Principală  —  IMPORTANTE   —   Nimic nu „s-a pierdut pe…

Nimic nu „s-a pierdut pe drum”. Explicațiile transportatorului privind livrarea din China a echipamentului de protecție

Evghenii Ababii, director executiv al reprezentanței DHL Moldova, declară pentru Ziarul de Gardă, că nimic din lotul de echipamente de protecție, pe care îl livrează în Republica Moldova la comanda „Lismedfarm” SRL, nu s-a „pierdut pe drum”. Respectiv, această afirmație este una eronată, precum și faptul că timp de cinci zile nu ar fi existat informații, în baza de date a rețelei, despre un lot de echipamente expediat de producătorul din China.

Explicațiile sunt făcute de DHL Moldova după ce ieri priemierul Ion Chicu a declarat, în contextul contractului de 36 de milioane de lei semnat de stat cu „Lismedfarm” SRL pentru livrarea cu viziere și măști cu filtru, că „totul ce se expediază de companie (din China) dispare pe drum”, iar adminsitratoarea „Lismedfarm” SRL a declarat pentru ZdG că timp de cinci zile nu a avut date despre locul aflării unui lot de echipamente expediate de producătorul din China.

Reprezentantul DHL Moldova spune că problema, în contextul dat, se referă doar la perioada de livrare a mărfii, care durează din cauza unor motive obiective și nu poate fi vorba despre pierderea mărfii.

Reprezentantul DHL menționează pentru ZdG că în situația de pandemie și criză la nivel mondial există trei circumstanțe majore care generează blocaje în transportul internațional de mărfuri, respectiv, influențează și procesul de livrare a loturilor respective de echipamente de protecție în Republica Moldova.

„Prima circumstanță se referă la faptul că în prezent, în China, companiile de logistică sunt solicitate de patru ori mai mult decât se întâmplă, de obicei, în perioada de vârf a anului, adică lunile noiembrie-decembrie. Acest lucru se explică prin faptul că China s-a aflat în carantină, iar odată scoase restricțiile de circulație, toate industriile producătoare și-au reluat activitatea și există un flux enorm de mărfuri, la care în această perioadă se adaugă comenzile de echipamente de protecție și teste pentru identificarea COVID-19. O altă circumstanță se referă la canalele logistice pentru bunuri din China. Respectiv, în mod obișnuit, pe cale aeriană, cu avioane cargo sunt exportate circa 60-65% din mărfuri, iar alte 35% din mărfuri ajung la destinație cu ajutorul curselor comerciale. În contextul pandemiei de COVID-19, când majoritatea companiilor avia și-au sistat zborurile spre Europa, există și o insuficiență a căilor de transport a mărfurilor. Cea de-a treia circumstanță vizează insuficiența de personal, în contextul carantinei și a îmbolnăvirilor, în timp ce atât producătorii din China, cât și distribuitorii sunt suprasolicitați”, susține reprezentantul DHL Moldova.

Traficul de bunuri din China în Republica Moldova, punctează Evghenii Ababii, este asigurat în mare parte de avioanele comerciale China-Europa și ulterior mărfurile sunt livrate în Moldova pe cale terestră, pe când cursele cargo charter directe sunt aproape inexistente. Din acest motiv, în situația curentă, compania pe care o reprezintă, spune Ababii, este privilegiată prin faptul că de zece ani dispune de o cursă charter zilnică București-Chișinău, care îi asigură o legătură permanentă cu rețeaua internațională DHL.

Respectiv, în circumstanțele actuale, când au fost sistate toate cursele comerciale, există puține alternative, în afară de DHL, pentru livrarea rapidă a bunurilor din China.

„În condițiile pandemiei și limitării traficului aerian comercial, orice importator, fie „Lismedfarm” SRL, fie oricare altul contractat de stat va avea de ales: fie angajează personal un avion charter, care, spre exemplu, zboară gol în China și se întoarce cu marfă, fie angajează o companie de logistică cum ar fi a noastră. Asta se întâmplă la modul practic. De la începutul acestei crize rețeaua DHL a contribuit la livrarea unei cantități considerabile de măști, teste, aparate pentru ventilare a plămînilor, însă capacitatea de transportare a acestor bunuri în Moldova depinde de colegii din China, care asigură nu doar Moldova, dar și întreaga lume cu aceste materiale. Respectiv, în fiecare zi noi insistăm să obținem expedierea prioritară a loturilor destinate țării noastre”, explică Evghenii Ababii.

Reprezentantul DHL afirmă că din motivul instituirii limitărilor în China, lotul inițial de circa 1 700 kg de marfă, comandat de „Lismedfarm” SRL, a fost împărțit în șapte expedieri, fiecare dintre acestea conținând de la 10 la 20 de cutii de bunuri. Totodată, din lipsa spațiilor de stocare și a supraîncărcării avioanelor, comanda nu a fost preluată integral, ci în loturi, o dată, pe zi, în funcție de capacitatea zilnică a companiei de expediere spre Europa.

În acest context, directorul executiv al DHL Moldova declară că este eronată afirmația precum că bunurile „se pierd pe drum”.

„Ele nu se pierd pe drum, ele se rețin, pentru că există un flux enorm de mărfuri. Ele sunt expediate în funcție de capacitatea de care dispune la acest moment rețeaua noastră în China”, afirmă director executiv al reprezentanței DHL Moldova.

Totodată, reprezentantul DHL Moldova califică drept interpretare eronată și afirmația precum că timp de cinci zile nu a putut fi identificat locul aflării unui lot. Evghenii Ababii susține că în baza numărului de identificare a mărfii, aceasta poate fi urmărită online pentru a vedea la fiecare pas statutul expedierii. Respectiv, în cazul livrării respective, ar fi putut exista situația ca în baza online să fi fost indicat că lotul este bronat, dar comanda încă nu era preluată de expeditor din motivul suprasolicitării.

„La acest moment, noi am livrat deja o parte din acest lot. Astăzi urmează să mai ajungă altă partidă de bunuri. Restul sunt deja preluate de la producător de DHL China și așteaptă rândul pentru a fi expediate”, punctează Evghenii Ababii.

„Lismedfarm” SRL a semnat la 27 martie un contract de 36 de milioane de lei cu statul prin care s-a angajat să livreze medicilor din prima linie 200 de mii de ecrane de protecție și 500 de mii de respiratoare cu filtru (măști KN95/FFP2) produse în China. Contractul prevede că statul va plăti compania în rate, după fiecare lot de echipamente livrat.

Astăzi, potrivit administratoarei „Lismedfarm” SRL, Ecaterina Chitic, în țară au ajuns doar câteva cutii de viziere și respiratoare, iar luni ar urma să mai ajungă un lot de 10 mii de viziere și 2 mii de respiratoare cu filtru.

Chitic afirmă că până în prezent compania sa a făcut comandă de 200 de ecrane de protecție și 200 de mii de respiratoare cu filtru către producătorul Anji SPENQ Industrial Co Ltd. din China. Aceasta spune că producătorul chinez s-a angajat să pregătească comanda până pe 14 aprilie.

Echipamentul ar urma să fie adus în țară cu un zbor cargo charter organizat de conducerea țării, spune Ecaterina Chitic. Despre acest lucru a anunțat ieri 9 aprilie, și premierul Ion Chicu.