Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Şmecheri din Poliţie cu numere…

Şmecheri din Poliţie cu numere de înmatriculare false

454-Colaj-dosarŞefi ai unor Inspectorate de Poliţie din teritoriu, şefi de secţie ai Poliţiei Criminale teritoriale, dar şi un poliţist de la Antidrog din cadrul Inspectoratului General de Poliţie (IGP) Bălţi, reţinut recent de CNA pentru luare de mită, folosesc ilegal automobilele de serviciu cu numere de înmatriculare false în scopuri personale.

La început de 2013, în timpul unui control al poliţiei rutiere, oamenii legii au constatat că şoferul deputatului liberal Mihai Ghimpu conducea un automobil de model BMW cu numerele de înmatriculare false – CAK 020. Automobilul se află în proprietatea Parlamentului şi a fost înregistrat oficial cu numerele RMP 002. Atunci poliţia a deschis un dosar penal pe numele şoferului, iar deputatul Mihai Ghimpu, în cadrul unei conferinţe de presă, şi-a vărsat nervii pe jurnaliştii care au dezvăluit informaţia.

ZdG a documentat mai multe cazuri în care, contrar legislaţiei, poliţiştii folosesc plăcuţe de înmatriculare false. Ion Furtună, şeful Inspectoratului de Poliţie Teleneşti, conduce un automobil de serviciu, un Chevrolet, înregistrat oficial cu numerele de înmatriculare MAI 5115. Şeful poliţiei din Teleneşti obişnuieşte să înlocuiască numerele de înmatriculare oficiale cu plăcuţe false UNAV 938, în special atunci când utilizează automobilul în scopuri personale. La sfârşit de 2013, pe adresa redacţiei au fost expediate mai multe fotografii cu automobilul de serviciu al lui Furtună, parcat în diferite locuri din Teleneşti.

Şeful IGP Teleneşti recunoaşte că are numere false

Tot la sfârşit de 2013, automobilul de marcă Chevrolet, MAI 5115, a fost implicat într-un accident rutier în localitatea Băneşti, Teleneşti, locul de baştină al lui Furtună. Cazul, însă, nu a fost făcut public de IGP, şi asta pentru că Furtună este finul de cununie al lui Tudor Popovici, şeful Secţiei poliţie rutieră Teleneşti.

Contactat de ZdG, Ion Furtună a confirmat că este finul lui Popovici, dar şi că automobilul său de serviciu are plăcuţele de înmatriculare false. „Se mai procedează să schimbăm numerele în anumite situaţii. Se permite în scopuri de serviciu. Prin lege se permite, atunci când documentăm ceva. Eu am schimbat numerele pentru că… Sunt situaţii pe care, la moment, nu pot să le fac publice. Informaţia asta a apărut şi în altă parte. Iar MAI face o anchetă de serviciu. Îmi trebuie cineva care să mă ajute să scriu o reacţie. Cred că cineva îmi vrea răul. Puteţi să mă ajutaţi cu o consultaţie? Cum aş putea să fac ca să dau în presă o dezminţire? Şi în judecată… Vreau şi eu o pagubă morală”, a afirmat şeful Poliţiei Teleneşti, fără a spune de unde şi cum a făcut rost de plăcuţele false.

454-numereAnchete de serviciu la IGP Teleneşti

Vladimir Maiduc, şeful Serviciului securitate internă şi combatere a corupţiei din cadrul MAI, ne-a declarat că, în ultima perioadă, pe numele lui Furtună au fost deschise mai multe anchete de serviciu. „Pe acest caz am pornit o anchetă de serviciu acum o lună. Pe numele şefului Inspectoratului de la Teleneşti am efectuat mai multe anchete de serviciu, în urma cărora am propus şi eliberarea lui din funcţie, însă nu a fost acceptată de către şeful IGP, Ion Bodrug. Au fost mai multe încălcări, dintre care trei au fost grave, comise de Furtună şi subalternii săi. Referitor la accidentul în care a fost implicat automobilul său de serviciu, a fost o anchetă, însă nu s-a dovedit că la volan era el. Cred că a pus pe cineva în faţă. În legătură cu ultima anchetă de serviciu, vom propune în aceste zile ca Furtună să fie suspendat din funcţie, dar nu cred că de această dată şeful IGP o să accepte”.

Şeful poliţiei criminale din cadrul Inspectoratului de Poliţie Teleneşti, Alexei Vrăjitoru, conduce şi el un automobil de serviciu de model VAZ 21015, înregistrat oficial cu numerele de înmatriculare MAI 5126, iar numerele false fiind RZAD 595. „În activitatea de poliţie există aşa lucru că în unele situaţii operative sunt schimbate numerele de înmatriculare la automobilul de serviciu pentru efectuarea măsurilor speciale de investigaţie. Asta-i tot ce pot sa vă spun. Aceste numere se pun în conformitate cu legea. Nu pot să vă dau multe explicaţii pe tema asta”, susţine Alexei Vrăjitoru.

