singur a publicat asemenea imagini la bustul gol sau în halat. 

Deoarece această cerere prealabilă, avea înscris pe plic un nume ortografiat ”Tepordi Ghendie”, iar însăși cererea era semnată cu numele Igor Dodon, nefiind indicată o adresă sau un număr de telefon pentru elucidarea unor detalii sau remiterea unui răspuns, redacția a telefonat la numărul făcut public de avocatul Ghenadie Țepordei pentru a stabili la ce adresă să remitem răspunsul. Țepordei a zis să trimitem răspunsul ”la Președinție”. Menționăm că, potrivit datelor de pe plic, scrisoarea a fost remisă la 27 ianuarie, cu aviz recomandat și a ajuns la redacție miercuri, 29 ianuarie. Menționăm că tot ieri, Ghenadie Țepordei a fost numit șef la Agenția Proprietății Publice (APP). 

Ziarul de Gardă
Publicitate
Publicitate