• (doc) Ce scrie în Studiul de fezabilitate privind crearea parteneriatului public-privat pentru construcția Arenei Chișinău

    (doc) Ce scrie în Studiul de fezabilitate privind crearea parteneriatului public-privat pentru construcția Arenei Chișinău
    vizualizări
    29 aprilie 2018 | 13:24

    La două săptămâni după ce a fost aprobată lista obiectivelor şi condiţiilor parteneriatului public-privat pentru proiectarea și construcția „Arenei Chișinău” și cerințele generale pentru selectarea partenerului privat, pe 27 aprilie, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) a publicat studiul de fezabilitate al proiectului PDM pentru care Ministerul Finanțelor a prevăzut bani încă în decembrie 2017. Potrivit Studiului de fezabilitate privind crearea parteneriatului public-privat pentru construcția arenei polivalente, costul construcției se estimează la circa 40 de milioane euro, bani care urmează a fi investiți de un agent economic privat și pe care statul îi va rambursa în termen de zece ani, din veniturile obținute din activitatea sălii și din susrse financiare din bugetul de stat. Altfel spus, se presupune că profitul net al arenei în primul an de activitate va fi aproape 250 de mii de euro, în același timp, contractul ar presupune că în acel an statul urmează să ramburseze 25% din costul investiției, adică 10 milioane de euro. Banii respectivi ar urma să fie alocați din bugetul de stat. Același document, elaborat de organizația nonguvernamentală „Alternative Internaţionale de Dezvoltare” la solicitarea MECC, indică că cel mai mare risc al proiectului este o posibilă instabilitate politică  prin schimbarea administrației în cadrul partenerului public.

    Studiul de fezabilitate punctează probele acute existente în R. Moldova la capitolul infrastructurii sportive, printre care: număr insuficient de spații sportive, raportate la numărul populației; insuficiența numărului de bazine de înot; scăderea progresivă a numărului de spații închise sportive; baza tehnico-materială precară a spațiilor publice existente. Sunt prezentate argumente care ilustrează și capacitatea instituțiilor aflate în gestiunea statului de a găzdui evenimentele cultural-artistice sau sportive de importanță internațională.

    Respectiv, construcția arenei cu o capacitate de patru mii de locuri și o parcare pentru o mie de mașini, care să găzbuiască evenimente sportive și culturale, conferințe, concerte și expoziții, care să dispună de o zonă separată pentru pentru evenimente mici și antrenamente, dar și de Aqua Park, Spa și Fitness acoperite, piscină olimpică cu tribună pentru spectatori de cel puțin 500 scaune, cel puțin opt corturi de tenis deschise și puncte de alimentație publică, este văzută drept o soluție a problemelor actuale în domeniu.

    Analiza impactului social al sălii polivalente pune într-o relație directă funcționarea arenei cu sănătatea, în special a tinerilor, ocuparea timpului lor liber și narcomania.

    „Grație construcției arenei polivalente, se va lansa procesul de lichidare a problemei actuale în care în jur de 50% din populația Republicii Moldova este categorizată ca având exces de greutate, iar inactivitatea fizică este al 6-lea cel mai mare factor de risc responsabil pentru anii trăiți cu dizabilitate în Republica Moldova, având cea mai mare pondere în cazul bolilor cardiovasculare, diabetului și cancerului”, susțin autorii, care ulterior punctează: „Prin construcția arenei polivalente vor fi antrenați în activități sportive inclusiv copiii de vârstă preșcolară care, conform statitsticilor, mai mult de 50% dintre ei nu practică, sistematic și organizat, activități de cultură fizică în baza unor programe ale instituțiilor de învățământ de acest nivel, iar mai mult de 70% nu sunt încadrați în activități de cultură fizică și sport în sistemul de instituții extrașcolare cu profil sportiv”. Autorii, contractați de Minister, nu vorbesc însă despre capacitatea financiară a populației de a beneficia de serviciile pe care le va presta Arena Chișinău.

    Se presupune că vor fi create locuri noi de muncă pentru populația din regiune: 800 de angajați pe perioada de construcție a obiectului și 48 angajați pe perioada de funcționare a sălii polivalente, iar pe perioada contractului de Parteneriat Public-Priat se va obține cumulativ venit din impozit pe venit din activitatea de antreprinzător, de peste 7 milioane euro din operarea nemijlocită a arenei polivalente, și 8.4 milioane de euro din operarea arenei polivalente pe perioada de viață a acesteia.

    Potrivit studiului, proiectul ar putea costa circa 40 de milioane de euro, iar pentru a fi implementat, soluția este contractarea unui dezvoltator care ar finanța construcția Arenei Chișinău din resurse proprii. În baza analizei, rambursarea investiției către partenerul privat nu va depăși termenul de 10 ani, iar tranșele de rambursare și periodicitatea urmează a fi negociate de către parteneri.

    „Totuși pentru oferirea unei garanții de către partenerul public și pentru securizarea investiției efectuate de către partenerul privat se recomandă stabilirea primelor tranșe, iar contribuția din primul an de implementare a parteneriatului public-privat nu va depăși 25% din valoarea investiției. Notă: reieșind din planificarea de a da start construcției arenei polivalente la începutul semestrul II al anului 2018, respectiv, prima contribuție (ce nu va depăși 25%) va fi acoperită din anul bugetar 2018 (semestrul II) și anul bugetar 2019 (semestrul I)”, se arată în Studiul de Fezabilitate.

