Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Watchdog/ Ce a reușit și…

Watchdog Ce a reușit și ce nu PAS în patru ani de guvernare?

Sursa: Partidul Acțiune și Solidaritate/Facebook

După patru ani de guvernare, a reușit sau nu Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) să-și onoreze promisiunile electorale? În polemica electorală din ajunul alegerilor parlamentare, răspunsul pare greu de găsit.

Totuși, experții experții Watchdog.MD au analizat punct cu punct programul PAS, pentru a vedea ce promisiuni au fost îndeplinite și care au rămas doar pe hârtie. Rezultatul este unul mediu: gradul de realizare a promisiunilor PAS din 2021 este de 56%. 

Contextul guvernării

PAS a beneficiat de majoritate parlamentară și, simultan, a înfruntat crize fără precedent: războiul Rusiei contra Ucrainei, șantajul energetic și inflație record, factori care au diminuat puterea de cumpărare și impactul investițiilor publice. În acest cadru, au existat atât succese notabile, cât și eșecuri – unele vizibile, altele mai discrete.

Concluzii generale

PAS a reușit să  îndeplinească circa 56% din promisiunile incluse în programul „Vremuri bune” cu care a venit la guvernare.

Cele mai slabe rezultate (din punctul de vedere al promisiunilor, nu neapărat al acțiunilor) se atestă la capitolul reformarea întreprinderilor de stat, proiectele mari de infrastructură, mediu, transport și cultură.

Ratele cele mai ridicate de implementare (chiar și „peste plan”) se înregistrează la capitole precum „Sprijin pentru tineret” și „Proiecte de dezvoltare locală”. Promisiunile privind familiile cu copii, diaspora, politica externă și energia au fost îndeplinite aproape în proporție de 100%.  

În general, putem constata că acele capitole care au fost scrise cu indicatori clari, realiști, elaborați de specialiști și nu de politicieni se bucură de un grad de realizare mult mai ridicat. În schimb, promisiunile vagi sau cele extravagante despre aeroporturi, căi ferate moderne, poduri construite în 4 ani, fără ca în etapa respectivă să existe măcar studii de fezabilitate, reconstrucția unor complexe istorice majore, pentru care nu existau nici proiecte tehnice, nici estimări de costuri — majoritatea acestor lucruri au rămas numai pe hârtie. În cel mai bun caz, pentru unele dintre ele abia se fac studii de fezabilitate sau sunt semnate contracte de lucrări la încheierea a patru ani de guvernare PAS.” 

La capitolul promisiuni realizate cu brio, se evidențiază politica externă: R. Moldova a devenit candidată pentru aderarea la UE și a început deja procesul de negocieri. Relațiile cu țări vecine, România și Ucraina, s-au îmbunătățit considerabil, cu beneficii concrete, precum cooperarea în domeniul energetic (importurile de energie electrică din România au permis evitarea unei crize energetice ca în Transnistria), investiții în infrastructură (reabilitarea tronsonului feroviar Basarabeasca – Berezina, cu Ucraina) sau întărirea controlului la frontieră. 

Diaspora s-a bucurat și ea de o atenție importantă din partea guvernării. Legea repatrierii a fost votată, taxele consulare s-au redus cu 50%, a fost lansată platforma eConsulat, iar permisele și pensiile moldovenilor au fost recunoscute în mai multe state. Programul PARE 1+2 a făcut posibilă revenirea acasă a mai multor moldoveni, care și-au deschis afaceri în R. Moldova.

PAS a reușit să-și îndeplinească promisiunile electorale și în ce privește protecția socială. Pe durata acestei guvernări, pensia minimă a crescut până la 3300 de lei, deși a fost promisă o majorare până 2000 de lei; s-a ridicat până la 21 350 lei indemnizația unică la nașterea – față de cele 10 mii de lei promise.

Totodată, au crescut semnificativ și scutirile fiscale pentru copii și persoane aflate la întreținere; au fost introduse flexibilitatea concediului de maternitate și paternitate; au apărut posibilitatea muncii la distanță și stimulente pentru implicarea taților. În plus, elevii de gimnaziu primesc alimentație gratuită – un bonus care nici măcar nu  era prevăzut în program.

Totuși, „supra- îndeplinirea” anumitor promisiuni e cauzată de creșterea inflației până la 70% a inflației. Chiar dacă, în linii mari, majorarea prețurilor a fost determinată de factori externi, aceasta a afectat serios puterea de cumpărare și valoarea investițiilor publice.

Spre exemplu, așa cum a și promis, guvernarea PAS a crescut Fondul de subvenționare agricolă la peste 1,7 miliarde lei sau bugetul pentru reabilitarea, reconstrucția și întreținerea drumurilor la 3,2 miliarde de lei, aceste cifre sunt însă insuficiente în contextul inflației acumulate. 

Unele promisiuni au rămas doar pe hârtie: Fondul de Argint pentru seniori; calea ferată cu ecartament european până la Chișinău; reabilitarea termică și repararea fațadelor pentru 20% dintre blocurile din țară; restaurarea edificiului Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici”; precum și promisiuni mai ambițioase, precum combaterea traseismului politic prin măsuri legislative sau construirea unui consens național — atât între forțele politice, cât și în societate — privind reglementarea conflictului transnistrean.

Unul dintre cele mai controversate capitole ține de reforma justiției. Printre promisiunile PAS se numără un Tribunal și o Curte de Apel Anticorupție, confiscarea averilor nejustificate, evaluarea extraordinară a judecătorilor și procurorilor. 

Unele reforme au fost într-adevăr inițiate: restructurarea Procuraturii Anticorupție, reducerea numărului de judecători la CSJ, procesele de pre-vetting și vetting, dar implementarea lor a fost parțială și lentă. Curtea Anticorupție nu a fost creată așa cum a fost promims, ci înlocuită de complete specializate. Confiscarea extinsă a averilor nejustificate rămâne la stadiul de concept, iar eliminarea imunității pentru cazuri de corupție nu a fost avansată.

Dincolo de detalii, problema de fond este că din sistemul judecătoresc și din procuratură nu a dispărut corupția, fapt care subminează încrederea oamenilor în justiție și afectează securitatea statului în fața amenințărilor externe și a celor oligarhice.

Astfel, analizând toate angajamentele PAS care pot fi, într-o măsură mai mare sau mai mică, evaluate sau verificate, vom constata că nivelul de îndeplinire a acestora după patru ani de guvernare este de aproximativ 56%. 

Această cifră se bazează pe analiza și estimările făcute de experții Watchdog.MD, dar și contribuțiile mai multor specialiști (în economie, agricultură, antreprenoriat, justiție, transport, IT și reintegrare). Gradul de îndeplinire al fiecărei promisiuni a fost evaluat cu o notă de la 0 la 1, iar promisiunile „supra- îndeplinite” au primit note până la 1,5. Întrucât unele promisiuni sunt mai vagi sau greu de cuantificat, evaluările conțin, evident, o anumită doză de subiectivitate. Tabelul cu promisiuni și note poate fi consultat mai jos.