Principală  —  IMPORTANTE   —   Economia pe timp de coronavirus:…

Economia pe timp de coronavirus: cine pierde și cine câștigă de pe urma epidemiei?

Producătorii europeni de automobile suspendă producția din cauza coronavirusului. La uzinele Volkswagen, sistarea producției este programată pentru 20 martie (în imagine este un muncitor în apropierea transportorului la o fabrică din Zwickau, Germania, 25 februarie 2020)

Pandemia de coronavirus reprezintă o dublă lovitură pentru umanitate: ca boală, dar ca şi cauză a celei mai mari crize economice după 2008. Panica pe piețele internaționale și incertitudinea viitorului pun presiuni enorme asupra afacerilor. Situația economică este și mai mult agravată de măsurile restrictive pe care le introduc guvernele din întreaga lume pentru a stopa răspândirea virusului.

Cu toate acestea, în această situație se află şi cei pentru care pandemia este o oportunitate excelentă de a câștiga bani, de a-şi extinde piețele de vânzări sau de a scăpa de concurenți. Pentru cine epidemia de coronavirus poate duce la faliment și cine, dimpotrivă, beneficiază de pe urma pandemiei a încercat să afle hromadske.

Cine pierde de pe urma pandemiei?

Coronavirusul a afectat aproape toate sferele economiei.

Din cauza carantinei, în China au fost temporar închise fabricile și uzinele, iar producția industrială a scăzut cu 13,5% în ianuarie-februarie, ceea ce reprezintă cea mai dramatică scădere din ultimii 30 de ani. O astfel de scădere este foarte îngrijorătoare, dacă luăm în considerare rolul Chinei în economia globală, ţară care are al doilea PIB în lume, fiind și unul dintre cei mai mari exportatori de mărfuri. Majoritatea companiilor industriale și inovatoare din lume au instalații de producție chineză. Cu toate acestea, profitul acestora va fi afectat nu atât de închiderea fabricilor şi uzinelor, cât de scăderea cererii pentru produsele lor în întreaga lume.

În special, Apple a avertizat deja investitorii cu privire la o „reducere substanțială” a veniturilor sale pentru primul trimestru 2020, menționând că cererea pentru smartphone-uri și alte echipamente produse de companie a scăzut în întreaga lume din cauza răspândirii coronavirusului. Pierderi au fost raportate și de către giganții internet-ului – Google şi Facebook, care atribuie la această scădere a veniturilor publicității – cea mai mare sursă de venit. Cifre exacte nu au fost încă numite, întrucât situația privind răspândirea coronavirusului este în proces de desfășurare.

Pandemia coronavirusului a lovit cei mai mari producători de automobile. Companii precum Volkswagen și Fiat Chrysler au anunțat deja despre închiderea uzinelor sale din Europa. Doar în SUA, în 2020, cererea pentru mașini noi poate fi redusă cu 1,6 milioane de automobile, iar întreaga producție de automobile din lume poate scădea cu 16% până la sfârșitul anului 2020.

Cu toate acestea, pandemia a provocat cele mai multe pierderi în sectorul turistic. Din cauza restricțiilor privind circulația între țări, închiderilor de frontiere și interdicției de utilizare a transportului, industria turismului a suferit pierderi bruște.

Doar în SUA, companiile care activează în sectorul turistic nu vor înregistra venituri de cel puțin 24 miliarde de dolari din partea turiștilor străini. În Italia, epicentrul european al epidemiei, în 2020 se așteaptă o scădere a numărului de turiști cu 50%, ceea ce constituie cel puțin 30 de milioane de oameni.

Conform statisticilor Consiliului Mondial al Turismului și Călătoriilor, pandemia de coronavirus ar putea duce la dispariția a circa 50 de milioane de locuri de muncă în industria turismului. „COVID-19 este o mare amenințare pentru întreaga industrie turistică, precum și pentru oamenii care lucrează în acest domeniu, dar și pentru cei care încă mai doresc să călătorească”, susţin reprezentanții organizației.

Coronavirusul a cauzat pierderi semnificative și companiilor aeriene. Potrivit analiștilor din cadrul CAPA, e posibil ca majoritatea transportatorilor aerieni din lume să nu supraviețuiască crizei – aceștia vor falimenta înainte de sfârșitul lunii mai, dacă guvernele nu vor găsi soluții salvatoare pentru ei.

Reducerea cererii pentru transport, sistarea zborurilor și închiderea frontierelor, precum și o scădere a consumului de energie au dus la scăderea cererii pentru petrol. Cele mai mari țări exportatoare de „aur negru” intenționau să limiteze producția, astfel încât oferta de petrol să răspundă cererii, dar aranjamentele au eșuat din cauza poziției intransigente a Rusiei.

Drept urmare, prețurile la petrol au atins deja un nivel minim record din ultimii 17 ani.

Reducerea prețurilor la petrol a provocat daune semnificative sectorului energetic. În prima săptămână, după o scădere record din 9 martie, cele mai mari companii energetice au pierdut circa 500 miliarde de dolari de capital (cu atât a scăzut pe piață valoarea totală a acestor companii). În plus, prețurile extrem de scăzute la produsele petroliere fac ca producția sa să nu mai fie rentabilă pentru unele companii.

Coronavirus a provocat o adevărată panică la bursele de valori. Costul total al tuturor acțiunilor celor mai mari companii a scăzut cu trilioane de dolari. Ca urmare a scăderii continue la burse, tranzacționarea a fost suspendată de trei ori.

În consecință, investitorii îşi pierd fondurile – brokerii, dealerii, precum și fondurile de investiții, băncile și companiile de asigurări care investesc în valori mobiliare.

Investitorii vând active riscante, printre care nu sunt doar acţiuni ale companiilor, ci și obligațiuni ale țărilor în curs de dezvoltare. Pentru Ministerul Finanțelor din Ucraina devine tot mai dificil să strângă fonduri pentru acoperirea deficitului bugetar: astfel de împrumuturi sunt pe termen scurt, iar dobânda pentru ele crește.

Din cauza măsurilor restrictive, în special a carantinei, suferă pierderi şi sectorul serviciilor. Coproprietarul rețelei Planeta Kino, Dmitry Derkach, a menţionat că firma sa poate obține sub 100 milioane UAH (3,5 milioane USD) din cauza închiderii cinematografelor, iar pierderile pot ajunge la zeci de milioane de grivne. „Astăzi, multe companii sunt nevoite să se închidă. Noi ne-am sistat activitatea de săptămâna trecută și am reușit cumva să ne conformăm. Situația e complicată. Multe nu se cunosc și deocamdată nu înțelegem ce se va întâmpla în continuare ”, a menţionat acesta.

Cine beneficiază de pe urma pandemiei?

Răspândirea coronavirusului a dus la o reducere a vânzărilor mărfurilor de larg consum – atât a celor utilizate pe termen lung, cât și a celor cotidiene. Nefiind siguri pentru ziua de mâine, oamenii își limitează cheltuielile. Cu toate acestea, unor companii coronavirusul le-a a adus venituri suplimentare.

De pe urma pandemiei, cel mai mult au avut de câștigat producătorii articolelor de igienă. Astfel, în SUA a sporit în mod record cererea de produse de igienizare şi dezinfectare a mâinilor – cu 1400% – de 15 ori.

Din cauza deficitului acestor produse, statul New York intenționează să producă propriile produse de dezinfectare numite New York State Clean. Acestea vor fi produse inclusiv de către deținuții din penitenciare.

Prețurile la dezinfectanții din SUA au crescut de la 4,5 dolari la 50 dolari per bucată. Chiar și așa, doar în prima săptămână a lunii martie 2020 vânzările acestor produse au crescut cu 470%.

În același timp, datorită măsurilor restrictive, oamenii petrec mai mult timp acasă. Acest lucru stimulează cumpărăturile online.

Una dintre cele mai mari platforme din lume pentru vânzarea mărfurilor prin internet, Amazon, a anunțat o creștere record a comenzilor. Pentru a le putea prelucra, compania va angaja 100 de mii de lucrători. Mai mult ca atât, muncitorii care lucrează în depozitele companiei vor primi cu 2 dolari pe oră mai mult în SUA și cu 2 lire sterline pe oră mai mult în Marea Britanie.

Cererea pentru cumpărături electronice a crescut și în Italia. În februarie 2020, italienii au cumpărat online de 1,5-2 ori mai multe bunuri în raport cu aceeași perioadă a anului trecut.

A crescut și cifra de afaceri a serviciilor chineze de livrare. În toiul carantinei instituite în China, clienților li se livrau în medie cu 33% mai multe bunuri decât de obicei.

Imposibilitatea de a merge la cinema a afectat diverse servicii de streaming. Cel mai mare dintre ele, Netflix, se așteaptă la o creștere a numărului de abonați cu 7 milioane de pe urma instituirii carantinei.

Aceste cifre, însă, pot fi înșelătoare, potrivit Forbes, întrucât ei consideră că, din cauza carantinei și a măsurilor drastice implementate de către guvernele din întreaga lume, va scădea numărul abonaților la Netflix în afara SUA. Oamenii vor considera serviciile de streaming un fel de lux, la care vor renunța, atunci când se vor confrunta cu probleme financiare.

În același timp, profitul companiei Netflix nu depinde de perioada de timp pe care abonații săi o petrec în fața ecranului, întrucât există o taxă lunară fixă pentru acest serviciu.

Pe lângă cererea de servicii de streaming în țările în care sunt înregistrate cele mai multe cazuri de coronavirus, în creștere e şi cererea pentru vizionarea filmelor porno. Potrivit Pornhub, pe 11 martie, traficul acestor site-uri în Italia a crescut cu 13,8% comparativ cu o zi obișnuită.

În general, traficul de site-uri la nivel mondial a crescut cu 5,7% (în Ucraina – cu 7,1%). Iar aceasta înseamnă o creștere a veniturilor companiei din contul agențiilor de publicitate.

Iaroslav Vinokurov, Hromadske 
Traducere - Doina Dumbrăveanu-Munteanu