Constatările preliminare și concluziile ENEMO privind alegerile parlamentare din R. Moldova

În urma unei invitații din partea Comisiei Electorale Centrale a R. Moldova, Rețeaua Europeană a Organizațiilor de Monitorizare a Alegerilor (ENEMO) a desfășurat o Misiune Limitată de Observare a Alegerilor (LEOM) pentru a observa alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025, potrivit unui comunicat al misiunii.
ENEMO a publicat concluziile preliminare după alegerile parlamentare. Misiunea este compusă din șase experți ai Echipei Centrale, cu sediul la Chișinău. Nu au fost desfășurați observatori pe termen lung sau scurt.
„Alegerile parlamentare din 28 septembrie au avut loc într-un mediu polarizat, în mijlocul dezinformării și dezinformării persistente, cu influențe străine și alte amenințări hibride care încercau să modeleze narațiunile publice. (…) Procesul a fost administrat eficient și în termenele limită, deși în chestiuni de fond, CEC a fost adesea divizată, cu modele de vot uneori aliniate cu pozițiile publice ale concurenților. Radierile târzii, puterile executive și de securitate largi și riscurile continue de finanțare ilicită ar fi putut afecta încrederea publicului în condiții de egalitate”, a remarcat Dritan Taulla, șeful misiunii.
„Cadrul juridic oferă o bază adecvată pentru alegeri democratice și este în mare măsură în conformitate cu obligațiile internaționale.
Din 2023, Codul Electoral a fost modificat de douăsprezece ori, inclusiv modificări ample cu puțin timp înainte de alegeri. Adoptarea unor reforme majore aproape de ziua alegerilor se abate de la bunele practici și poate afecta certitudinea juridică, însă măsurile urmărite pentru a aborda riscurile presante de integritate și reflectă datoria autorităților de a preveni practicile corupte”, a subliniat Nino Rizhamadze, analist juridic și al administrării alegerilor.
Despre excluderea partidelor din cursa electorală cu câteva zile înainte de vot
Analistul a făcut referire și la excluderea celor două partide din scrutin – „Inima Moldovei”, condusă de Irina Vlah, care era membru a blocului Patriotic și partidul „Moldova Mare”, condus de Victoria Furtună.
„CEC a administrat alegerile eficient și în termenele limită, în ciuda resurselor umane limitate și a necesității de a revizui reglementările secundare în urma modificărilor recente. Multe părți interesate au recunoscut profesionalismul și credibilitatea instituțională a CEC; cu toate acestea, unii au pus la îndoială imparțialitatea sa, care s-a intensificat după eliminarea a doi concurenți electorali. Deciziile privind aspectele tehnice au fost în general unanime, în timp ce în ceea ce privește aspectele de fond, Comisia a fost adesea divizată, iar modelele de vot s-au aliniat uneori cu pozițiile publice ale concurenților”, a adăugat Rizhamadze.
Experții, despre cum s-a desfășurat campania electorală în R. Moldova
Mariam Chubabria, analist politic, a declarat: „Concurenții electorali au putut, în general, să facă campanie fără interferențe nejustificate, deși câțiva dintre ei au raportat restricții în acest sens. Forțele de ordine au menținut o prezență vizibilă în cadrul protocolului de securitate și pentru a detecta infracțiuni legate de alegeri.
De la începutul perioadei electorale, autoritățile au desfășurat operațiuni care vizau suspiciunea de cumpărare de voturi, finanțarea ilicită a partidelor și spălarea de bani. În ultima săptămână a campaniei, potrivit autorităților, au fost efectuate aproximativ 250 de percheziții și 74 de persoane au fost reținute în cadrul unei anchete privind un presupus plan susținut de străini pentru a incita la tulburări de masă.”
„Campania electorală a fost activă și competitivă, dar puternic polarizată, cu mesaje negative, atacuri personale și acuzații reciproce de corupție, influență străină și abuz în funcție. Dezinformarea a fost recurentă, atât organică, cât și coordonată, inclusiv narațiuni care puneau sub semnul întrebării parcursul european al Moldovei, prezentarea oponenților ca fiind controlați de străini și răspândirea de afirmații înșelătoare despre politica economică și securitate.
Unii concurenți s-au angajat în campanii negative. ENEMO a observat activități de advocacy politic din partea unor entități care nu erau înregistrate ca și concurenți, ceea ce ar fi putut influența procesul”, a concluzionat Chubabria.
Daniel Kerekes, analist politic, a observat: „Înalți funcționari de stat, inclusiv miniștri, s-au angajat în activități în calitatea lor oficială, al căror moment și conținut s-au aliniat cu campania partidului de guvernământ. Acestea au inclus discursuri publice și comunicări oficiale care au evidențiat realizările guvernului și prioritățile centrale pentru campania partidului”.
CEC a efectuat o supraveghere detaliată și, până cu două zile înainte de ziua alegerilor, a limitat sancțiunile la avertismente; radierea târzie a unui concurent pentru încălcări extinse în apropierea zilei alegerilor a evidențiat miza mare a conformității financiare. Rapoartele privind finanțarea ilicită semnificativă persistă; organele de aplicare a legii au luat măsuri, deși rămân semne de întrebare cu privire la capacitatea sa de a aborda amploarea problemei.” – a continuat Kerekes.
Cum a reflectat mass-media alegerile
Maja Milikic, analist media, a remarcat: „Sectorul media din R. Moldova este pluralist ca formă, dar fragil în practică. Publicațiile tradiționale au rămas structural slabe, constrânse de precaritatea financiară, aplicarea inegală a reglementărilor și percepțiile privind influența politică. Disparitățile regionale limitează și mai mult incluziunea.”
(…) Deși au fost adoptate reforme legale aliniate la standardele europene și inițiative privind transparența proprietății, lacunele de reglementare din presa online și cea scrisă persistă. Luați împreună, acești factori au slăbit capacitatea mass-media de a proteja pe deplin responsabilitatea democratică.”
Despre egalitatea de gen în campanie
„În general, femeile au fost bine reprezentate în organismele de gestionare a alegerilor, inclusiv în numărul limitat de secții de votare vizitate de ENEMO. Misiunea a primit informații despre faptul că femeile sunt mai mult vizate de intimidare atunci când vine vorba de activiști de campanie sau de organismele de gestionare a alegerilor. De asemenea, a fost observat limbaj sexist din partea candidaților. La dezbaterile televizate au participat predominant candidați de sex masculin.” – a remarcat Milikic în continuare.
Desfășurarea procesului electoral în secțiile de vot
Ana Mihajlovic, șefa adjunctă a misiunii, a remarcat: „Votul a fost calm și bine organizat în numărul limitat de secții de votare observate de experții misiunii. Procedurile de identificare a alegătorilor au fost respectate în mod corespunzător, urnele au fost sigilate în conformitate cu prevederile legale, iar secretul votului a fost respectat. Membrii BEP și-au îndeplinit atribuțiile în mod profesional și eficient, fără interferențe nejustificate.
„Presa și declarațiile oficiale au raportat alerte cu bombă la mai multe secții de votare ale diasporei în ziua alegerilor, inclusiv în Italia, România, Spania, Belgia și Statele Unite; precum și în Rezina și în Zona de Securitate. Perturbările au fost temporare; procesul a continuat sub măsuri de securitate.”
„Legea garantează observarea imparțială de către observatori interni și internaționali, în timp ce concurenții puteau numi reprezentanți sau împuterniciți. Interesul din partea organizațiilor de observare a fost mare, iar CEC a acreditat peste 3.500 de observatori.
Observatorii ENEMO nu s-au confruntat cu restricții sau probleme în desfășurarea observării; cu toate acestea, organizațiile interne au menționat cazuri de obstrucționare în ziua alegerilor.” – a conchis Mihajlovic.
MOA va continua să urmărească procesul electoral, inclusiv totalizarea finală a rezultatelor, soluționarea contestațiilor existente și viitoare, validarea rezultatelor de către Curtea Constituțională, precum și alte evoluții post-electorale. Un raport final, care include o evaluare completă, care va depinde parțial de desfășurarea etapelor rămase ale procesului electoral, precum și recomandări pentru potențiale îmbunătățiri, va fi emis în termen de două luni de la certificarea rezultatelor.