Campanie pe TikTok: Apeluri de înrolare în armata lui Putin, distribuite masiv în România

Pe platforma TikTok se desfășoară, de câteva săptămâni, o campanie în care utilizatori aparent obișnuiți din România postează mesaje pro-ruse, declarându-și dorința de a obține cetățenie rusă sau chiar de a se înrola în armata Federației Ruse. Videoclipurile sunt distribuite masiv, ele au crescut după turul 2 al alegerilor prezidențiale, scrie HotNews.
Afirmații precum „Prefer să lupt pentru Putin”, „Vreau să mă înrolez în armata lui Putin” și „Domnule Putin, pregătiți 5 339 053 de uniforme, că venim” sunt promovate intens pe rețeaua TikTok din România. Mesaje asemănătoare spun: „M-aș bucura dacă Vladimir Putin distruge Ucraina” și „Noi, cei 5 milioane, suntem alături de frații noștri ruși”.
Cifra de 5 339 053 este identică cu numărul de voturi luat de George Simion în turul 2.






Foarte multe mesaje dintre ele au ca fond sonor Katiușa, o melodie din repertoriul sovietic.
Această melodie a stârnit controverse în martie, în Republica Moldova, după ce a fost interpretată în cadrul festivalului „Mărțișor”, la Palatul Republicii, de către trupa Klezmer Band. Ministerului Culturii din Republica Moldova a afirmat atunci că „este esențial să analizăm cu responsabilitate simbolurile promovate în spațiul public, mai ales în contextul sensibil al războiului din Ucraina”.
Ministerul Apărării spune că e parte „dintr-o serie de dezinformări”
Legat de mesajele de înrolare în trupele ruse, distribuite masiv pe TikTok, Ministerul Apărării Naționale a transmis, la solicitarea HotNews, că „cel mai probabil, aspectele pe care ni le-ați adus în atenție fac parte dintr-o serie de dezinformări și zvonuri alarmiste subscrise acțiunilor care speculează contextul generat de războiul de agresiune pe care Federația Rusă îl desfășoară în prezent în Ucraina”.
Oficialii apărării afirmă că la nivel instituțional „s-a decis combaterea acelor dezinformări care fie se propagau în mediul online în număr mare (aceeași temă preluată pe multe conturi într-un interval scurt de timp), fie erau postate de o singură sursă, dar cu potențial major de viralizare”.
Ministerul Apărării se implică în combaterea campaniilor de manipulare pe Internet, inclusiv prin intermediul platformei InfoRadar – Detectorul Dezinformării. Potrivit ministerului, decizia de combatere, atât prin platforma INFORADAR cât și prin canalele oficiale de social media, „s-a luat de cele mai multe ori prin luarea în considerare a efectelor nocive ale dezinformărilor (inducerea panicii și incertitudinii, asimilarea de către public a unor informații vădit false)”.
„Totuși, în majoritatea cazurilor, este greu de stabilit intenția celor care au răspândit informațiile false (intenții ostile, acțiuni cu rea-credință sau doar cetățeni îngrijorați)”, au răspuns reprezentanții ministerului întrebați de cine și de ce coordonează aceste acțiuni pe rețelele de socializare.
Despre măsurile luate de Apărare, reprezentanții ministerului spun că „cea mai recentă măsură implementată este redeschiderea contului oficial al Ministerului Apărării în platforma TikTok (@ArmataRomaniei)”. Aceasta este rețeaua care propagă cu rapiditatea cele mai multe dezinformări la adresa activităților MApN, a mai răspuns ministerul.
Potrivit Ministerului Apărării, „ca măsură de prevenire a dezinformărilor și zvonurilor alarmiste privind mișcările de trupe de militari români și străini pe teritoriul României și presupuse pregătiri pentru război, s-a decis implementarea unei politici de comunicare publică foarte activă pe subiecte care ar putea fi exploatate pentru inducerea panicii în rândul cetățenilor, spre exemplu:
- Exerciții majore în desfășurare (cu aliații NATO);
- Deplasări de convoaie militare pe teritoriul național;
- Exercițiile de mobilizare (MOBEX) și procedurile de chemare și luare în evidență”.