Portretul moldovenilor în 2017: mult zâmbet și multă pâine

Magenta Consulting a realizat un studiu pentru a descoperi aspectele ce definesc cetățenii moldoveni în viața cotidiană. Rezultatele arată că moldovenii sunt printre primii în lume la deservirea cu zâmbetul pe buze și penultimii la salut, nu își imaginează viața fără pâine și rămân fideli modalităților de promovare prin publicitate TV, radio, ziare sau la vedere.

În anul 2017, moldovenii au răspuns la întrebări, iar compania de consultanță în marketing, Magenta Consulting a încercat să creioneze, din statistici, portretul acestora.

Moldovenii și deservirea

Conform studiului Smiling Report, efectuat între 67 de țări la nivel mondial, vânzătorii din R. Moldova ocupă locul 8 la deservirea cu zâmbet și locul 43 din 67 la capitolul cross-selling sau vânzare de produse adiționale. Doar în 40% dintre cazuri, cumpărătorii Magenta Consulting au detectat intenția consultanților de a propune ceva adițional la cumpărătură. Totodată, vânzătorii moldoveni s-au clasat tocmai pe penultimul loc la capitolul salut în timpul deservirii.

Ce mănâncă moldovenii

În cadrul unui sondaj realizat de Magenta Consulting, 71% dintre respondenții au răspuns că procură zilnic produse de panificație, iar fructe și legume proaspete mănâncă o dată sau de câteva ori pe săptămână. Aproape jumătate dintre intervievați consumă cu regularitate mezeluri, iar 41% nu ies din magazin fără bomboane și ciocolată. „Ceaiul, cafeaua, bomboanele, crupele și făinoasele le cumpărăm cu rezervă – o dată sau de două ori pe lună. Și tot la acest interval de timp procurăm
pește și carne”, susțin respondenții. Studiul Eye Tracking, realizat de Magenta Consulting, a determinat că moldovenilor le place când „ambalajele lasă multă carne la vedere”. Aspectul proaspăt, culoarea, felul în care este tăiată – vinde, iar „culoarea albă atrage, deoarece conferă ideea de igienă”. La o singură vizită la magazin, chișinăuienii scot din buzunar în medie 284 de lei.

Preferințele moldovenilor la locul de muncă

Rezultatele sondajului arată că cele mai căutate joburi au fost în domeniile IT, comerț, marketing, economie, limbi străine și contabilitate, iar pentru o remunerare adecvată a muncii și posibilitatea creșterii profesionale, 79% dintre angajați sunt dispuși să lucreze peste program. Pe de altă parte, o remunerare mai mare i-ar determina să-și caute de lucru pentru o poziție similară la altă companie.

În timp ce pentru 46%, un motiv serios de concediere îl reprezintă nerespectarea siguranței și securității la locul de muncă, 31%, ar renunța din cauza monotoniei,
30% – din cauza relațiilor tensionate cu superiorii, 28% – ar fugi de stres, iar 15% – de colegii neprietenoși. 58% din tineri au afirmat că nu planifică să emigreze și că doresc un salariul de cel puțin 5000 de lei din primul an de muncă, pe lângă un orar de muncă flexibil și echipament performant.

Moldovenii și publicitatea

Magenta a constatat că 7 din 10 antreprenori din Republica Moldova nu se promovează prin activități de marketing, publicitate și PR, iar cei care se promovează, încă mai preferă modalitatea clasică de lansare – prin publicitate TV, radio, ziare sau la vedere. 9% dintre companii au un angajat specialist în marketing și doar 5% au un departament de marketing.

Fondată în 2006, Magenta Consulting este prima companie de consultanță în marketing strategic, cercetări de marketing și sociale din Republica Moldova, specializată pe soluții „smart”. Magenta Consulting deține un patrimoniu de expertiză ce include peste 800 de proiecte de consultanță comercială, cercetări de marketing, studii sociale și politice, elaborare de politici publice și  traininguri, ale căror rezultate și recomandări au contribuit la decizii informate și îmbunătățiri atât pentru clienții locali, cât și de cei de peste hotare.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *