Legătura dintre „PLS Parcare” SRL și Alexandru Pincevschi, proprietarul Elita 5, vizat în dosarul parcărilor cu plată din Chișinău

Printre persoanele vizate în dosarul trucării licitației privind selectarea companiei care urma să gestioneze parcările cu plată în municipiul Chișinău se numără și milionarul moldovean Alexandru Pincevschi, proprietarul holdingului „Elita 5”. În spațiul public s-a vehiculat anterior că una din cele 2 firme din Malta și Cipru, fondatoare a firmei câștigătoare a licitației, ar aparține lui Pincevschi. În același timp, actualul administrator al firmei „PLS Parcare” SRL, a fost până recent angajat la una din firmele lui Pincevschi. Omul de afaceri Alexandru Pincevschi deține un adevărat imperiu cu afaceri în domeniul importului și comercializării de automobile, hotelier, imobiliar, al turismului sau industriei alimentare.

Alexandru Pincevschi

Firma austriacă „EME Parkleitsystem GmbH”, cu care autoritățile de la Chișinău au semnat contractul de parteneriat public-privat, și care a fondat la Chișinău firma „PLS Parcare” SRL, este fondată, la rându-i, de alte trei firme străine: „WCA Holding Company” Ltd, înregistrată în Malta (44,4%), „Desonia Investments Ltd” din Cipru (26%) și „EME Holding GmbH” din Austria, cu o cotă de 29,6%. În spațiul public s-a vehiculat că beneficiarul uneia din cele două firme din Malta și Cipru ar fi chiar Alexandru Pincevschi.

Serghei Islentiev, numit în februarie 2017 administrator al firmei „PLS Parcare” SRL, a lucrat anterior în cadrul holdingului „Elita 5”, condus de Pincevschi. Conform informațiilor de pe site-ul de profil linkedin, Islentiev a deținut funcția de „Business Development Manager” la Elita 5, lucru recunoscut chiar de Islentiev, în cadrul unei conferințe de presă. Fiind angajat la Elita 5, spunea Islentiev în acea conferință, a ajuns să-i cunoască pe reprezentanții firmei ungare câștigătoare a licitației privind amenajarea parcărilor cu plată în Chișinău.

Islentiev a fost numit administrator al „PLS Parcare” SRL, care urma să amenajeze parcările cu plată în Chișinău, recent, în februarie 2017, luîndu-i locul maghiarului Zsuffa Andras, care era administrator încă de la fondarea firmei, în 2015.

Sursele ZdG spun că omul de afaceri Alexandru Pincevschi este „gestionarul din umbră” al companiei câștigătoare a licitației. Alte 3 persoane reținute astăzi, reprezentanți ai unor firme care au participat la licitația din 2015, ar fi fost persoane interpuse. Altfel spus, oricare din cele 3 firme participante ar fi câștigat atunci licitația pentru gestionarea parcărilor, beneficiarul final ar fi fost același – Alexandru Pincevschi.

UPDATE (ora 15.40): purtătoarea de cuvânt a Centrului Național Anticorupție, Angela Starinschi, a confirmat că „un om de afaceri, suspectat că ar sta în spatele companiilor care au participat la licitaţia pentru amenajarea parcărilor cu plată, a fost reţinut”. Potrivit ei, ofiţerii CNA şi procurorii continuă percheziţiile la biroul acestuia. Așa cum ZdG scria mai sus, omul de afaceri reținut este Alexandru Pincevschi. 

Istoria contractului privind parcările cu plată

La 2 octombrie 2014, Consiliul Municipal Chișinău (CMC) a luat o decizie „cu privire la aprobarea Studiului privind strategia de parcare în mun. Chișinău”. În actul votat de consilierii municipali se anunța inițierea unui parteneriat public-privat în scopul implementării „strategiei pe termen lung de parcare cu plată în Chișinău”, care a fost elaborată în cadrul proiectului „Chișinău – Proiect Sectorial Drumuri Urbane”, finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Documentul prevedea ca, la prima etapă, zona de parcare cu plată să cuprindă perimetrul străzilor din centrul capitalei, iar ulterior, aceasta să se extindă pe întreg teritoriul orașului.

Nistor Grozavu, președintele Comisiei care a selectat câștigătorul

Atunci s-a aprobat și componența Comisiei de selectare a partenerului privat, din ea urmând să facă parte șapte persoane: viceprimarul Nistor Grozavu, președintele Comisiei, consilierii municipali Ghenadie Ivașcenco, Iurie Topală, Serghei Zavorotco și Veaceslav Bulat, dar și Vitalie Butucel, șef adjunct al Direcției generale transport public și căi de comunicație împreună cu un reprezentant al Agenției Proprietății Publice. Concursul de selectare a partenerului privat urma să se desfășoare până la 20 decembrie 2014. Tot în decizia CMC din 2 octombrie 2014 se preciza că Primăria Chișinău, în calitatea sa de partener public, va prezenta CMC proiectul contractului în forma negociată pentru aprobare, și doar ulterior, va semna contractul (!).

Referitor la „cerințele generale privind selectarea partenerului privat”, s-a decis că ofertanții vor prezenta o redevență partenerului public „de nu mai puțin de 5% din suma încasărilor”, prețul mediu pentru serviciile de parcare nu va fi mai mare de 10 lei, cu dreptul majorării anuale proporțional nivelului inflației și că, la prima etapă, ofertantul câștigător va crea „nu mai puțin de 2500 de locuri de parcare”, cu extinderea ulterioară la „cel puțin 25 de mii”. Pentru a participa la concurs, partenerul privat urma să întrunească mai multe condiții: să poată asigura posibilitatea achitării plății pentru parcare prin intermediul telefonului mobil, să aibă o cifră de afaceri de cel puțin 100 milioane de lei în ultimii 2 ani de activitate în domeniul parcărilor, să aibă capacitatea de a asigura un minimum de 6 milioane de tranzacții pe an, legate de perceperea plăților pentru parcare și să dispună de certificate de calitate (ISO 9001:2009 și ISO/IEC 27001:2006).

Anunțul de pe site-ul BERD și graba autorităților locale

În cadrul proiectului de reconstrucție a drumurilor din mun. Chișinău în cadrul contractului cu BERD sunt amenajate și locurile de parcare care ar urma să fie gestionate de agentul economic privat care a câștigat tenderul organizat de Primărie. Persoane din domeniu afirmă că acest aspect ar reprezenta o încălcare a contractului, din moment ce acesta prevede că agentul economic privat ar trebui să amenajeze locurile de parcare.

„Din câte țin minte, la concurs au participat trei companii. A fost un tender internațional. Se pare că informația fusese postată și pe site-ul BERD. Atunci când municipalitatea a semnat contractul de credit cu BERD, referitor la reabilitarea a șase străzi, un punct al contractului prevedea organizarea parcărilor cu plată și gestionarea lor de sectorul privat”, își amintește Ghenadie Ivașcenco, fost consilier municipal și membru al Comisiei de selectare a câștigătorul concursului. „În acest temei, a fost oferit un grant pentru realizarea unui studiu de fezabilitate cu privire la parcările cu plată în Chișinău. Cei care au făcut studiul au și pregătit licitația. Nu-mi amintesc detalii, dar, cu certitudine, oferta companiei care a câștigat contractul a fost, de departe, cea mai bună. Compania părea serioasă, la fel și cei care o reprezentau”, spune Ivașcenco, amintind că, în perioada tenderului, s-a discutat mult despre criteriile pe care trebuie să le întrunească firmele care urmau să se implice în proiect. La final, s-a decis să se dea prioritate unei companii cu experiență în străinătate, decizie luată și la propunerea donatorilor externi.

La 31 iulie 2015, Primăria Chișinău a publicat în Monitorul Oficial un comunicat informativ cu privire la concursul pentru selectarea unui partener privat pentru implementarea proiectului. Peste câteva zile, și pe site-ul BERD este plasat un anunț despre proiectul din Chișinău, fiind oferite și datele de contact ale Direcției generale transport public și căi de comunicație, astfel încât agenții economici să poată depune ofertele. În anunțul de pe site-ul BERD se precizează data închiderii concursului – 30 iulie 2016. Doar că, deja peste cinci luni, în ordinea de zi a ședinței CMC din 10 decembrie 2015, publicată pe site-ul instituției cu o săptămână mai devreme, se anunța subiectul „cu privire la aprobarea Contractului de parteneriat public-privat dintre Primăria Chișinău și Compania „EME Parkleitsystem GmbH” privind amenajarea, organizarea şi gestionarea parcărilor şi parcajelor controlate cu plată în mun. Chişinău”. La scurt timp, subiectul a fost scos de pe ordinea de zi, neajungând a fi discutat sau aprobat de CMC, așa cum prevedea decizia din 2 octombrie 2014, prin care s-a dat startul proiectului. Contractul dintre Primărie și „EME Parkleitsystem GmbH” fusese semnat la 3 decembrie 2015 de Nistor Grozavu din partea Primăriei Chișinău și Pal Ivancsics – director general al agentului economic cu sediul în Viena, Austria. Informația despre semnarea contractului apare în Monitorul Oficial din 18 decembrie 2015.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

2 comentarii

  1. Pingback: (doc) Mărturiile din dosarul parcărilor: Gamrețki a cerut 2 milioane de euro sau 26% din firmă | Demisia.md

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *