Principală  —  Reporter Special  —  Abilitare   —   Dreptul la muncă pentru persoanele…

Dreptul la muncă pentru persoanele cu dizabilități: cum sunt sprijinite în procesul de angajare

Toate persoanele cu dizabilități au dreptul să fie încadrate în câmpul muncii. Pentru acestea, munca nu înseamnă doar un venit, ci și o formă de incluziune, recunoaștere și participare activă în societate. Au nevoie să se simtă utile, respectate și sprijinite. Deși întâmpină deseori obstacole, dorința de a contribui și de a face parte dintr-un colectiv le motivează să caute locuri de muncă adaptate nevoilor și abilităților pe care le au. Potrivit Ministerului Muncii și Protecției Sociale (MMPS), persoanele cu dizabilități pot fi angajate în orice întreprindere, instituție sau organizație, inclusiv în cadrul  întreprinderilor, secțiilor şi sectoarelor specializate.

Parcursul educațional influențează direct șansele de angajare ale tinerilor cu cerințe educaționale speciale. Potrivit Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, cei care învață după curriculumul general primesc același certificat ca elevii tipici și pot continua studiile în licee sau învățământul superior. În schimb, cei care urmează un curriculum modificat și susțin examene individualizate primesc un certificat de studii gimnaziale cu serie specifică (ASG/PEI), care le permite accesul doar în învățământul profesional tehnic secundar, cu durata de doi ani. Pentru unii elevi cu dizabilități severe părinții pot solicita scutirea de examene, accentul fiind pus pe pregătirea pentru viață, nu pe obținerea unui certificat clasic.

Potrivit MMPS, încadrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități se face în funcție de pregătirea profesională și capacitatea de muncă a acestora, stabilite prin certificatul de dizabilitate și programul individual de reabilitare. Angajarea acestora se realizează în următoarele forme:

  • la întreprinderi, instituții şi organizații – în condiții obișnuite;
  • la domiciliu;
  • la întreprinderi specializate.

Reprezentanții MMPS menționează că persoanele cu dizabilități înregistrate cu statut de șomer pot beneficia de  următoarele servicii și măsuri de ocupare a forței de muncă:

  • informare despre piața muncii;
  • ghidare în carieră;
  • intermedierea angajării;
  • reabilitare profesională pentru persoanele cu dizabilități locomotorii; angajare asistată;
  • formare profesională a șomerilor prin cursuri de calificare, recalificare,  perfecționare și specializare;
  • instruire la locul de muncă în cadrul unității pentru șomerii care nu au o profesie  sau meserie;
  • stagiere, organizată pentru șomerii fără vechime în muncă în profesia deținută;  angajare subvenționată, inclusiv în cazul adaptării locului de muncă la necesitățile   femeilor cu dizabilități;
  • consultanță, asistență și sprijin pentru inițierea unei afaceri în cazul șomerilor care  inițiază o activitate de antreprenoriat prin care își creează loc de muncă; susținerea  proiectelor de inițiativă locală, destinate angajatorilor care creează locuri de muncă noi, prin care contribuie la reducerea șomajului în localitățile rurale și la stimularea mobilității forței de muncă.

Obligațiile angajatorilor față de persoanele cu dizabilități

Potrivit Legii privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități, angajatorii care au cel puțin 20 de salariați sunt obligați să angajeze persoane cu dizabilități în proporție de cel puțin 5% din totalul personalului.

Angajatorii sunt obligați să garanteze persoanelor cu dizabilități acces liber la  locuri de muncă, în condiții egale cu ceilalți cetățeni, accesul trebuie să fie asigurat fără discriminare pe criterii de dizabilitate. De asemenea, angajatorii trebuie să adapteze locul de muncă la necesitățile individuale ale persoanei cu dizabilitate, acolo unde este cazul. Această adaptare poate include modificări/adaptări tehnologice sau organizatorice, în scopul facilitării integrării profesionale. Angajatorii publici și privați sunt încurajați să creeze locuri de muncă protejate sau adaptate, inclusiv în cadrul  unităților de economie socială”, explică MMPS.

Angajatorii trebuie să sprijine angajarea persoanelor cu dizabilități și să colaboreze cu autoritățile în acest sens. Aceștia trebuie să informeze periodic structurile de ocupare a forței de muncă despre locurile disponibile și să țină evidența cererilor de angajare venite din partea persoanelor cu dizabilități. Totodată, angajatorii trebuie să anunțe agențiile teritoriale atunci când creează sau rezervă locuri de muncă pentru aceste persoane – în termen de 5 zile de la data la care au fost create/rezervate, iar când aceste posturi sunt ocupate – în termen de 3 zile. Angajatorii care nu respectă aceste obligații riscă sancțiuni conform Codului contravențional.

