Principală  —  IMPORTANTE   —   CALC face apel repetat către…

CALC face apel repetat către CEC să aprobe în regim prioritar o hotărâre privind transportul organizat al alegătorilor la secțiile de votare, în ziua anticipatelor din 11 iulie

Imagine-simbol

Organizațiile semnatare, membre ale Coaliției civice pentru Alegeri Libere și Corecte (CALC), fac apel repetat către Comisia Electorală Centrală (CEC) să aprobe în regim prioritar o hotărâre privind aspectele ce țin de transportul organizat al alegătorilor la secțiile de votare în ziua anticipatelor din 11 iulie și să asigure în timp util publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al R. Moldova.

Pe 31 mai, CALC a înaintat în adresa CEC un demers în care a îndemnat autoritatea electorală să adopte pentru scrutinul parlamentar din 11 iulie o hotărâre care să prevină transportul organizat al alegătorilor în ziua votării, similară hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 4390 din 20 octombrie 2020 cu privire la unele aspecte ce țin de transportul organizat al alegătorilor la secțiile de votare în ziua alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie 2020.

„Subliniem că hotărârea CEC nr. 4390 din 20 octombrie 2020 a avut un caracter disuasiv, având drept rezultat diminuarea numărului de incidente de transportare organizată a alegătorilor, constatate de observatorii naționali comparativ cu scrutinul parlamentar din 2019. Potrivit rapoartelor Misiunii de Observare Promo-LEX, la alegerile parlamentare din 2019 au fost constatate 123 de incidente, comparativ cu primul tur al scrutinului prezidențial din 2020, când au fost identificate 50 de cazuri și, respectiv, 37 de incidente în turul doi”, se arată într-o notă informativă a CALC.

Potrivit CALC, Hotărârea CEC a dus la sporirea vigilenței forțelor de ordine privind monitorizarea tuturor aspectelor legate de transportarea organizată a alegătorilor în ziua alegerilor și la simplificarea probării acestor incidente de către poliție.

„Misiunea internațională OSCE/ODIHR a scos în evidență că din cele 300 de incidente raportate de poliție pe 1 noiembrie 2020 și din alte 325 din timpul celei de-al doilea tur de scrutin prezidențial, majoritatea incidentelor au fost legate de acuzațiile de transportare organizată în legătură cu cumpărarea voturilor. Din peste 200 de rapoarte, în aproximativ 10 cazuri, poliția a identificat dovezi ale transportului organizat.

Cu regret, problema transportului organizat de alegători nu a fost reglementată de către Parlament nici după scrutinul prezidențial din 2020. În aceste condiții aprobarea de către CEC a unei Hotărâri pe subiectul monitorizării și împiedicării transportului ilicit al alegătorilor se prezintă drept o soluție optimă pentru asigurarea unui scrutin electoral liber și corect. De asemenea, hotărârea va contribui la consolidarea premiselor legale pentru pronunțarea unor hotărâri ale instanțelor de judecată sau la constatarea unor încălcări de către organele de drept”, se mai arată în nota informativă.

Potrivit constatărilor MO Promo-LEX, la alegerile prezidențiale din 2020, cazuri de transportare organizată au fost raportate atât pe teritoriul R. Moldova, cât și peste hotare.

„Cea mai mare parte din situații s-au produs în contextul organizării alegerilor pentru alegătorii din regiunea transnistreană. De exemplu, în primul tur al alegerilor în circa 74% de cazuri, iar în turul doi – în circa 57% (…) Transportarea organizată a alegătorilor poate fi o sursă de corupere și influență nejustificată asupra votului acestora, în special în cazul alegătorilor din stânga Nistrului, care sunt privați de posibilitatea de a se informa liber despre ofertele electorale ale concurenților electorali, despre modalitatea de exercitare a dreptului de vot, despre drepturile și obligațiile electorale.

Amintim că după alegerile prezidențiale din 2016, Curtea Constituțională prin Hotărârea nr. 34 din 13.12.2016 a evidențiat că coruperea alegătorilor trebuie privită ca o gravă încălcare a principiilor alegerilor libere și democratice, inclusiv a procesului echitabil și transparent al alegerilor. Asemenea încălcări creează precondiții pentru a pune la îndoială legalitatea și legitimitatea alegerilor. De asemenea, aceste încălcări pot influența considerabil rezultatele alegerilor”, susțin organizațiile semnatare.

Conform CALC, orice lipsă de acțiune menită să prevină transportarea organizată a alegătorilor, va duce la crearea de premise suplimentare de influențare și/sau constrângere a alegătorilor din stânga Nistrului să-și exercite dreptul la vot într-un anumit fel, dar și de creare a riscurilor suplimentare asupra securității acestor cetățeni.

„Luând în calcul impactul pe care îl poate avea fenomenul transportării organizate de alegători în favoarea anumitor concurenți electorali asupra corectitudinii procedurilor de vot, precum și pornind de la rolul pe care l-a avut hotărârea CEC nr. 4390 din 20 octombrie 2020 în reducerea numărului de cazuri de transportare organizată a alegătorilor, solicităm Comisiei Electorale Centrale să adopte în regim prioritar o hotărâre similară și pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021”, susțin reprezentanții CALC.

Comisia Electorală Centrală (CEC) a confirmat marți, 6 iulie, ultimii observatori pentru monitorizarea alegerilor parlamentare anticipate din 11 iulie. Astfel, scrutinul de duminică, va fi monitorizat de 2 436 de observatori acreditați de CEC.

Duminică, 11 iulie, în R. Moldova urmează să aibă loc alegeri parlamentare anticipate.