Beneficiarii televiziunilor

Astăzi, mai multe televiziuni care emit pe teritoriul R. Moldova sunt afiliate politic. Plahotniuc, Ţopa, Lucinschi, Şor, Dodon sau Usatîi sunt doar câţiva dintre stăpânii „micilor ecrane”. La startul oficial al campaniei electorale, ZdG vă prezintă proprietarii şi beneficiarii celor mai importante posturi de televiziune din R. Moldova.

Pe site-ul Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) sunt postate informaţii despre 69 de televiziuni care emit, pe o frecvenţă mai mică sau mai mare, în casele cetăţenilor R. Moldova.

Televiziunile lui Plahotniuc

Vladimir Plahotniuc, prim-vicepreşedintele Partidului Democrat din Moldova, este beneficiarul celor mai multe posturi de televiziune. Acesta deţine, cel puţin, patru televiziuni care acoperă practic tot teritoriul ţării. Conform declaraţiei pe proprie răspundere semnate în noiembrie 2015, Plahotniuc a recunoscut, după mai mulţi ani în care şi-a ascuns afacerile media prin off-shore-uri, că este proprietarul real al Prime TV, Publika TV, Canal 2 şi Canal 3. Toate aceste instituţii media activează la o singură adresă, Ghioceilor 1, iar de multe ori, jurnaliştii angajaţi acolo merg la evenimente cu un singur microfon, pentru ca ulterior subiectul să fie difuzat la toate cele patru posturi tv. Televiziunile sunt gestionate de „General Media Group Corp” SRL, firmă fondată în noiembrie 2015, cu un capital social de 42 milioane de lei.

La începutul acestui an, presa a scris că Plahotniuc şi-a mai trecut în buzunar două posturi de televiziune, după ce CTC Mega (Moldova), gestionată de firma „Real Radio” SRL, în ianuarie 2016 şi-a schimbat acţionariatul. Dacă până atunci firma şi, respectiv, televiziunea aparţineau lui Dan Lozovan şi Leonid Culai, de atunci, fondator a devenit Dorin Pavelescu, personaj din anturajul lui Vladimir Plahotniuc. Tot din ianuarie 2016 firma „Real Radio” deţine şi Super TV, un alt post de televiziune. Pavelescu este administratorul Agenţiei de publicitate „Casa Media Plus”, afiliată lui Plahotniuc. Aceasta are adresa tot pe str. Ghioceilor 1. Compania deţine dreptul exclusiv de vindere a spaţiului publicitar pentru posturile de televiziune Prime TV, 2 Plus, Canal 3 şi Publika TV, care aparţin controversatului businessman.

Victor Ţopa la Jurnal TV şi proprietarii PRO TV din Curacao

Jurnal TV este deţinut de firma „Jurnal de Chişinău Plus” SRL, fondată în 2006, cu un capital social de 1,47 milioane de lei. La rându-i, acest SRL e fondat de „Rheinstein Media Management Germany GMBH”. Conform declaraţiei pe proprie răspundere, depusă la CCA de administraţia Jurnal TV, singurul beneficiar al firmei, adică al televiziunii, este omul de afaceri Victor Ţopa. Acesta a fost, în aprilie-decembrie 2001, ministru al Transporturilor şi Comunicaţiilor în Guvernul Tarlev 1, dar şi director al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile. În 2011, printr-o decizie a Judecătoriei Buiucani, Victor Ţopa a fost condamnat, pentru şantaj, la 10 ani de închisoare. Ulterior, pedeapsa i-a fost redusă până la 7 ani de privaţiune de libertate, fiind acum definitivă. Firma germană care deţine Jurnal TV a mai fondat, din 2009, alte patru întreprinderi din domeniul audiovizualului. Victor Ţopa este naşul lui Andrei Năstase, liderul Partidului „Platforma Demnitate şi Adevăr”, formaţiune politică pe care televiziunea o promovează.