Cum sprijină ANOFM angajarea persoanelor cu dizabilități 

Pentru a sprijini integrarea profesională a persoanelor cu dizabilități, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) oferă și servicii de reabilitare profesională. Acestea ajută la recuperarea capacității de muncă și la adaptarea persoanelor cu dizabilități pentru a putea lucra. Reabilitarea este oferită în centre specializate, către care sunt direcționați șomerii cu dizabilități înregistrați la ANOFM. Potrivit MMPS, procesul include evaluarea stării de sănătate, identificarea nevoilor de intervenție, recuperarea sau compensarea funcțiilor afectate, dar și sprijin pentru integrarea socială și profesională. La final, persoana primește un certificat care atestă serviciile de care a beneficiat, precum și recomandări pentru angajare sau recalificare profesională.

Șomerii, inclusiv persoanele cu dizabilități, pot beneficia de mai multe programe de formare profesională oferite prin intermediul ANOFM, menite să-i ajute să se angajeze și să-și dezvolte abilitățile. Una dintre aceste măsuri este formarea profesională prin cursuri pe bază de voucher, destinată celor care nu au o meserie sau a căror profesie nu mai este căutată pe piața muncii. „Pe perioada formării profesionale, șomerul beneficiază de bursă lunară neimpozabilă în cuantum de 35% din salariul mediu lunar pe economie pentru anul precedent, care  se acordă proporțional frecvenței la cursurile de formare profesională”, menționează reprezentanții MMPS.

O altă opțiune este instruirea la locul de muncă, care presupune instruirea în cadrul unui prestator de servicii  de formare profesională și al unui agent economic, combinând teoria (20%) cu practica (80%). Și aici participanții primesc bursă lunară, iar angajatorii – o subvenție lunară de 30% din salariul mediu pe economie pentru anul precedent. Stagiul profesional este o altă formă de sprijin, dedicată celor care nu au experiență în domeniul în care s-au calificat. Stagiul poate dura până la 4 luni și include, de asemenea, o bursă pentru șomer și o subvenție pentru angajator.

MMPS precizează că un sprijin important pentru persoanele cu dizabilități accentuate sau severe este subvenționarea cheltuielilor de transport către locul de muncă, dacă acesta se află într-o altă localitate, pe o distanță de până la 30 km într-o direcție. „Subvenția se achită până la data de 15 a lunii imediat următoare în care  beneficiarul a fost angajat și/sau a prestat activitatea de muncă. Subvenția se acordă  lunar, proporțional zilelor efectiv lucrate în luna respectivă. Subvenția acordată  reprezintă venit neimpozabil”, explică MMPS. De asemenea, angajarea asistată este un serviciu social special, care ajută persoanele cu dizabilități să își găsească și să își păstreze un loc de muncă, contribuind la integrarea lor durabilă pe piața muncii.

ANOFM este prezentă în întreaga țară prin 36 de subdiviziuni teritoriale, inclusiv în UTA Găgăuzia. Toate aceste centre oferă același pachet de servicii și măsuri pentru sprijinirea ocupării forței de muncă, indiferent de locație. „Din luna aprilie 2024 au fost instituite echipe mobile, formate din specialiști ai agenției, care se deplasează în localitățile rurale și informează cetățenii despre serviciile și măsurile active oferite de ANOFM. De asemenea, echipele discută cu angajatorii despre oportunitățile de colaborare cu agenția, accesarea subvențiilor și crearea de noi locuri de muncă. În prezent, sunt active 26 de echipe mobile, dotate cu mijloace de transport și echipamente IT”, menționează MMPS.

Pentru mai multe informații și resurse utile, vizitați site-ul abilitare.md, unde puteți găsi răspunsuri adaptate nevoilor voastre.

Articolul a fost dezvoltat în cadrul proiectului UNICEF Moldova „O lume incluzivă începe cu mine, cu tine, cu noi…”, implementat de AO „Prietena mea”, cu suportul financiar al Ministerului pentru Cooperare Economică și Dezvoltare al Republicii Federale Germania, prin intermediul Băncii Germane de Dezvoltare (KfW).