Ce urmează după ce R. Moldova a încheiat procesul de screening cu UE? Expert: „Va fi mai complicat decât ceea ce a fost până acum”
R. Moldova a finalizat pe 22 septembrie 2025 procesul de screening bilateral demarat în iulie 2024. În cadrul acestui proces, Comisia Europeană (CE) și autoritățile de la Chișinău au analizat fiecare capitol de negociere și au evaluat gradul de aliniere al țării la acquis-ul comunitar (drepturile și obligațiile statelor membre ale UE, n.r.). Potrivit Delegației UE în R. Moldova, această etapă permite Comisiei să evalueze nivelul de pregătire al țării noastre pentru aderare și reprezintă „o bază tehnică esențială pentru progresele ulterioare în procesul de negociere”.
Ce urmează? Care sunt pașii ce trebuie să fie parcurși după încheierea acestei etape importante a parcursului de aderare la Uniunea Europeană?
Pe 22 septembrie 2025, aflată într-o vizită de lucru la Bruxelles, viceprim-ministra pentru integrare europeană, Cristina Gherasimov, a anunțat că încheierea procesului de screening bilateral de către R. Moldova a presupus „15 luni de analiză a legislației naționale în raport cu cea europeană și peste 100 000 de pagini de legislație examinate de experții din instituțiile noastre publice”.
Ce reprezintă procesul de screening și de ce este important pentru R. Moldova?
Grigore Guzun, expert asociat în relații internaționale și securitate la Comunitatea Watchdog, a explicat pentru ZdG că procesul de screening reprezintă prima etapă tehnică majoră în cadrul negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, iar scopul acestuia este de a evalua în ce măsură legislația și practicile unui stat candidat, așa cum este R. Moldova, sunt aliniate la normele și standardele UE.

„Acest proces se desfășoară în două etape: screening explicativ – Comisia explică acquis-ul european reprezentanților țării candidate, prin prezentări tehnice și seminare pentru fiecare capitol: screening bilateral – țara candidată prezintă propriile sale reglementări și demonstrează gradul de conformitate cu legislația UE. Încheierea screeningului are o valoare strategică, pentru că oferă statului candidat o hartă detaliată a reformelor necesare pentru a se alinia la standardele europene, marcând astfel sfârșitul etapei tehnice de pregătire și începutul negocierilor de aderare propriu-zise”, subliniază expertul.
În această etapă, oficialii europeni vor să afle unde se află R. Moldova în prezent și în ce măsură sistemul nostru normativ sau instituțional este compatibil cu cel al UE, menționează Adrian Ermurachi, codirector executiv al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE).

„Ulterior, se vine cu propuneri și recomandări la fiecare domeniu separat, la fiecare capitol sau subcapitol, despre ce ar trebui să se îmbunătățească și asta este ceea ce ar trebui să facem în următoarea perioadă”, susține Ermurachi.
Ce urmează după încheierea procesului de screening?
Potrivit expertului Comunității Watchdog, Grigore Guzun, odată cu încheierea procesului de screening, CE elaborează un raport de screening consolidat pentru toate cele 33 de capitole, pe care îl prezintă Consiliului UE și Consiliului Afaceri Generale (parte a Consiliului UE, n.r.), în care recomandă deschiderea efectivă a primului cluster tematic, care se numește „Fundamentals”, adică Capitolul 23: Sistemul judiciar și drepturile fundamentale; Capitolul 24: Justiție, libertate și securitate.
„Consiliul Afaceri Generale va analiza raportul și va adopta o recomandare Consiliului European privind deschiderea negocierilor. La Summitul Consiliului European din 23-24 octombrie, în care se vor întâlni toți liderii celor 27 de state, aceștia vor valida politic decizia, anunțând sprijinul pentru lansarea negocierilor sau nu. După această aprobare la nivel înalt, Consiliul UE adoptă formal «Cadrul de negociere», documentul care stabilește regulile, principiile și metodologia negocierilor cu R. Moldova. Ulterior, se organizează prima Conferință interguvernamentală între R. Moldova și Uniunea Europeană, momentul oficial care marchează deschiderea efectivă a negocierilor de aderare și începutul unei noi etape în parcursul european al țării”, menționează Grigore Guzun.
