Principală  —  IMPORTANTE   —   RAPORT/ Neconformități la determinarea prețului…

RAPORT Neconformități la determinarea prețului proprietăților de stat și privatizări de terenuri aferente obiectivelor privatizate la prețuri mai mici de până la 26 ori comparativ cu valoarea de piață

Activitățile de evaluare independentă a proprietății de stat în scopul determinării prețului de piață au fost grav afectate de neconformități, riscuri de fraudă, și alte vulnerabilități, din cauza lipsei unui control, arată un raport al Curții de Conturi pentru perioada 2013-2019.

„În cazul a patru obiective, valoarea estimată prin metoda cheltuielilor a fost micșorată cu 23,7 mil. lei, prin aplicarea ilegală a diferitor indicatori de conjunctură, ceea ce contravine cadrului normativ, concomitent, auditul consemnând și suspiciuni de fraudă în evaluarea acestor obiective”.

Potrivit CCRM, Agenția Proprietății Publice (APP) și comisia de concurs s-au eschivat de la exercitarea atribuțiilor privind determinarea prețului inițial de vânzare a pachetului de acțiuni deținut de stat în capitalul social al Societății Comerciale „Gara Nord” S.A., care potrivit indicatorilor financiari constituia 25,4 mil. lei. Astfel, APP a decis antrenarea unui evaluator independent, care a estimat valoarea de piață a pachetului de acțiuni la suma de 18,3 mil. lei, sau cu 7,1 mil. lei mai puțin decât valoarea nominală, determinată în baza capitalului propriu deținut de societate. Auditul a atestat că, valoarea estimată nu poate fi considerată drept una argumentată și corectă, fapt condiționat de existența unor carențe stabilite de audit în desfășurarea procesului de estimare. Totodată, pachetul de acțiuni a fost privatizat în cadrul unui singur concurs cu participarea doar a unui singur ofertant.

Procesul de desfășurare a concursurilor comerciale și investiționale a fost marcat atât de deciziile subiective adoptate de comisia de concurs, cât și prin aplicarea unui tratament inechitabil al ofertanților la privatizare, nefiind asigurată concurența loială în procesul participativ al deetatizării patrimoniului public.

Astfel, auditul a relevat că 17 obiective s-au privatizat cu participarea unui singur ofertant, acesta fiind desemnat și câștigător. Totodată, 7 bunuri s-au privatizat cu desfășurarea unui sigur concurs și cu participarea doar a unui singur ofertant.

Potrivit CCRM, APP, la înaintarea propunerilor pentru includerea în Lista bunurilor privatizate a unor obiective de stat profitabile, nu a respectat procedura și nu a elaborat argumentări, inclusiv cu referință la necesitatea privatizării acestor bunuri.

Din cauza că administrația întreprinderilor privatizate, dar și Autoritatea Publică Centrală (APC), în calitate de fondatori, nu au asigurat inventarierea conformă a patrimoniului, în 12 cazuri din 20 verificate, auditul a depistat nereguli în desfășurarea acestei proceduri – datele în cadrul inventarierilor nu au oferit o informație credibilă despre elementele de activ și pasiv ale situațiilor financiare ale obiectivelor de stat privatizate, mai susțin reprezentanții Curții de Conturi.

Potrivit raportului CCRM „din materialele inventarierii la Întreprinderea de Stat „Vibropribor” s-a constatat că, baza de odihnă „Jemciujina” amplasată în orașul Coblevo, Ucraina, cu valoarea de bilanț în sumă de 1,1 mil. lei. aparține întreprinderii, însă în realitate a fost transmisă în gestiunea APP încă din anul 2011, conform unei hotărâri a Guvernului. Î.S. „Vibropribor” până la momentul privatizării, care a avut loc la finele anului 2017 raporta că acest bun îi aparține”.

Din cauza lipsei obligativității elaborării caietelor de sarcini, „ la privatizarea a 18 obiective prin concursuri comerciale nu au fost elaborate documentele care să stabilească criterii individuale de calificare a ofertanților, indicatori postprivatizare cuantificabili, precum și termine-limită pentru realizarea acestora. În consecință în contractele încheiate cu câștigătorii concursurilor nu se regăsesc indicatorii, care pot fi monitorizați în perioada postprivatizare”.

Analizele de audit au atestat și privatizarea a trei terenuri aferente obiectivelor privatizate la prețuri de 3-26 ori mai mici comparativ cu valoarea de piață a acestora.

Doar de la privatizarea acestora, statul ar fi putut beneficia de venituri suplimentare estimate de audit în valoare de circa 34,4 mil. lei.

Drept exemplu, privatizarea terenului aferent Centrului de Producție și Instruire amplasat pe strada Pan Halippa, 2 la doar 800 euro pentru un ar, în realitate se vinde la aproximativ 20 mii euro pentru un ar. Actualmente se construiește un bloc locativ pe acest teren, clădirea veche fiind demolată”.

Curtea de Conturi consideră că trebuie să fie elaborată o strategie sau un document de politici în domeniul privatizării patrimoniului public.

În perioada 2013-2019, prin intermediul concursurilor investiționale și comerciale au fost privatizate 27 de obiective ale statului, în valoare totală de 622,6 mil. lei. Eșantionul de audit a inclus 25 de obiective privatizate cu valoarea de 402,5 mil. lei: 6 obiective, fiind privatizate prin concursuri investiționale cu valoarea de 182,6 mil. lei și 21 obiective, fiind privatizate prin concursuri comerciale cu valoare de 436 mil. lei.