Posturile de televiziune Pro TV Chişinău şi Acasă în Moldova sunt deţinute de „Pro Digital” SRL, fondată în 1997, cu un capital social de 13,7 milioane de lei. În 2012, firma a avut, din vânzări, venituri de 18,3 milioane de lei. Acest SRL e fondat de „CME Media Enterprises” (CME) din Olanda, care, la rându-i, e fondat de două off-shore-uri din Curacao (o insulă din sudul Mării Caraibelor). În noiembrie 2015, când au fost dezvăluite informaţii despre beneficiarii posturilor TV din Moldova, pentru că în presă apăruseră mai multe informaţii şi speculaţii la acest subiect, administraţia Pro TV Chişinău, printr-un comunicat, a explicat că cel mai mare acţionar al CME este Time Warner, a treia companie media din lume, care deţine, printre altele, CNN şi HBO, dar şi Pro TV Bucureşti. Instituţia menţionează că, deoarece compania este listată la bursă, beneficiarii efectivi se pot schimba zilnic. Precizăm că CME a fost fondată în 1994, de omul de afaceri american Ronald Lauder. Acesta are o avere de peste 3 miliarde USD. În 2009-2013, preşedinte şi Chief Executive Officer (CEO) al CME a fost românul Adrian Sârbu, cel care a fondat Pro TV Bucureşti.

Familiile Lucinschi şi Sârbu

TV 7 îl are în calitate de beneficiar pe deputatul PLDM, Chiril Lucinschi. Prin declaraţia pe proprie răspundere, depusă de administraţia televiziunii la CCA pe 2 septembrie, se menţionează că beneficiarul SA „Analiticmedia-Grup”, care deţine televiziunea, este Chiril Lucinschi. Astăzi, Chiril Lucinschi deţine şi televiziunea TNT Bravo, prin intermediul firmei „Bravo TV” SRL, pe care a indicat-o în declaraţia cu privire la venituri şi proprietate.

Agro TV Moldova este deţinut de firma „Jevise” SRL, fondată de Eugeniu Sârbu şi Cătălina Matcovschi. Postul TV, specializat în furnizarea informaţiilor despre agricultură, activează în clădirea în care funcţionează şi postul Naţional 4. Cele două instituţii media au şi proprietari comuni. Astfel, Eugeniu Sârbu, fondator la „Jesive” SRL, deţine şi 10% din firma „Selectcanal-TV”, care gestionează postul Naţional 4. Eugeniu este fiul lui Alexandru Sârbu, cel care are 80% din firma ce este proprietara postului de televiziune, tot el fiind şi conducătorul companiei de telecomunicaţii „Sun Communication”. Familia Sârbu este implicată şi în gestionarea postului RTR Moldova, deţinut de firma „TV-Comunicaţii Grup” SRL. 50% din capitalul firmei aparţin Parteneriatului Necomercial „Российское общество по организации и управлению проектами в области средств массовой информации и массовых коммуникаций”. Alte 25% aparţin Valentinei Steţco, iar celelalte 25% firmei „SB Grup media” SRL. Valentina Steţco este o femeie de afaceri, fondatoare a mai multor firme. Ea este şi director la Nova TV Group, cu activităţi în radio şi TV. „SB Grup media” SRL are doi fondatori, pe Galina Sârbu (80%) şi Oxana Borşevici (20%). Cele două sunt doar fondatoarele firmei.

Televiziunile socialiştilor şi intermediarii lui Şor

Postul Accent TV, cunoscut pentru politica sa pro-PSRM, e deţinut de „Telesistem TV” SRL, administrată de Stanislav Vâjga, care a activat anterior la postul NIT, închis din cauza propagandei comuniste. Beneficiarul televiziunii, conform actelor depuse la CCA, este Vadim Ciubară, un cetăţean moldovean stabilit la Moscova şi prezentat de mai multe site-uri drept consilier al liderului PSRM, Igor Dodon.

Un alt post tv care promovează PSRM-ul este NTV Moldova. Televiziunea care retransmite în R. Moldova canalul rusesc cu acelaşi nume este gestionată de firma „Exclusiv Media” SRL, administrată de Petru Burduja, consilier municipal socialist, şi fondată de Corneliu Furculiţă, deputat pe listele partidului lui Dodon. Firma care deţine televiziunea este şi proprietara ziarului de limbă rusă „Argumentî i faktî”, acolo unde lucrează Galina Dodon, soţia liderului socialiştilor.