Şeful Secţiei securitate publică s-a dat de gol

Potrivit unor surse, Vitalie Roşca, şeful Secţiei securitate publică de la IGP Teleneşti, şi-ar fi schimbat şi el plăcuţa de înmatriculare de la automobilul de serviciu Dacia Logan MAI 5128. „Dispun de automobil de serviciu Dacia cu numerele MAI 5128, dar nu am falsificat numerele niciodată. Nu am niciun interes să le schimb. Eu am automobilul meu personal, pot să mă duc la nunţi şi la cumătrii cu automobilul meu”. Interesant este că Vitalie Roşca a scris în Declaraţia cu privire la venituri şi proprietăţi pe anul 2012 că nu deţine automobile, însă în discuţia pe care am purtat-o cu el, ne-a spus că este posesorul unui automobil. „Eu, ca atare, am scris automobilul după tata. E al lui, doar că mă folosesc eu. Vă spun aşa cum este. Eu nu văd o problemă aici”, este de părere şeful Secţiei securitate publică.

Inspectorul superior de la IGP Bălţi, Ihtiandr Cheptea, se află actualmente în arest la izolatorul Centrului Naţional Anticorupţie, fiind bănuit de luare de mită. Acesta împreună cu alţi doi colegi de serviciu sunt învinuiţi de procurorii Anticorupţie că în perioada aprilie-decembrie 2013 au estorcat şi au primit 1400 de euro şi 80 mii de lei de la 5 persoane, cercetate pentru punerea în circulaţie a drogurilor. În schimbul acestor sume, poliţiştii le-au promis că nu le vor trage la răspundere penală pentru infracţiunile comise.

Poliţişti şpăgari, cu numere false şi beţi la valon

Numele lui Ihtiandr Cheptea figurează şi într-un alt dosar, examinat la Judecătoria Făleşti pentru conducerea automobilului în stare de ebrietate şi cu numere de înmatriculare false. Mai exact, pe 16 mai 2013, agentul de poliţie Vladislav Guila i-a întocmit un proces-verbal contravenţional lui Ihtiandr Cheptea, acuzându-l că, pe 25 aprilie 2013, fiind în stare de ebrietate, a condus un automobilul de model Dacia Logan căruia i-a atribuit cu bună ştiinţă un număr fals: CUAB 769. Judecătoria Făleşti a examinat cauza contravenţională în lipsa lui Cheptea, precum şi a poliţistului Guila. Atunci magistraţii au hotărât să înceteze procesul contravenţional în privinţa poliţistului Ihtiandr Cheptea pentru că agentul constatator a prezentat instanţei copii ale unor documente, însă nu şi originalele.

Vladimir Maiduc, şeful Serviciului securitate internă şi combatere a corupţiei din cadrul MAI, susţine că secţia pe care o conduce a efectuat zeci de anchete de serviciu pe numele unor şefi de poliţie şi ale unor subalterni care folosesc plăcuţe de înmatriculare false.

MAI: Este o practică la nivel de republică

„Avem o sumedenie de cazuri. Şi multe nu sunt înregistrate, pentru că atunci când poliţiştii sunt opriţi în trafic, unii prezintă legitimaţia şi nu sunt verificaţi. Avem multe cazuri. Legea nu le permite să aibă numere false. Este o excepţie doar pentru automobile speciale, care sunt folosite în situaţii operative. Există o procedură legală, unde li se eliberează paşaportul tehnic şi plăcuţe de înmatriculare speciale, înregistrate oficial. Dar să-ţi pui orice număr la automobil nu se permite. Această acţiune poate fi calificată ca fals în documente şi se pedepseşte conform legislaţiei. Avem zeci de cazuri. Este o practică dezvoltată în toată republica. IGP şi MAI cunosc situaţia, dar nu ştiu de ce nu se iau măsuri”, spune Maiduc.

Totodată, ZdG a identificat şi cazuri când unii cetăţeni care se deplasau cu automobilul personal prin Chişinău s-au trezit în intersecţie cu un automobil de acelaşi model, aceeaşi culoare şi cu aceleaşi numere de înmatriculare.

Automobilele fantomă

Iurie Straistar, domiciliat în mun. Chişinău, fiind proprietarul unui automobil de model BMW 320D cu numerele de înmatriculare CNB 144, se deplasa pe data de 13 ianuarie 2013 pe o stradă din capitală. Într-o intersecţie a observat un automobil identic cu al lui. Bărbatul a chemat poliţia, care a constatat că şi numărul de caroserie din paşaportul tehnic era exact ca al lui.

Iurie Straistar susţine că nu a eliberat nicio procură vreunei persoane care să-l reprezinte în faţa organelor de la poliţia rutieră şi consideră că ar fi vorba de o ilegalitate. Într-un extras din Registrul de Stat al Transportului privind accesarea datelor cu caracter personal, se arată că un operator de la ÎS CRIS Registru a accesat datele cu numerele de înmatriculare de la automobilul lui Iurie Straistar pe data de 4 ianuarie 2013, adică cu 9 zile înainte ca Iurie Straistar să se pomenească în intersecţie cu automobilul ce avea plăcuţele de înmatriculare identice cu ale lui. Procuratura a deschis un dosar penal pe acest caz, însă după un an de investigaţii ancheta încă nu a fost finalizată.

Potrivit Codului Contravenţional, atribuirea unui număr de înmatriculare fals şi conducerea cu bună ştiinţă a vehiculului cu un astfel de număr se sancţionează cu privarea de dreptul de a conduce un vehicul pe un termen de un an.

zp8497586rq