    Potrivit scenariului, în primul an de activitate a sălii polivalente partenerul public, adică statul, va trebui să ramburseze suma de zece milioane de euro.

    În studiu nu se vorbește nimic despre contribuția inițială a statului în valoare de 200 de milioane de lei, alocați din fondul pentru reparația drumurilor, bani care sunt prevăzuți în bugetul pentru anul 2018 drept investiții ale Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Băncii Europene de Investiții (BEI) și Uniunii Europene (Comisia Europeană).

    De asemenea, nu este precizat cum urmează a fi valorificat întreg terenul alocat pentru acest proiect, 69,2224 hectare.

    „Pentru realizarea obiectivului acestui Parteneriat Public-Privat, inițial, va fi necesar alocarea a cca. 10 ha pentru construcția arenei polivalente și a infrastructurii adiacente. Suprafața rămasă va fi utilizată în scopul extinderii zonei de agrement pe viitor. Terenul propus incorporează aceste cerințe”, este unica mențiune la acest capitol.

    La capitolul riscuri ale parteneriatului public-privat, se precizează că cerințele și condițiile contractuale vor fi formulate astfel încât să elimine posibile probleme de tergiversare a lucrărilor sau depășire a costurilor. În același timp, se menționează că cel mai mare risc constituie instabilitatea politică (49%), iar în acest sens urmează a fi stabilite niște clauze contractuale care ar elimina problema.

    Planul de implementare a proiectului presupune că în luna iunie va fi semnat contractul de parteneriat public-privat, iar în luna iulie curent vor fi demarate lucrările propriu-zise, care urmează a fi finalizate în vara anului viitor.

    Studiul de fezabilitate elaborat de ONG-ul „Alternative Internaţionale de Dezvoltare” poate fi accesat mai jos:

     

    Citiți și:

    (video/doc) Cum a ajuns proiectul „Arena Chișinău” în legea bugetului de stat pentru anul 2018 și care este sursa banilor

    (video) Chișinău Arena: Proiectul finilor lui Plahotniuc, cu 200 de milioane de lei din fondul pentru reparația drumurilor

    Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile!

    Ziarul de Gardă. Singurul ziar de investigații din Republica Moldova. Abonează-te și tu! Abonează-te

    Ombudsmanul copilului consideră discriminatorii unele prevederi ale legii privind anularea examenelor naționale de absolvire a programelor de studii în învățământul general

    Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Maia Bănărescu, a expediat în adresa președintelui Parlamentului, prim-ministrului și ministrului Educației, Culturii și Cercetării o scrisoare prin care solicită…
    Ombudsmanul copilului consideră discriminatorii unele prevederi ale legii privind anularea examenelor naționale de absolvire a programelor de studii în învățământul general

    Guvernul anunţă că UE a transmis autorităţilor R. Moldova o listă de opt acţiuni ca precondiţie pentru reluarea dialogului politic în format deplin şi debursarea tranşei II a Asistenţei Macro-financiare

    Premierul Chicu a avut o întâlnire cu E.S. Peter Michalko, șeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova. A fost discutată situația economică în Republica Moldova și Uniunea Europeană și evoluția situa…
    Guvernul anunţă că UE a transmis autorităţilor R. Moldova o listă de opt acţiuni ca precondiţie pentru reluarea dialogului politic în format deplin şi debursarea tranşei II a Asistenţei Macro-financiare

    UE vrea ca statele membre să-și deschidă frontierele până la sfârșitul lui iunie

    Comisia Europeană vrea ca statele membre UE să-și ridice controalele la frontierele interne la finalul lunii iunie, relatează BBC. Miniștrii de interne din cele 27 de state membre discută azi acest subiect, rel…
    UE vrea ca statele membre să-și deschidă frontierele până la sfârșitul lui iunie

    Fostul director al Agenției pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței a câștigat un nou mandat la șefia instituției

    Fostul director al Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) a câștigat un nou mandat la șefia instituției. Potrivit informațiilor publicate de către Ministerul Economiei și Infra…
    Fostul director al Agenției pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței a câștigat un nou mandat la șefia instituției

    Cehia a expulzat doi diplomaţi ruşi de la ambasadă. Moscova amenință cu măsuri similare

    Cehia a anunţat vineri expulzarea a doi diplomaţi ruşi de la Ambasada Rusiei din Praga. Măsura a fost luată după ce un angajat al ambasadei a răspândit zvonuri despre planuri de otrăvire a trei politicieni cehi…
    Cehia a expulzat doi diplomaţi ruşi de la ambasadă. Moscova amenință cu măsuri similare

    Alte șase persoane au pierdut lupta pentru viață din cauza noului tip de coronavirus. Numărul deceselor a ajuns la 323

    Încă șase decese au fost confirmate de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecţiei Sociale(MSMPS), astăzi, 5 iunie, ducând bilanțul morților la nivel național la 323. Potrivit MSMPS, este vorba de: Deces 318: Bă…
    Alte șase persoane au pierdut lupta pentru viață din cauza noului tip de coronavirus. Numărul deceselor a ajuns la 323