Euro TV şi Alt TV sunt deţinute de firma „Media Resurse” SRL care, la rându-i, e fondată de „Klassika Media”. Acest SRL e fondat de Rita (Margarita) Ţvic, aceasta figurând şi în calitate de unic beneficiar al celor două televiziuni. Ţvic este fondatoare la alte două SRL-uri din domeniu: „DNRS Media Star” SRL, unde-i are ca parteneri inclusiv pe fostul deputat comunist Constantin Starîş, dar şi pe Vladimir Novosadiuc, şeful reprezentanţei în R. Moldova a agenţiei Rusia Astăzi şi „Noutăţi din Rusia” SRL. Brandul Klassika, însă, aparţine de mai mulţi ani familiei Şor. Relaţiile dintre Rita Ţvic şi Ilan Şor sunt vechi. Aceasta, împreună cu Novosadiuc, a apărut şi în raportul Kroll, care dezvăluie fraudele din sistemul bancar, în calitate de acţionari la Unibank, instituţie financiară care făcea parte din Şor Holding. Pe reţelele de socializare există imagini cu Novosadiuc, Ţvic şi Şor la agenţia Sputnik, instituţie de presă (site de ştiri) apărută în 2014, acolo unde Şor şi-a ţinut ultimele conferinţe de presă. Site-ul sputnik.md aparţine Agenţiei Internaţionale de Informaţii „Россия Сегодня”, fondată prin decret prezidenţial de preşedintele rus, Vladimir Putin, în 2013. În R. Moldova, acest site este înregistrat de „Rossiya Segodnya” SRL, al cărei reprezentant este Vladimir Novosadiuc. Agenţia Sputnik are aceeaşi adresă cu a firmei „Klassika Media”, gestionara posturilor Euro TV şi Alt TV.

Usatîi – din martie 2016, oficial la RU TV

Realitatea TV, televiziune fondată în 2014, este deţinută de o firmă care-l are beneficiar final pe Dumitru Ţâra, fost proprietar în acte al postului Publika TV. Din 2009, Ţâra a fondat nu mai puţin de patru SRL-uri cu activităţi preponderent în mass-media. Ren TV Moldova este fondată de Agenţia de Televiziune „Intermedia” SRL, fondată şi administrată de un oarecare Veaceslav Fiodorov. TVC 21 are doi beneficiari, pe Vadim Denisov şi Irina Konoval. Renato Usatîi, primarul de Bălţi, este, oficial, din februarie 2016 beneficiarul postului RU TV, gestionat de firma „Euroshow” SRL, al cărui fondator a devenit, la începutul lunii martie 2016, liderul Partidului Nostru.

Postul muzical Busuioc TV este gestionat de firma „Siremin” SRL, care este administrată de interpretul Andrian Carp şi fondată de Eudochia Onica. Noroc TV, deţinut de „Noroc Media” SRL, are un capital social de 300 mii de lei şi trei fondatori: Artur Bânzaru (5%), Nichifor Bânzaru (45%), care este şi administrator, şi Marius Belibov (45%). La începutul lunii septembrie, printr-un comunicat de presă, PCRM anunţa că televiziunea, dar şi radioul ar fi fost vândute liberalilor, în frunte cu Mihai Ghimpu. Cel puţin oficial, la nivel de documente, în acţionariatul firmei nu există însă nicio schimbare. Gurinel TV, post dedicat copiilor, este administrat de firma „Gurinel Media” SRL, fondată şi administrată de soţii Eduard şi Olga Gurin.

Postul de televiziune 10 TV, care s-a lansat la 10 septembrie 2016, e gestionat de Silviu Tănase, directorul publicaţiei „Timpul de Dimineaţă”. Silviu, care conform actelor depuse la CCA este şi beneficiarul televiziunii, este fiul lui Constantin Tănase şi fratele preşedintelui Curţii Constituţionale, Alexandru Tănase. 10 TV colaborează cu Platforma Unionistă „Acţiunea 2012” şi „Tinerii Moldovei”, difuzând materiale jurnalistice create de UNIREA TV. Noul post tv anunţă că va avea tematică informativ-analitică, cu emisiuni autohtone, proprii şi preluate de la postul „Naşul TV” din România. Postul „10 TV” a obţinut licenţă în luna mai 2016, pentru o perioadă de 6 ani. El va fi difuzat prin reţelele distribuitorilor de servicii Moldtelecom şi Starnet.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *