Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Studiu internațional: Guvernul R. Moldova…

Studiu internațional: Guvernul R. Moldova oferă publicului informații bugetare limitate

Guvernul R. Moldova oferă publicului informații bugetare limitate − este concluzia Studiului privind transparența bugetară 2017 (Open Budget Study, OBS), făcut public astăzi, 31 ianuarie 2018. R. Moldova, inclusă în acest clasament pentru prima dată, a obținut un rezultatul de 58 de puncte din 100. Cel mai mic scor, 7 din 100 puncte, țara noastră l-a obținut la nivelul de participare al cetățenilor în procesul bugetar, ceea ce înseamnă că Guvernul nu reușește să implice cetățenii în procesul de elaborare a bugetului, în special, din cauza lipsei de instrumente și mecanisme eficiente, dar și valorificarea slabă a instrumentelor existente.

Este pentru prima dată când R. Moldova este inclusă oficial în cadrul clasamentului transparenței bugetare (Open Budget Index, OBI), realizat de organizația internațională „International Budget Partnership”. Indicele transparenței bugetare măsoară trei lucruri importante: transparența bugetară, supravegherea efectuată de Parlament și Curtea de Conturi și implicarea publicului în procesul bugetar. 

„Evaluarea constă din câteva elemente importante. Primul element și cel mai important este conținutul. Toate documentele trebuie să corespundă unui anumit volum de subiecte, care trebuie să fie dezvăluite în raport. Al doilea element important − dacă informația este dezvăluită la timp, atunci când este momentul potrivit. Spre exemplu, raportul semianual a fost publicat, însă mai târziu, și conform metodologiei, se consideră că nu a fost publicat”, a declarat Dumitru Budianschi, director programe „Expert-Grup”.

Expertul a subliniat faptul că în raport nu este evaluată calitatea conținutului, ci doar existența tuturor informațiilor necesare.

Prezent la evenimentul de lansare a raportului, Marco Gemmer, șef-adjunct în cadrul secției proiecte din cadrul Delegației  Uniunii Europene (UE) în R. Moldova a declarat că  UE va oferi în continuare suport pentru a îmbunătăți indicatorii obținuți.

Sursa foto: privesc.eu

„Suntem mulțumiți de aceste rezultate, care, de fapt, nu sunt supriză pentru noi, pentru că UE a oferit până în prezent, suport financiar pentru îmbunătățirea transparenței bugetare, ceea ce reprezintă o precondiție pentru suportul și asistența oferită de către UE”, a declarat Marco Gemmer.

Totodată, reprezentantul Delegației UE în R. Moldova a subliniat că în continuare, este necesară îmbunătățirea calității informației bugetare, procesulului de supraghevere bugetară, la fel, îmbunătățirea participării societății civile în procesul bugetar.

La rândul său, ministrul Finanțelor, Octavian Armașu, a ținut să menționeze că scorul obținut de R. Moldova este cu 16 puncte mai sus decât media globală și țara noastră se află la limita țărilor care deja asigură o transparență consistentă, precum Polonia, Slovenia, Croația – țări care au avansat foarte bine în reforme și acum sunt membre a Uniuniunii Europene.

Sursa foto: privesc.eu

„ Ministerul Finanțelor se va axa în continuare pe o comunicare cât mai eficientă nu doar cu societatea civilă, dar și cu cetățenii. Vom lucra la îmbunătățirea calității informației pe care o punem în bugetul cetățeanului, astfel ca cetățeanul de rând să fie cît se poate de bine informat”, a declarat ministrul Finanțelor.

În continuare, vă prezentăm rezultatele raportului și recomandările propuse pentru îmbunătățirea transparenței bugetare, implicării cetățenilor și supravegherii procesului bugetar de către Legislativ și Curtea de Conturi.

Transparența bugetară: 58 de puncte din 100

R. Moldova oferă publicului informații limitate privind bugetul

Indicele transparenței bugetare în R. Moldova (58 puncte) este mai mare comparativ cu media pe toate țările (42 puncte)/ Sursa: internationalbudget.org

Recomandări pentru îmbunătățirea transparenței:
R. Moldova ar trebui să acorde prioritate următoarelor acțiuni pentru îmbunătățirea transparenței bugetare:

  • să publice raportul semianual privind executarea bugetului la timp;
  • să furnizeze date detaliate privind prognoza macroeconomică, precum și date privind poziția financiară a Guvernului în proiectul bugetului propus;
  • să furnizeze detalii privind comparațiile dintre rezultatele nefinanciare planificate și rezultatele efective din raportul anual și să mărească volumul informațiilor furnizate în rapoarte, pe parcursul anului.

Participarea publicului în procesul bugetar: 7 puncte din 100

R. Moldova oferă puține oportunități pentru participarea publicului în procesul bugetar

Particparea publicului la procesul bugetar, comparativ cu alte țări/Sursa: internationalbudget.org

Recomandări pentru îmbunătățirea participării:

R. Moldova ar trebui să acorde prioritate următoarelor acțiuni pentru a îmbunătăți participarea publicului la procesul său bugetar:

  • să implementeze mecanisme pilot pentru membrii funcționarilor publici și guvernamentali prin care aceștia ar face schimb de opinii cu privire la chestiunile bugetare naționale în timpul monitorizării implementării bugetului național;
  • să organizeze audieri legislative privind formularea bugetului anual, la care să poată participa membrii organizațiilor publice și societatea civilă;
  • să stabilească mecanisme prin care publicul să participe la formularea programului de supraveghere și audit, dar și în cadrul celor mai relevante investigații, în cadrul Curții de Conturi.

Supravegherea bugetară (prin legislație și audit): 59 puncte din 100

Legislativul și instituția supremă de audit din R. Moldova (Curtea de Conturi) oferă o supraveghere limitată a bugetului

În ce măsură legislația asigură supravegherea bugetară?/ Sursa: internationalbudget.org

 Acest scor reflectă faptul că Legislativul oferă o supraveghere limitată în etapa de planificare a ciclului bugetar (Formulation/Approval) și o supraveghere limitată în etapa de implementare a ciclului bugetar (Execution/Audit).

În ce măsură Curtea de Conturi oferă supraveghere bugetară?/ Sursa: internationalbudget.org

Instituția supremă de audit (Curtea de Conturi, în cazul R. Moldova) oferă o supraveghere bugetară adecvată.

Recomandări pentru îmbunătățirea supravegherii:
R. Moldova ar trebui să acorde prioritate următoarelor acțiuni pentru a spori eficiența supravegherii bugetare:

  • să asigure că poiectul bugetului este furnizat legislatorilor cu cel puțin două luni înainte de începerea anului bugetar.;
  • să asigure că un comitet legislativ examinează și publică rapoartele privind implementarea a bugetului pe parcursul anului;
  • să asigure că procesele de audit sunt revizuite de o agenție independentă;
  • să ia în considerare înființarea unei instituții fiscale independente.

În clasamentul 2017 au participat 115 țări, iar rezultatul este determinat în funcție de punctele obținute. Printre țările cu cel mai bun scor se numără Noua Zeelanda, Suedia și Africa de Sud. Un scor mai mic decât R. Moldova a obținut Ucraina și Ungaria. Rezultatul R. Moldova este aproximativ la un nivel cu Polonia și Slovacia, care au obținut cu un singur punct mai mult, câte 59 de puncte. Totodată, țara noatră a fost devansată de Republica Cehă, Bulgaria, dar și de țara vecină − România, care a obținut un scor de 75 de puncte.

Transparența bugetară a R. Moldova comparativ cu alte țări/ Sursa: internationalbudget.org

În trecut, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” a evaluat acest indice în baza mecanismelor similare cu OBI și a constatat că acesta nu a progresat în ultimii ani, în mare pate din cauza factorilor politici. R. Moldova a înregistrat în 2015 un scor de transparență de 59 din 100, rămânând neschimbat față de nivelul din 2012, ceea ce indică faptul că Guvernul R. Moldova oferă publicului informație bugetară limitată.

Foto: Expert-Grup