Principală  —  IMPORTANTE   —   „Beneficiile aderării la UE trebuie…

„Beneficiile aderării la UE trebuie să fie accesibile tuturor cetățenilor”. Interviu cu Oliver Röpke, președintele Comitetului Economic și Social European

Comitetul Economic și Social European (CESE) este un organism consultativ al UE, format din reprezentanți ai organizațiilor de lucrători și angajatori, precum și ai altor grupuri de interese. CESE emite avize pe teme legate de drepturile lucrătorilor adresate instituțiilor europene. Statele candidate, de asemenea, beneficiază de sprijin pentru protecția drepturilor lucrătorilor.

— Drepturile sociale și economice pentru cetățenii țărilor candidate: cum ar putea beneficia R. Moldova de experiența CESE în drumul spre UE?

— CESE s-a angajat de mult timp să sprijine țările candidate în consolidarea drepturilor sociale și economice ca parte a procesului lor de integrare europeană. UE, prin Pilonul European al Drepturilor Sociale, stabilește standarde înalte pe care statele candidate, precum Moldova, sunt încurajate să le adopte. Inițiativa CESE de a integra reprezentanți ai societății civile din țările candidate – inițiativa „Membrii Candidați la Extindere (ECM)” – oferă societății civile din Moldova oportunitatea de a participa activ la conturarea politicilor UE, de a crea legături mai strânse și de a se pregăti pentru aderarea deplină.

Reprezentanții moldoveni ECM contribuie deja activ la avizele-cheie ale CESE, cum ar fi cel privind „Evaluarea investițiilor străine în Uniune” (REX/590), adoptat în iulie 2024. Prin această implicare, moldovenii dobândesc experiență directă în procesul decizional european, în special în domeniile esențiale pentru protejarea drepturilor sociale și economice. Prin învățarea din activitatea CESE și din experiența sa în dialogul social, Moldova își poate consolida instituțiile democratice și poate asigura accesibilitatea  beneficiilor aderării la UE pentru toți cetățenii săi.

— Piața unică europeană este un mare avantaj pentru țările mici și vulnerabile precum Moldova, care primesc acces la cea mai mare piață europeană. Cum sunt protejate interesele economice și sociale ale cetățenilor pe piața unică?

— Piața unică a UE oferă, într-adevăr, oportunități enorme, în special pentru economiile mai mici, cum este cea a Moldovei, prin accesul la 450 de milioane de consumatori. Totuși, Piața unică nu înseamnă doar libertăți economice – ea se bazează și pe protejarea drepturilor lucrătorilor, menținerea unei concurențe loiale și protecția consumatorilor.

CESE joacă un rol esențial în asigurarea integrării intereselor sociale și economice în dezvoltarea Pieței Unice. Organizațiile societății civile contribuie, prin oferirea informațiilor și propunerilor, la îmbunătățirea legislației, astfel încât să se atingă un echilibru între justiția socială și eficiența economică. Reprezentanții moldoveni ECM, de exemplu, au participat la activități legate de viitorul Pieței unice și de extinderea UE, în special în cadrul avizului INT/1058 („Piața unică/extinderea viitoare a UE”).

Astfel, Moldova nu doar că se poate pregăti mai bine pentru valorificarea beneficiilor economice, dar și învață cum să folosească mecanismele europene pentru a proteja drepturile cetățenilor în domenii precum munca, standardele de mediu, serviciile publice și protecția consumatorilor.

— Sărăcia energetică este una dintre problemele care afectează Moldova după desprinderea de piața energetică rusească defectuoasă. Cum sunt abordate problemele sărăciei energetice în UE și cum sunt protejați cetățenii?

— Sărăcia energetică este o provocare socială serioasă și în UE, iar politicile europene includ măsuri ample pentru protejarea populației vulnerabile. Politicile UE urmăresc să asigure o tranziție verde echitabilă, care să nu lase pe nimeni în urmă. Pilonul European al Drepturilor Sociale include în mod specific accesul la servicii esențiale, precum energia.

La CESE, solicităm în mod repetat acțiuni ambițioase împotriva sărăciei energetice. Vocea societății civile este esențială în promovarea unor politici energetice echitabile, inclusiv a subvențiilor pentru gospodăriile cu venituri mici și a investițiilor în surse de energie regenerabilă accesibile tuturor.

Experiența statelor membre UE arată că sărăcia energetică trebuie abordată printr-o combinație între politicile sociale, reglementarea pieței energetice și investițiile în eficiența energetică. Moldova are multe de învățat din aceste exemple pe măsură ce își restructurează sectorul energetic, pentru a-l face mai rezilient și mai sustenabil, în conformitate cu cerințele UE.

— Dezinformarea este un război hibrid dus de Rusia împotriva R. Moldova, în special în campaniile electorale, un război bine finanțat. În ce măsură este respectat dreptul la securitate digitală al cetățenilor europeni și ce ar putea învăța Moldova din experiența UE?

— Dezinformarea este una dintre cele mai mari amenințări la adresa democrațiilor, inclusiv a Moldovei. În UE, dreptul la securitate digitală este tot mai bine protejat prin legi precum Actul privind Serviciile Digitale (DSA), care impune platformelor mari cerințe stricte pentru  combaterea răspândirii și manipulării informațiilor false, pentru creșterea transparenței și  protejarea drepturilor utilizatorilor.

CESE a fost în prima linie a mobilizării societății civile împotriva dezinformării, organizând campania „Cetățenii pot învinge dezinformarea” în toată Europa, inclusiv recent la Chișinău, unde am organizat o conferință internațională majoră. Am fost și în Găgăuzia, în aprilie anul trecut, pentru a combate dezinformarea, a sprijini jurnaliștii locali care luptă împotriva propagandei rusești și pentru a sublinia ce poate face Europa pentru regiunile periferice. Am discutat aceste aspecte importante cu premierul Recean, vicepremiera Gherasimov și ministrul de interne. CESE a adoptat, de asemenea, mai multe avize pe această temă, inclusiv TEN/830 (Protejarea democrației împotriva dezinformării), pledând pentru o societate civilă puternică și bine informată.

Colaborarea Moldovei cu UE în acest domeniu este esențială. CESE este pregătit să sprijine în continuare societatea civilă moldovenească în eforturile sale de a contracara manipularea informațiilor și interferențele externe.

— Care sunt planurile de cooperare ale CESE cu Moldova ca stat candidat?

— CESE are o cooperare de lungă durată cu societatea civilă din Moldova, prin Platforma Societății Civile UE-Moldova, înființată în 2016. Având în vedere că Moldova a lansat oficial negocierile de aderare, ne pregătim să aprofundăm acest parteneriat.

Obiectivul este transformarea Platformei Societății Civile într-un Comitet Consultativ Comun (JCC) – un organism care să monitorizeze negocierile de aderare din perspectiva societății civile. Acesta ar reflecta structurile pe care le avem cu alte țări candidate, cum ar fi recentul JCC UE-Albania, și ar asigura o implicare deplină a societății civile din Moldova în proces.

Datorită inițiativei „Membrii Candidați la Extindere”, 15 reprezentanți moldoveni participă deja la activitatea consultativă a CESE. Viziunea noastră este clară: dorim ca societatea civilă din Moldova să fie pe deplin pregătită și implicată, astfel încât aderarea Moldovei la UE să nu fie doar un proces politic, ci și unul social, din care să beneficieze toți cetățenii.