Principală  —  Ştiri  —  Justiție   —   (doc) Președintele CSJ instituie noi…

(doc) Președintele CSJ instituie noi reguli pentru publicarea și anonimizarea actelor judecătorești

Pe pagina web a Curții Supreme de Justiție (CSJ) nu vor mai fi publicate deciziile luate în dosarele care au fost examinate cu „ușile închise” sau în ședințe secrete de către instanța de fond, apel ori recurs, dar şi actele judecătoreşti pronunţate în cauze care, potrivit legii, trebuie examinate în şedinţă „închisă” sau în ședință secretă. Modificarea condițiilor de publicare a deciziilor judecătorești pe csj.md se conțin într-o dispoziție semnată de președintele CSJ, Mihai Poalelungi.

În aceeași dispoziție a președintelui instanței supreme se precizează, totodată, că dacă completul de judecată competent al CSJ va decide că prima instanţă sau instanţa de apel a dispus, cu încălcarea legii, examinarea cauzei în camera de consiliu (ședință „închisă”) sau în ședință secretă, decizia Curţii Supreme de Justiţie va fi publicată.

De asemenea, dacă în primă instanţă sau în apel cauza a fost examinată în şedinţă „închisă” sau în ședință secretă, iar decizia pronunţată în recurs de către Curtea Supremă de Justiţie nu conţine date de fapt care nu pot fi divulgate din motivele prevăzute la art. 18. alin. (2) din Codul de procedură penală şi art. 23 alin. (3) şi (7) din Codul de procedură civilă, atunci aceasta va fi publicată.

Rămâne în vigoare interdicția de a publica actele judecătoreşti pronunţate în cauzele cu privire la infracţiunile sexuale, precum şi în situaţiile în care completul de judecată va decide astfel. În acest caz,  pe pagina web se va publica un document care va conţine doar numărul dosarului/deciziei, data pronunţării ei şi motivele pentru care publicarea actului judecătoresc nu este posibilă.

Anonimizarea actelor judecătorești de către CSJ se va face prin ascunderea datelor cu privire la locul şi data naşterii persoanelor, domiciliul acestora, codul personal (IDNP), numele patronimic, datele despre starea  de sănătate (indiferent de maladia pe care o au) și datele bancare ale persoanelor.  Se anonimizează numele minorilor, în cazul în care actele judecătorești îl consemnează.

Prin intermediul Dispoziției semnate de Mihai Poalelungi, angajații Curţii Supreme de Justiţie sunt atenționați despre răspunderea pentru neîndeplinirea sarcinilor şi obligaţiilor de serviciu prevăzute de lege şi fişa de post, referitoare la publicarea informațiilor pe pagina de internet.

Instituirea noilor reguli are loc după ce ministrul Justiției, Vladimir Cebotari a înaintat Consiliului Superior al Magistraturii un demers referitor la aplicabilitatea/respectarea de către Curtea Supremă de Justiție a Regulamentului privind modul de publicare a hotărârilor judecătorești pe portalul unic al instanțelor judecătorești. În ședința din 5 septembrie, plenul Consiliului Superior al Magistraturii a propus definitivarea chestiunii în cadrul Grupului de lucru creat pentru modificarea Regulamentului respectiv.

Instrumentele de căutare a actelor judecătorești pe site-ul Curții Supreme de Justiție rămân neschimbate, fiind posibilă accesarea după numele părților pe dosare, spre deosebire de Portalul instanțelor naționale de judecată, care a restricționat căutarea hotărârilor de judecată după nume.

La începutul lunii februarie 2017, ZdG scria că portalul instanţelor de judecată din R. Moldova afişa, de câteva săptămâni, o nouă interfaţă, iar cei care îl accesează nu mai pot căuta, după numele şi prenumele inculpaţilor, hotărârile de judecată în care aceştia figurează, ci doar după numărul electronic al unui dosar.

Acest fapt practic îngrădea accesul jurnaliştilor, dar şi tuturor cetăţenilor care doresc să afle detalii despre procesele şi hotărârile judecătoreşti în care figurează inclusiv funcţionari judecaţi, dar şi alte persoane care au ajuns în faţa instanţei, fiind judecate într-un proces public. Decizia Agenţiei de administrare a instanţelor judecătoreşti din subordinea Ministerului Justiţiei a stârnit un val de critici din partea persoanelor care vin în contact cu justiţia.

După presiunile societății civile, care a cerut acces la informațiile de pe portalul instanțelor naționale de judecată, la 14 februarie, la secțiunea „agenda ședințelor” a fost introdusă căsuța de căutare în baza numelui și prenumelui părților pe dosar.

Joi, 7 septembrie 2017, căutarea dosarelor în Agenda Ședințelor, după numele inculpaților sau participanților la un proces de judecată a dispărut din nou. La câteva minute după ce am publicat această informație, pe portal a reapărut posibilitatea de a căuta, în agenda ședințelor, dosare după numele persoanelor.