Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Poliția atenționează că fraudele online…

Poliția atenționează că fraudele online continuă să facă victime. „Parcă sunt informată și atentă, dar oricum am nimerit și eu în plasa asta”

Captură ecran: Poliția.md

Poliția atenționează că fraudele online de tip smishing continuă să facă victime și în acest context vine cu un șir de recomandări pentru cetățeni.

Într-o postare pe Facebook, Mariana, o victimă a fraudei bancare susține că deși este informată despre fraudele online și este vigilentă – a căzut pradă escrocheriilor din mediul online datorită accesului fiicei la cardul bancar și insuficienta informare a fiicei pe acest subiect. Femeia vine cu câteva recomandări pentru părinți.

Potrivit poliției, „mesajul SMS primit de cetățeni conține informații false despre necesitatea furnizării unor date suplimentare pentru a recepționa un presupus colet care urmează a fi livrat. De asemenea, pot fi întâlnite și mesaje cu informații neautentice despre o ofertă greu de refuzat sau cu titlu gratuit. Pe lângă text, aceste mesaje vor include și un link, care vă redirecționează către un website fraudulos unde vi se solicită să introduceți datele bancare ale cardului Dumneavoastră sau alte informații personale. Mai mult, prin intermediul unui astfel de link pot fi răspândite programe care vă pot infecta dispozitivul mobil”.

Poliția recomandă:

✔️Nu accesați link-urile pe care le primiți;

✔️Nu răspundeți la mesajele primite;

✔️Marcați mesajele suspecte ca SPAM;

✔️Descărcați aplicații numai din sursele oficiale;

✔️Nu introduceți informații personale sau bancare pe site-urile neverificate;

✔️Nu comunicați nimănui codul OTP primit de la bancă.

„Se vorbește mult despre fraudele bancare. Parcă îmi pare ca sunt informată și asigurată, parcă sunt atentă, dar oricum am nimerit și eu în plasa asta. Nu direct, dar banii oricum mi s-au extras. Doare foarte tare, indiferent de suma extrasă. E o lecție scumpă, dar am de învățat și vreau să o spun cu voce tare căci am înțeles că asta se întâmplă în fiecare zi.

Au găsit-o pe fiica-mea, au analizat tema mesajelor și au bombardat-o cu mesaje credibile. Ea a fost credulă și a dat datele. Avea acces la banking-ul și cardurile mele. E vina mea că nu prea am vorbit și nu m-am asigurat ca ea să fie atentă”, susține Mariana, într-o postare pe Facebook.

„La bancă am înțeles că lumea matură oricum nu știe regulile de folosire a cardurilor. În fiecare zi sunt multe situații de acest fel. Când primești notificarea prin mesaj scrie clar să nu transmiți codul nimănui. Eu m-am gândit fiică-mea își cumpară ceva online.

Copiii, cât de maturi și deștepți n-ar părea, nu trebuie să aibă acces la cam toți banii părinților. Azi am aflat că contul și cardul sunt cam două lucruri diferite și că nu trebuie de păstrat banii pe card. Chiar dacă cineva din prieteni îți scrie prin mesaj să-l ajuți / să-ți transfere bani pe cardul tău – confirmă printr-un sunet că nu te costă nimic.

Am înțeles că oamenii tare repede transmit copiile cardurilor ca să ajute. O situație din aceasta ne costă tare mulți nervi, timp pierdut la poliție pentru declarații și la bancă ca să restitui cardurile și să restabilești banking-ul”, sunt câteva dintre recomandările și lecțiile învățate de Mariana după ce i-au fost extrași bani de pe card printr-o schemă de escrocherie.