Firmele care au transportat votanţii transnistreni în ziua alegerilor

La scrutinul electoral din 24 februarie 2019, şi-au exercitat dreptul la vot şi 37 de mii de cetăţeni din stânga Nistrului. E o participare record dacă ţinem cont de faptul că, la alegerile parlamentare din 2014, la urne s-au prezentat doar 9,2 mii de alegători transnistreni. O explicaţie ar fi şi cea că, în ziua alegerilor parlamentare, votanţii din stânga Nistrului au fost aduşi organizat la secţiile de votare. O parte din vehiculele cu care aceştia au venit, au fost închiriate de la câteva firme înregistrate în dreapta Nistrului. Totodată, în transportarea alegătorilor a fost implicată şi o firmă din regiunea transnistreană.

În ziua scrutinului parlamentar, reporterii ZdG au identificat mai multe unităţi de transport care transportau votanţi din stânga Nistrului la secţiile de votare de peste Nistru. CEC, însă, nu a calificat drept o încălcare transportarea organizată a alegătorilor la secţiile de votare, dacă aceştia nu sunt influenţaţi în alegerea lor.

„Se vor întreprinde măsuri stricte de sancţionare”

La secţia de votare din Coşniţa, raionul Dubăsari, unde a fost deschisă o secţie de votare pentru cetăţenii R. Moldova din stânga Nistrului, reporterii ZdG au surprins un automobil Mercedes-Benz Sprinter, cu numere de înmatriculare KAJ 351, cu fond de culoare galbenă destinat transportului public de călători. Microbuzul avea fixat pe parbriz o plăcuţă cu inscripţia „DRÄXLMAIER” – companie germană specializată în producerea componentelor auto. Un alt vehicul cu logo-ul aceleaşi întreprinderi a fost surprins în localitatea Varniţa, Anenii Noi. În R. Moldova, DRÄXLMAIER a venit în 2007 şi a deschis prima fabrică de cablaje electrice la Bălţi. În 2011, în aceeaşi localitate, a apărut a doua fabrică. Între timp, o altă fabrică activează la Cahul.

Solicitată de ZdG, Natalia Grosu-Curocica, ofiţer de presă la DRÄXLMAIER, ne-a comunicat că „nici microbuzul KAJ 351, nici autobuzul RNK 805 nu sunt ale companiei DRÄXLMAIER. Nici un mijloc de transport, care aparţine companiei noastre, nu a sprijinit sau desfăşurat vreodată acţiuni de transportare a alegătorilor din regiunea transnistreană”. Am mai fost informaţi că „panourile cu imprimarea logo-ului sunt folosite în transportarea angajaţilor companiei la fabrică şi trebuie folosite exclusiv în acest scop. Utilizarea acestor panouri în timpul altor acţiuni, decât transportarea angajaţilor la/de la lucru, este investigată şi se vor întreprinde măsuri stricte de sancţionare”.

În aceeaşi ordine de idei, Natalia Grosu-Curocica ne-a comunicat că „pentru transportarea angajaţilor din regiune la muncă, sunt folosite serviciile unui alt furnizor — Parcul de Autobuze şi Taximetrie nr. 9 din Briceni, care în afară de compania DRÄXLMAIER deserveşte şi alte companii, desfăşurând şi alte acţiuni de transportare”.

„I-am atenţionat pe transportatori să scoată logo-urile companiei”

Într-un material video filmat la Varniţa, Anenii Noi de către reporterii Unimedia, poate fi obervat un autocar de model MAN, care transporta alegători. Vehiculul avea fixat pe parbriz o plăcuţă cu inscripţia „SEBN MD”. „SE BORDNETZE” SRL este specializată în producerea cablajelor auto şi are adresa juridică la Orhei. SRL-ul e fondat de „Sumitomo Electric Bordnetze Ag”, companie japonezo-germană. Conducătorul „SE BORDNETZE” SRL este Igor Corman, fost preşedinte al Parlamentului R. Moldova în 2013—2014, fost deputat din partea PDM.