Codirectorul executiv al IPRE susține că procesul de negocieri s-ar putea finaliza în termenul propus de 2–3 ani dacă „vom fi foarte responsabili și ne vom atârna serios de el”.
„Dacă nu vom avea o atitudine serioasă, că asta înseamnă reforme și activități complexe, acest proces ar putea continua la infinit. Sunt țări care de 10 ani negociază și tot n-au finalizat procesul. Totul este în mâinile noastre și totul depinde de cât de serios ne vom atârna de acest proces. Vom negocia ce facem astăzi, ce facem înainte de aderare și ceea ce putem să facem în termen de 5-10 ani după aderare. Trebuie să venim cu argumente foarte solide către Comisia Europeană pentru ca ea să le accepte și să avem acest proces de negociere finalizat, după care trecem la etapa următoare, care este încheierea negocierilor și semnarea Tratatului de aderare, dar să nu uităm că, după ce este semnat Tratatul de aderare, acesta urmează a fi ratificat de fiecare stat în parte. Ungaria are o poziție critică față de Ucraina, însă nu și față de R. Moldova. Noi trebuie să facem un efort diplomatic pentru ca să convingem toate statele membre că suntem serioși și că putem să mergem în ritm accelerat (…). Guvernul încearcă să facă pași anticipați și partea bună este că Comisia Europeană este foarte deschisă în ceea ce privește acțiunile Executivului”, subliniază Ermurachi.
Există șanse reale ca R. Moldova să adere la UE până în 2028? Ce spun experții despre principalul obiectiv asumat de guvernare
În mai 2025, odată cu semnarea la Chișinău a Acordului privind Planul de creștere al R. Moldova, în valoare de 1,9 miliarde de euro, prim-ministrul în exercițiu, Dorin Recean, și comisara europeană pentru extindere, Marta Kos, au făcut un pariu în privința termenului de aderare a R. Moldova la UE. Recean a spus că țara noastră va adera la Uniunea Europeană în patru ani, iar Kos – în trei ani și 10 luni.
„De-abia aștept să văd mult mai mult din frumoasa voastră țară, de-abia aștept să mă întâlnesc cu oamenii dumneavoastră cu adevărat generoși (…). Ați spus că vom adera în patru ani, dar știți că eu sunt foarte competitivă, eu zic trei ani și zece luni, haideți să punem pariu”, a declarat Marta Kos.
În opinia lui Grigore Guzun, nu există până în prezent niciun precedent în Uniunea Europeană în care o țară să semneze Tratatul de aderare la doar trei ani după deschiderea negocierilor. Totuși, susține expertul, ținând cont de prioritățile actualei Comisii Europene și de angajamentul Guvernului R. Moldova, un asemenea scenariu ar putea deveni posibil dacă vor fi depuse „eforturi majore și consecvente”.
„Evoluția procesului depinde însă de mai mulți factori – inclusiv de formula politică pe care o va adopta Uniunea Europeană și de pozițiile liderilor statelor membre. De exemplu, premierul ungar Viktor Orbán și-a exprimat în mod repetat rezervele față de aderarea Ucrainei, iar acest aspect ar putea influența indirect și parcursul R. Moldova, întrucât Moldova merge politic împreună cu Ucraina, chiar dacă tehnic sunt două procese diferite. De asta liderii europeni caută soluții pentru a depăși aceste blocaje și pentru a menține dinamica extinderii în vecinătatea estică. R. Moldova are, fără îndoială, șanse reale, însă progresul va depinde nu doar de reformele și eforturile interne, ci și de voința politică de la Bruxelles, și de consensul între statele membre”, afirmă Grigore Guzun.
O opinie similară exprimă și codirectorul executiv al IPRE, care consideră că negocierile de aderare a R. Moldova la Uniunea Europeană se vor încheia, de fapt, în anul 2028.
„După ce se încheie negocierile, mai urmează cel puțin un an sau doi procesul de ratificare a Tratatului de aderare. Și asta ar mai putea dura ceva timp. Termenul de 2030 nu l-aș exclude, dar el este determinat de cât de serios ne vom atârna față de acest proces. Ceea ce urmează este mai complicat decât ceea ce a fost până acum”, conchide Ermurachi.
R. Moldova a depus cererea de aderare la UE în martie 2022 și a primit statutul de țară candidată în iunie 2022. Negocierile au fost deschise oficial în iunie 2024.