Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   O grădiniţă pentru toţi

O grădiniţă pentru toţi

493-gradinita1Convenţia Internaţională a Drepturilor Copilului le garantează tuturor dreptul la educaţie. Totuşi, unii copii sunt limitaţi în acest drept din fragedă copilărie, fie din cauza situaţiei financiare, fie din cauza unor dizabilităţi. Această discriminare începe încă de la grădiniţă, pentru ca, ulterior, să se agraveze în anii de şcoală.

Antonio, 6 ani, are probleme de sănătate şi de comunicare. Acum două luni, a început să frecventeze grădiniţa. Deşi mama băiatului rămâne mereu în preajmă, pentru a-l ajuta în cazul unui eventual acces de epilepsie, femeia speră că, în curând, situaţia se va ameliora şi ea va avea posibilitatea să se angajeze în câmpul muncii.

„Dacă vei sta şi vei ofta, nimeni n-o să ţi-l pună pe picioare”

Antonio este unul dintre cei 4 copii ai familiei Mândrescu. Băiatul a fost născut în Italia, unde a locuit alături de familie timp de doi ani. La naştere, au fost complicaţii, dar mama copilului a fost convinsă de medici că totul este în regulă în ceea ce priveşte micuţul. Ulterior, însă, „am observat că ceva nu este bine”, relatează Victoria Mândrescu, mama lui Antonio, care a aflat mult mai târziu că „partea stângă a corpului îi este slab dezvoltată. În plus, când am revenit, a trebuit să înveţe aici o limbă nouă şi s-a complexat. Şi azi îi este greu să se exprime”, povesteşte femeia.

În august, la Nisporeni, s-a deschis un Centru de reabilitare a copiilor de vârstă preşcolară. Acesta activează în cadrul Grădiniţei „Povestea”. Aici vine şi Antonio. „Centrul de reabilitare este deschis pentru toţi copiii. Ne străduim să satisfacem nevoile tuturor: şi ale copiilor, şi ale părinţilor. Specialitatea de părinte nu se învaţă şi, în acest caz, putem fi de folos şi adulţilor cu sfaturi practice sau chiar cu informaţii teoretice, care pot fi găsite în cărţile şi broşurile de care dispune centrul”, susţine Tatiana Cociu, directoarea grădiniţei.

493-gradinita2Victoria Mândrescu ne spune fericită că a şi observat primele rezultate şi speră că starea fiului său se va ameliora. „După două luni, văd schimbări importante”, spune femeia în timp ce Antonio sare în bazinul plin cu mingi. „Poate nu-i la fel de activ ca ceilalţi copii, dar a reuşit să-şi facă prieteni şi copiii deja înţeleg ce spune. Trebuie să mergem mai departe. Asta-i realitatea. Dacă vei sta şi vei ofta, nimeni n-o să ţi-l pună pe picioare”, spune mama băiatului. Potrivit angajaţilor, o problemă actuală cu care se confruntă copiii este comunicarea. Incapacitatea de a se exprima sau rostirea incorectă a cuvintelor îi inhibă pe cei mici, stare care, ulterior, se agravează.

Specialişti voluntari

Tatiana Cociu, directoarea Grădiniţei „Povestea”, recunoaşte că, iniţial, a fost dificil să schimbe mentalitatea oamenilor. Mai mulţi erau împotrivă ca şi copiii cu nevoi speciale să frecventeze această instituţie. În prezent, însă, susţine că părinţii, reticenţi altădată, nu se mai împotrivesc. Iniţial, veneau doar copiii din familii social-vulnerabile, pentru ca, ulterior, să frecventeze grădiniţa şi copiii cu nevoi speciale. „Părinţii erau cei care se indignau. Copiii nu observă aceste diferenţe. Ei sunt egali. Acum, nici adulţii nu mai consideră că acestea ar fi probleme. Cadrele didactice tot trebuie să fie pregătite, pentru că aceşti copii necesită alt tip de activităţi, în funcţie de posibilităţile lor”, explică directoarea.

„Toţi copiii au dreptul la educaţie”, aminteşte Tatiana Cociu, adăugând că educaţia incluzivă trebuie să înceapă încă în perioada preşcolară, pentru ca, ulterior, copiii să nu întâmpine nici un fel de impedimente. „Pentru început, e vorba de copiii cu nevoi speciale medii. Avem copii care frecventează doar Centrul de reabilitare. Încercăm să-i integrăm în activitatea grădiniţei, să poată veni aici alături de ceilalţi copii”, spune directoarea.

Totuşi, copiii, în afară de educaţie, au nevoie şi de recuperare, iar Centrul de reabilitare oferă această posibilitate. Aici micuţii pot fi ajutaţi de asistenta medicală, de kinetoterapeut şi de logoped. Specialiştii evaluează starea fiecărui copil în parte. Ulterior, educatorul ţine cont de recomandările acestora în lucrul cu micuţii. Deocamdată, însă, atât kinetoterapeutul, cât şi logopedul fac voluntariat, venind la centru de două ori pe săptămână. Administraţia grădiniţei speră că, în timpul apropiat, va avea posibilitatea să angajeze oficial astfel de specialişti.

493-gradinita3Centrul de reabilitare

„Am avea nevoie ca specialiştii să fie angajaţi oficial, să se afle aici zilnic, de dimineaţă până seara. Ne-ar trebui şi un educator de sprijin, care să se afle în permanenţă în preajma copiilor cu nevoi speciale. Unui singur educator îi este dificil să se descurce cu un număr mare de copii. În plus, când trebuie să ducă un copil la specialist, ceilalţi rămân fără supraveghere”, explică Tatiana Cociu. Antonio, de asemenea, ar avea nevoie de un educator de sprijin. În acest caz, mama lui, care vine la centru împreună cu fiul, va avea posibilitatea să-şi găsească un loc de muncă. „Din cauza crizelor epileptice, el nu poate frecventa grădiniţa conform programului complet. În această perioadă, a avut deja două crize şi educatorii nu ştiu ce să facă. El şi acasă se află mereu sub supravegherea noastră. Dacă nu suntem noi alături, atunci surioara are grijă de el”, relatează Victoria Mândrescu.

Pe de altă parte, femeia spune că această protecţie a dezvoltat anumite laturi negative în cazul lui Antonio. „El ştie că cineva mereu trebuie să fie în preajma sa şi nu-i este frică de nimic, nu este atent la nimic. Cere permanent atenţie şi este cel care porneşte un conflict în cazul în care este refuzat. Sperăm, totuşi, să ne adaptăm aici”, spune mama băiatului. Centrul de reabilitare pentru copiii cu dizabilităţi din cadrul Grădiniţei de la Nisporeni a fost renovat în cadrul proiectului Parteneriat Global pentru Educaţie, realizat de Ministerul Educaţiei în parteneriat cu Banca Mondială şi UNICEF. Proiectul a fost axat pe asigurarea educaţiei timpurii de calitate pentru toţi copiii, inclusiv pentru copiii din familii social-vulnerabile, precum şi pentru copiii cu nevoi educaţionale speciale.

Centrul a fost dotat cu echipament, materiale didactice şi cu un automobil. Astfel, micuţii vor avea posibilitatea să fie transportaţi de acasă la centru şi înapoi. „E foarte important mai ales pentru copiii cu dizabilităţi fizice. În plus, e benefic şi pentru persoanele din localităţile din preajmă, care ar putea, de asemenea, să frecventeze centrul”, consideră Tatiana Cociu. Pentru renovarea centrului s-a adunat suma de 120 de mii de lei, dintre care 48 de mii a fost contribuţia localităţii, iar restul sumei parvine din proiect. În prezent, la Grădiniţa „Povestea” sunt deschise nouă grupe, în care sunt încadraţi 248 de copii. Dintre aceştia, 20 sunt copii cu nevoi speciale.