Cu referire la autobuzul din localitatea Varniţa ce avea logo-ul „SEBN MD”, Sergiu Gogu, manager resurse umane în cadrul „SE Bordnetze” SRL, ne-a comunicat: „nu avem transportul nostru propriu. Avem contracte de transport a angajaţilor cu mai multe companii. În timp ce transportă angajaţii noştri, ei trebuie să afişeze logo-ul companiei. Prin contract, au obligaţia ca atunci când transportul e implicat în alte activităţi, nu trebuie să afişeze logo-ul companiei”. Gogu a confirmat că incidentul la care facem referire constituie o încălcare: „Da, e o încălcare. Chiar în ziua alegerilor i-am atenţionat pe transportatori să scoată logo-urile companiei”. Potrivit aceleaşi surse, „SE BORDNETZE” SRL are contracte de transport a angajaţilor cu mai multe firme, printre care şi cu Transportlux.

Parcul de autobuze din Briceni administrat de un consilier PDM

Reporterii ZdG au identificat un microbuz Mercedes-Benz Sprinter cu inscripţia „Transportlux” la Coşniţa, Dubăsari. Acesta avea numere de înmatriculare cu fond de culoare galbenă, destinat transportului public de călători. În baza de date a Camerei Înregistrării de Stat nu am găsit vreo firmă cu numele „Transportlux”, dar numărul de telefon 0247 22106, indicat pe microbuzul din Coşniţa, ne-a redirecţionat către Parcul de Autobuze şi Taximetrie nr. 9 din Briceni, întreprindere care deserveşte şi compania DRÄXLMAIER.

I-am contactat pe reprezentanţii Transportlux la numărul de telefon descoperit pe microbuzul din Coşniţa. La dispecerat ne-au confirmat că Transportlux este, de fapt, Parcul de Autobuze şi Taximetrie nr.9 din Briceni, administrat de Nuţu Pop, consilier în Consiliul Raional Briceni din partea PDM, fost candidat la funcţia de deputat la parlamentarele din 2014 pe listele PDM. Angajaţi ai dispeceratului ne-au confirmat că în proprietatea Parcului de Autobuze şi Taximetrie nr.9 din Briceni se află următoarele unităţi de transport:

L-am contactat telefonic pe Nuţu Pop, administratorul parcului de autobuze din Briceni. Fiind întrebat dacă firma pe care o conduce a transportat votanţi din regiunea transnistreană în ziua alegerilor, după câteva minute de linişte, acesta a răspuns:

— Eu mă voi abţine de la răspuns.
— De ce?
— Aşa doresc.

Excel Manufacturing: „noi autobuze nu avem”

La Varniţa, Anenii Noi, reporterii ZdG au identificat un autobuz de culoare albă, care avea fixat pe parbriz două plăcuţe: una cu inscripţia ICS „Excel Manufacturing” SRL şi cea de-a doua cu inscripţia „Baza transporturilor auto 35”.

ICS „Excel Manufacturing” SRL este o întreprindere cu capital străin, care se ocupă de fabricarea şi comercializarea hainelor. Întreprinderea îşi are adresa juridică în mun. Bălţi, exact ca şi „DRA DRAEXLMAIER AUTOMOTIVE” SRL.

„Noi autobuze nu avem. Noi avem contract cu baza de la Sângerei, care ne transportă din toate direcţiile oamenii la serviciu”, ni s-a comunicat la sediul companiei „Excel Manufacturing” din Bălţi.

„Nataşa” din Varniţa

La Varniţa, a fost observat un autobuz Mercedes-Benz de culoare albă cu linii violete, cu numere de înmatriculare CGG 544 ce avea fixat pe parbriz inscripţia „Наташа” („Nataşa”). În baza de date a portalului busphoto.ru, o platformă pe care sunt încărcate fotografii cu autobuze din diferite oraşe, se regăseşte şi unitatea de transport fotografiată la Varniţa. Vehiculul ar aparţine SRL-ului „MILOŞ M”.

Acest autobuz, înmatriculat în dreapta Nistrului, cu inscripția „Natașa”, a transportat pe 24 februarie alegători din regiunea transnistreană

Solicitat de ZdG, un reprezentant de la „Miloş M” SRL ne-a zis: „Nu ştiu dacă pot să vă comunic, dar la moment nu cunosc să avem aşa unitate de transport”.

Cine stă în spatele microbuzelor din stânga Nistrului

Alegătorii transnistreni au fost aduşi şi cu unităţi de transport înmatriculate în stânga Nistrului. Potrivit ghidului de afaceri din Transnistria, vehiculele depistate de reporterii ZdG aparţin SRL-ului „Пассажирсервис”, cu adresa juridică la Tiraspol. Agentul economic se ocupă de transportarea interurbană a pasagerilor şi deţine mai multe rute de maxi-taxi. În calitate de director figurează Vladimir Gladkii.

În orașul Anenii Noi a fost surprins un microbuz Mercedes Sprinter cu numere de înmatriculare T 054 H. Aceasta avea lipit pe una dintre ferestre nr. 20, iar în faţă avea o plăcuţă cu inscripţia „Тирасполь-Бендеры”. În localitatea Bender activează ruta de microbuz nr. 20, care face naveta Tiraspol-Bender şi Bender-Tiraspol. Potrivit portalului busphoto.ru, vehiculul aparţine ООО „Пассажирсервис”. Un alt microbuz a aceleiaşi firme a fost observat la Varniţa. Este vorba despre un Mercedes-Benz Sprinter de culoare albastru închis, cu numere de înmatriculare T 964 HK.

La Coşniţa, reporterii ZdG au surprins un alt microbuz cu numere transnistrene E 004 AH – un automobil Mercedes-Benz Sprinter. Pe parbriz avea lipit „nr. 6”, însoţit de inscripţia: „Б. Фонтан – Коржево”. Reieşind din informaţiile disponibile pe site-ul administraţiei oraşului Dubăsari, acest traseu corespunde cu ruta de microbuz nr.6, rută care aparţine ООО „Пассажирсервис”.

La Doroţcaia, reporterii ZdG au identificat un vehicul de model PAZ cu numere de înmatriculare T 032 EX. Unitatea de transport ar aparţine Combinatului de panificaţie din Tiraspol.

Transportarea alegătorilor în vizorul observatorilor

Observatori naţionali şi internaţionali, care au monitorizat desfăşurarea scrutinului din 24 februarie au comunicat şi despre transportarea organizată a alegătorilor din stânga Nistrului. Bunăoară, observatorii Promo-LEX au raportat cazuri de transportare a alegătorilor la 39 de secţii de votare.

La acest subiect, şefa delegaţiei Parlamentului European a declarat: „am observat mişcarea organizată la scară largă a alegătorilor aduşi cu autobuzul din Transnistria la secţiile de votare. Această situaţie contrastează cu dificultăţile întâmpinate de membrii diasporei moldoveneşti la votare, din cauza deciziei Curţii Constituţionale de a pune capăt practicii de a le permite cetăţenilor moldoveni din străinătate să voteze cu paşapoarte expirate”.

Coaliţia Civică pentru Alegeri Libere şi Corecte, o entitate constituită din asociaţii obşeteşti din R. Moldova, a atras atenţia asupra transportării organizate a alegătorilor din stânga Nistrului în ziua alegerilor „fără a se cunoaşte cine a organizat şi suportat cheltuielile pentru transport”.

Anatol Ţăranu, analist politic: „Cred că [transportarea] a influenţat asupra alegerii candidaţilor din partea Transnistriei. Acolo practic nu a existat competiţie electorală. Rezultatele au fost determinate din timp prin aceste acţiuni şi din acest punct de vedere putem vorbi că alegerile au fost politizate foarte serios”.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. ivancelgroaznic

    “… CEC, însă, nu a calificat drept o încălcare transportarea organizată a alegătorilor la secţiile de votare” Bani nu are miros. Si ce daca, Plaha o mai facut un darab mare de banet pe spinare la alegeri ? Ca nici Dodon nu e strain, de o fost si avizitat transnistria, mai amu …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *