Studiu Rețelele sociale au devenit principala sursă de informare pentru consumatorii din R. Moldova. ZdG, printre cele mai notorii instituții media

ZdG.md și Ziarul de Gardă se află printre primele portaluri media și ziare în clasamentul notorietății. Datele se regăsesc în Studiu de audiență a mass-media din Republica Moldova, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) marți, 17 iunie 2025.
Cercetarea, realizată în baza datelor colectate de compania sociologică iData, la comanda CJI, arată că principalele surse de informare pentru consumatorii de produse media din R. Moldova sunt rețelele sociale (79,8%), urmate de posturile de televiziune (76,9%), site-urile de știri (60,8%) și posturile de radio (39,1%). Ziarele și revistele ocupă ultimul loc – 25,7% dintre respondenți declarând că le citesc, dar rareori zilnic (1,8%).
Studiul mai arată că posturile de televiziune se bucură de cea mai mare încredere în rândul populației, acestea fiind urmate de rețelele sociale și site-urile de știri. Un număr mare de respondenți nu au încredere în sursele media (28,6%).
Cercetarea subliniază că cele mai cunoscute posturi TV și radio în rândul consumatorilor sunt Moldova 1, Jurnal TV, Pro TV Chișinău, TV8 și Moldova 2, Radio Noroc, Hit FM, Radio Plai, Radio Moldova și Kiss FM, care au înregistrat rezultate mari la notorietatea generală.
Notorietatea portalurilor de știri este mai redusă, majoritatea respondenților (63,5%) declarând că nu cunosc vreun site de știri. Protv.md și Știri.md se află pe primele poziții în topul notorietății portalurilor, fiind urmate de Jurnal.md, Point.md și Zdg.md.

Aproximativ o treime dintre cititorii de ziare și trei pătrimi dintre cititorii de reviste au răspuns că nu cunosc publicațiile editate în R. Moldova. În topul celor mai menționate ziare se regăsesc Makler, Ziarul de Gardă, Komsomolskaya Pravda, Argumentî i Fakty și Moldova Suverană. Dintre reviste, cea mai bună vizibilitate o au Monitorul Oficial, Florile Dalbe, urmate de Aquarelle și VIP Magazin.
Datele de audiență colectate indică faptul că din respondenții care urmăresc posturile TV cu frecvențe variate (de la consum zilnic la ocazional), 54% au declarat că au privit televizorul în ziua anterioară interviului, ceea ce denotă un nivel semnificativ de consum cotidian. Cifrele de consum radio sunt mai mici, 26,4% din participanții la sondaj ascultând radio în ziua precedentă intervievării.
Majoritatea respondenților (81%) accesează internetul zilnic, în diverse scopuri: pentru comunicare și socializare, căutarea de informații personale, informare, ascultarea de muzică sau vizionarea de filme, studiu sau activități profesionale.
La capitolul informare, rețele sociale sunt lideri de audiență. Cele mai utilizate sunt Facebook, YouTube, TikTok, Instagram și Telegram, în timp ce Odnolassniki, X (Twitter) și Snapchat sunt accesate mai rar. Dintre portalurie de știri, la capitolul audiență, pe primele cinci locuri se situează Protv.md, Știri.md, Jurnal.md, Point.md și Zdg.md, urmate la scurtă distanță de TV8.md și Moldova1.md.
Ziarele și revistele tipărite sunt mai puțin populare în rândul respondenților, lideri detașați la audiență fiind Ziarul de Gardă și Florile Dalbe. Alături de Ziarul de Gardă, în top trei ziare au intrat Makler și Komsomolskaya Pravda, iar, alături de Florile Dalbe, în top trei reviste – Monitorul Oficial și VIP Magazin.
Conform CJI, scopul principal al studiului a fost evaluarea tendințelor de consum media, fiind măsurate frecvența utilizării diferitelor canale media, notorietatea surselor de informare, nivelul de încredere în instituțiile media și indicatorii specifici de audiență.
Potrivit directoarei executive a CJI, Nadine Gogu, prin acest studiu, Centrul și-a propus să sprijine instituțiile mass-media independente care își doresc să atragă mai mulți cititori, ascultători sau telespectatori, dar care nu dispun de suficiente resurse financiare pentru a realiza propriile cercetări.
„Sperăm că cifrele de audiență vor fi utile managerilor media în elaborarea planurilor de promovare și marketing, dar și în atragerea de parteneri și publicitate. În același timp, informațiile despre profilul socio-demografic al publicului vor ajuta echipele editoriale să înțeleagă mai bine cine le urmărește. Atunci când știi cui te adresezi, poți crea conținut mai relevant, mai interesant și mai bine adaptat nevoilor publicului, ceea ce contribuie la creșterea audienței”, a declarat Nadine Gogu în conferința de presă de lansare a studiului.
Cercetarea a fost realizată pe un eșantion național reprezentativ de 1 045 de respondenți, al populației adulte (18+ ani) din Republica Moldova, care acoperă atât mediul urban, cât și cel rural, inclusiv diferite regiuni geografice ale țării. Marja de eroare maximă este de ±3,0%.
Pentru măsurarea audienței s-a utilizat metoda Day After Recall – (DAR), care constă în intervievarea respondenților în ziua următoare expunerii la conținutul media, pentru a afla ce din ce canale s-au informat în ziua precedentă.