Principală  —  Investigatii  —  Dosar   —   Cazul Yandex și firma sa…

Cazul Yandex și firma sa din R. Moldova cu venituri de 0 lei. Cum pierde statul, anual, zeci de milioane de lei

Colaj ZdG

Bugetul de stat pierde, anual, zeci de milioane de lei din activitatea a cel puțin 1400 de șoferi care prestează servicii de taximetrie fără să fie angajați ai parcurilor de taxi, care au contracte cu firma Yandex Go prin diferite companii din afara țării. Mai exact, doar în 2025, impozitul anual neperceput ar fi de minim 55 de milioane de lei, arată date ale Asociației patronale „Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi”, consultate de ZdG.

Deși în 2023, doi deputați ai partidului de la guvernare au venit cu modificări la mai multe legi pentru a reglementa pentru prima dată platformele electronice de taxi, la final de 2025, la aproape doi ani de la obligarea platformei Yandex Go să se înregistreze în R. Moldova, banii pentru fiecare cursă achitată online de clienți au continuat să ajungă în Țările de Jos, iar acum – în Dubai, în timp ce firma deschisă în Chișinău declară doar pierderi, cu venituri de 0 lei. Implementarea modificărilor nu a fost „cea dorită”, recunosc cei doi deputați. Mai multe companii din domeniu, depistate cu șoferi nedeclarați, au fost luate la întrebări de Serviciul Fiscal după ce ZdG a cerut informații.

O lege din 2023 și mai multe promisiuni

În iulie 2023, deputații PAS Marina Morozova și Alexandr Trubca au prezentat modificări la mai multe legi pentru a reglementa pentru prima dată platformele electronice de taxi. Morozova afirma că „domeniul taximetriei se confruntă de câțiva ani cu o problemă majoră – concurență neloială”, menționând că există „mașini care, din păcate, prestează servicii de taxi, dar nu sunt înregistrate în Registrul Agenției Naționale Transport Auto (ANTA)”. Inițiativa venea la circa șase ani de la intrarea pe piață a aplicației „Yandex Go”, devenită cea mai utilizată aplicație de taxi din țară.

Călătorii pot verifica dacă automobilul comandat este înregistrat la ANTA, dacă are inspecția tehnică valabilă, dar și alte detalii – AICI.

Trubca declara atunci că doar „cel mult 20%” din cursele de taxi sunt fiscalizate și estima că „în 2–3 luni”, fiscalizarea ar putea crește de câteva ori, cu „așteptări… de cel puțin 60–70 % în următoarele șase luni”. Proiectul a avut nevoie de șase luni pentru a fi votat, intrând în vigoare la 13 decembrie 2023. Obiectivele nu au fost atinse nici în 2025.

Morozova mai anunțase că „aceste platforme vor fi responsabile fiscal pe teritoriul R. Moldova”, iar operatorii vor putea conecta doar mașini din Registrul Operatorilor de Transport Rutier (ROTR). În plus, începând din 2024, platformele trebuiau să prezinte trimestrial la ANTA lista vehiculelor și a șoferilor care au operat cel puțin o cursă în regim de taxi prin intermediul aplicațiilor.

Înainte de votarea în a doua lectură, la 22 septembrie 2023, Comisia economie, buget și finanțe a organizat consultări publice cu firmele din domeniu. La discuții a participat Maxim Kozlov, reprezentant al Yandex, care s-a prezentat drept delegat al oficiului central olandez. El a comparat Yandex cu Google, Airbnb, Amazon și a avertizat asupra riscului unor reguli locale care ar putea afecta concurența: „Se pot crea reguli care vor funcționa în exclusivitate pentru platformele occidentale”. Kozlov a susținut că prevederile ar putea „diminua puterea de concurență” a Yandex, deoarece aceleași cerințe nu s-ar aplica altor platforme globale. A mai spus că în R. Moldova, „impozitul nostru de la comision este achitat de parcurile de taxiuri”.

Întrebat cine răspunde dacă o platformă permite șoferilor neangajați să preia comenzi, Alexandr Trubca a afirmat că va exista un „sistem trimestrial de raportare” și obligația de înregistrare în R. Moldova, iar autoritățile vor putea sancționa sau chiar „interzice o aplicație”. Totuși, mecanismul de suspendare a activității platformelor a fost propus abia la aproape doi ani de la consultări și nu este încă funcțional, Guvernul urmând să stabilească procedura de aplicare.

Cel puțin o treime din șoferii care prestează servicii de taxi, fără actele necesare. Bugetul de stat – lipsit anual de zeci de milioane de lei

Realitatea din 2025, la doi ani de la intrarea legii în vigoare, demonstrează că aproximativ o treime din autoturismele care prestează servicii de taximetrie în Chișinău prin intermediul aplicației „Yandex Go” activează în afara legii, conform datelor analizate de Asociația patronală „Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi” (ATAT).

Constantin Condrea, președinte ATAT

Calculele ATAT, care a fost fondată de unele din cele mai mari companii ce oferă servicii de taxi, indică că în ultimul an, statul ar fi pierdut zeci de milioane de lei din activitatea a cel puțin 1 400 de șoferi care prestează servicii de taximetrie fără să fie angajați ai parcurilor de taxi, care au contracte cu Yandex Go prin diferite companii din afara țării. Mai exact, doar în 2025, impozitul anual neperceput (care este în valoare lunară de cel puțin 3263 de lei/șofer) ar fi de minim 55 de milioane de lei.

Totodată, pentru că autoturismele nu sunt înregistrate pentru a opera servicii de transport rutier de persoane în regim de taxi, și bugetul local ar pierde bani. În 2025, în capitală, unde sunt efectuate cele mai multe curse, taxa colectată de către Primărie este de 440 de lei lunar pentru fiecare mașină. Astfel, suma pierderilor anuale s-ar ridica la peste șapte milioane de lei, arată aceleași date. Conform ATAT, compania „Yandex Go” a declarat valoarea totală a tranzacțiilor pe care le operează cu firmele contractate – companii locale de taxi, ca fiind în sumă medie lunară de circa 106 milioane de lei – peste 1,274 miliarde de lei anual. 

ATAT: „Doar conform calculelor noastre, valoarea totală a evaziunii fiscale este de cel puțin 95 de milioane de lei anual”

Șoferii care preiau comenzi pe aplicații, inclusiv Yandex, nu sunt angajați ai platformelor. Aceștia trebuie să fie angajați ai companiilor de taxi, care pot avea contracte cu una sau mai multe platforme.

Yandex Go operează servicii de comandă a taxiurilor în R. Moldova din 2017 (inițial sub numele de Yandex.Taxi, n.r.), prin intermediul aplicației cu același nume. Clienții comandă taxi prin aplicația „Yandex Go” sau pe pagina web, iar șoferii (taximetriștii), angajați ai companiilor de taxi partenere ale Yandex Go, efectuează transportul. Comisionul perceput de Yandex este de 12% din valoarea călătoriei, iar între 4 și 10% din suma achitată de clienți ajung la operatorii de transport rutier (parcurile de taxi, n.r.). 

Yandex a fost fondat în 1997, în Rusia, de către Arkadi Voloj și Ilia Segalovici, ca motor de căutare și companie de tehnologie. În 2011, Yandex N.V., firmă cu sediul în Olanda, care conduce întregul grup Yandex, a fost listată la bursa NASDAQ (a devenit companie publică, cu acțiuni tranzacționate pe o piață bursieră internațională).  În același an, Yandex a lansat Yandex.Taxi în Rusia, iar mai apoi – în alte țări din Europa de Est și CSI. După invazia Rusiei în Ucraina, Yandex N.V. a început să-și separe afacerile internaționale de cele din Rusia. Procesul s-a încheiat în 2024, când compania s-a retras complet din operațiunile rusești și a devenit o entitate independentă, iar activitățile din Rusia au fost preluate de o structură separată. În contextul restructurării, Yandex N.V. și-a schimbat denumirea în Nebius Group N.V..

Ridetech International B.V., companie cu care au avut contracte parcurile de taxi din R. Moldova,  a fost timp de mai mulți ani operatorul juridic pentru Yango/Yandex.Taxi pe piețe internaționale. 

În 2022, la scurt timp după începutul războiului în Ucraina, Estonia a interzis companiei „Yandex” să își desfășoare activitatea în țară. Prim-ministra Kaja Kallas, care în prezent ocupă funcția de vicepreședintă a Comisiei Europene, a declarat atunci că impunerea sancțiunii suplimentare este necesară pentru a proteja securitatea Estoniei. „Interdicția impusă Yandex transmite un semnal clar că companiile care cooperează cu serviciile speciale rusești nu sunt binevenite în Estonia. De asemenea, am propus Uniunii Europene să impună o sancțiune împotriva Yandex”, a afirmat aceasta. În 2023, Finlanda a impus o interdicție temporară Yango – să nu transfere date personale către Rusia. Ulterior, interdicția a fost ridicată, pentru că legislația rusă, care prevede că companiile trebuie să ofere acces la datele lor Serviciului Federal de Securitate, nu s-ar aplica operațiunilor Yango. 

Datele oferite ZdG de către Serviciul Fiscal de Stat (SFS) arată că în 2020, în R. Moldova erau 209 companii care aveau ca activitate transportul rutier de persoane în regim de taxi. În 2025, numărul acestora a ajuns la 250. Dintre acestea, conform ATAT, circa 110 au contracte cu Yandex Go. 

„Având valoarea totală a tranzacțiilor și aplicând comisionul perceput de Yandex, calculăm sumele impresionante care, pur și simplu, pleacă din țară, fără contribuții la bugetul național și care sunt, de facto, evaziune în proporții deosebit de mari.

Valoare comision: 12% din 1,274 miliarde de lei vor constitui 152,961 milioane de lei anual. Această sumă reprezintă, conform fiscalității R. Moldova, un import de servicii care s-ar taxa cu 20% TVA din valoare. Deci, avem un calcul estimat de 30,592 milioane de lei/anual al evaziunii fiscale privind neplata TVA (20%) pentru importul de servicii în valoare de 152,961 milioane de lei. Doar conform calculelor noastre, valoarea totală a evaziunii fiscale este de cel puțin 95 de milioane de lei anual; anual din țară pleacă circa 153 de milioane de lei spre conturile companiei Yandex, fără ca aceasta să investească în R. Moldova”, a transmis într-un răspuns pentru ZdG președintele ATAT, Constantin Condrea. 

Compania fondată de Yandex în R. Moldova – în pierdere

La sfârșitul lunii ianuarie 2024, utilizatorii serviciului „Yandex Go” au fost anunțați că „Ridetech” SRL va fi compania care va „acorda licența de a utiliza Yandex Pro și va prelucra datele cu caracter personal”, „în vederea respectării prevederilor Codului transporturilor rutiere”. Totuși, la aproape doi ani de la obligarea platformei să se înregistreze în R. Moldova, banii pentru fiecare cursă achitată de clienți au continuat să ajungă în Țările de Jos, iar acum – în Dubai, iar firma deschisă în Chișinău declară doar pierderi, cu venituri de 0 lei. Mai mult, deși în mesajul afișat utilizatorilor se spune că Ridetech va „acorda licența de a utiliza Yandex Pro”, într-un răspuns pentru ZdG, SFS a comunicat că „Ridetech nu oferă acces la serviciul YANDEX.Go furnizorilor de servicii de transport taxi.

Nota Exlicativa RideTech 2024 by Ziarul de Gardă

Compania „Ridetech” a fost înregistrată în R. Moldova la 28 noiembrie 2023, avându-l ca administrator pe cetățeanul rus Kirill Svințov – atunci director pentru dezvoltare și operațiuni al Yandex în țările CSI. În februarie 2024, administrator al societății cu răspundere limitată a devenit un alt cetățean rus, Mihail Povaliaev. Din august 2025, funcția a fost preluată de un cetățean moldovean – Mihail Botnaruc. Fondatoare a Ridetech este compania „Ride Technology Global FZ-LLC”, cu sediul în Dubai.

Inițial, capitalul social al companiei a fost de 2,8 milioane de lei. La 28 august 2024, capitalul social a fost modificat la 200 de mii de lei. În 2023 și 2024, Ridetech a declarat că nu a avut niciun angajat. Totuși, firma a indicat în 2024, în raportul depus la Biroul Național de Statistică (BNS), cheltuieli administrative, adică pierderi, în sumă de 31,5 mii de lei. 

Niciun leu nu a fost declarat drept venit, iar în nota explicativă la situațiile financiare „Ridetech” SRL, la secțiunea „cheltuieli de publicitate şi marketing”, câmpul a rămas gol, însemnând că nu au fost înregistrate cheltuieli. Totuși, ZdG a constatat că paginile de pe rețelele de socializare ale Yandex Go Moldova sunt foarte active, răspunzând inclusiv la comentariile clienților. Deși Yandex nu menționează cine se ocupă de activitatea sa online pentru publicul din R. Moldova, ZdG a aflat că firma care prestează aceste servicii este „Profile”, care se prezintă drept „agenție de comunicare, marketing digital și organizare de evenimente, prezentă de 20 de ani pe piața din R. Moldova”. 

ZdG a întrebat Profile cu ce companie are contract pentru prestarea serviciilor și cum explică Ridetech faptul că, deși pune spre utilizare una dintre cele mai mari platforme electronice de management, a declarat 0 venituri, iar în 2024 – pierderi de peste 30 de mii de lei. Nu am primit un răspuns după două săptămâni de la transmiterea solicitării. 

Până în prezent, pe pagina web a companiei „Yandex”, la secțiunea „politica de confidențialitate”, utilizatorilor le este adus la cunoștință că „datele personale sunt colectate și utilizate de către YANDEX LLC, inclusiv compania Yandex, o persoană juridică creată în conformitate cu legile Federației Ruse, sau afiliatul său care furnizează serviciul în alte jurisdicții.” 

De la venirea sa în R. Moldova, Yandex a avut contracte cu parcurile de taxi printr-o companie din Țările de Jos – „Ridetech International” BV. Conform surselor ZdG, lucrurile nu s-au schimbat nici după intervențiile legislative de la finalul anului 2023. Mai exact, companiile locale care execută comenzile au continuat să aibă contracte cu filiala Yandex din Țările de Jos, iar abia din septembrie 2025 – cu o companie din Dubai, alta decât cea care a fondat „Ridetech” în R. Moldova. Pagina de Facebook denumită „Yandex Go Moldova”, pe care compania își face publicitate, este administrată de peste 20 de persoane din 12 locații, cele mai multe fiind în R. Moldova (7) și Rusia (3).

Unul dintre autorii modificărilor legislative se arată „nu tare mulțumit” de implementare 

Întrebată dacă consideră că „aceste platforme sunt responsabile fiscal pe teritoriul R. Moldova” acum, așa cum promitea anterior, deputata PAS Marina Morozova afirmă că implementarea modificărilor nu a fost „cea dorită”. 

„Foarte bună întrebare. Noi am avut mai multe discuții cu ANTA și cu cei de la Fisc. Cu siguranță, sunt platforme care trebuiau să se înregistreze în R. Moldova. Aici vorbim și despre o platformă foarte cunoscută care, din câte știu eu, s-a înregistrat, dar nu are platformă fiscală. (…) Cred că o să redeschidem subiectul săptămâna viitoare (discuția a avut loc pe data de 6 noiembrie, iar până pe 27 noiembrie nu au fost anunțate acțiuni din partea Comisiei economie, n.r.), pentru că avem mai multe întrebări, inclusiv la organele de control – ce se întâmplă, și să vedem dacă trebuie modificată legea. (…) Am avut multe discuții pe implementare și ar fi cazul să revenim, pentru că scopul legii a fost unul benefic pentru toți cetățenii, dar implementarea, cu siguranță, nu a fost cea dorită (…)”, a explicat Morozova.

Și deputatul Alexandr Trubca spune că „nu este tare mulțumit de modul în care ANTA implementează prevederile legii”, dar că „nu a avut timp să facă follow-up la implementarea legii”, pentru că era președinte la Comisia agricultură. 

„Este o problemă instituțională la ANTA, poate nu au capacitate administrativă, nu cunosc, nu i-am chemat să raporteze. Dar elementul-cheie este că ANTA de multe ori nu face (…). Nu era atât de fiscalizare, cât măcar să vedem acești bani. Așa cum este legea acum, teoretic, pentru platforme, statul trebuie cel puțin să vadă acești bani (…)”, a menționat Trubca. 

Întrebat cum poate „vedea” acum statul, dacă în continuare sumele achitate cu cardul sunt transferate în afara țării, informație disponibilă cu ușurință în aplicațiile bancare, deputatul a spus că este responsabilitatea „colegilor de la Fisc și ANTA”, dar că va solicita și el informații.

Mai multe companii, depistate cu șoferi nedeclarați, luate la întrebări de Serviciul Fiscal după ce ZdG a cerut informații

După ce ZdG a întrebat ANTA și SFS despre acțiunile întreprinse, ținând cont că au la dispoziție o cantitate mai mare de informații, surse ale ZdG spun că mai multe companii din domeniu au primit solicitări de la Serviciul Fiscal pentru a explica discrepanțele dintre numărul persoanelor angajate care au fost înregistrate în aplicații, conform informației ANTA, și numărul șoferilor reflectați în declarațiile depuse la SFS. 

Conform informațiilor consultate de ZdG, în prima jumătate a anului 2025, peste 2400 de șoferi, în diferite luni, ar fi executat comenzi fără ca angajatorii lor să-i declare. Patru companii ar fi admis peste 100 de șoferi care au muncit la negru în unele dintre luni.

Cei mai mulți șoferi neangajați legal ar fi avut S.C. „Lumsitas” SRL – aproximativ 500, potrivit surselor ZdG. Compania, fondată în 2004, avându-i în calitate de fondatori pe Tatiana și Serghei Isaenco, ultimul fiind și administrator, are o gamă largă de activități, inclusiv licențiate. Pe rețelele de socializare, firma este menționată pentru comercializarea corpurilor de iluminat. În 2024, Lumsitas a declarat un număr mediu de cinci angajați, un venit de aproape 18 milioane de lei și profit de circa un milion de lei. 

Contactat de ZdG, Serghei Isaenco s-a arătat surprins de informații, sugerând că nu i-ar fi fost aduse la cunoștință aceste „prostii”.

Accesul la informații de interes public: trei săptămâni pentru o singură cifră

La 3 octombrie, ZdG a expediat ANTA o solicitare de informații. Am întrebat Agenția ce date au fost prezentate de sistemele electronice de management, dacă instituția a comparat informațiile oferite de Yandex cu datele pe care le deține despre vehiculele care oferă servicii de taxi și în privința căror companii care lucrează cu Yandex a aplicat ANTA amenzi în perioada 2020–2025. 

În plus, având în vedere că legea prevede, din iulie 2025, că „sancționarea contravențională pentru admiterea la sistemele electronice de management a unităților de transport care nu dețin extras din Registru de 5 ori în decursul a 12 luni consecutive duce la suspendarea activității sistemelor electronice de management pe teritoriul R. Moldova”, am întrebat ANTA dacă Ridetech a fost sancționată până acum. 

Am solicitat Agenției să comenteze și afirmațiile ATAT – „comparând numărul vehiculelor care au lucrat cu aplicația „Yandex.Go” cu numărul vehiculelor înregistrate în baza de date ROTR care au dreptul de a efectua transport de pasageri în regim de taxi în mun. Chișinău, veți ajunge la concluzia că numărul vehiculelor care au lucrat este mai mare cu 1500 decât numărul vehiculelor înregistrate”.

Pentru că legea privind accesul la informațiile de interes public prevede că „informațiile de interes public se comunică solicitantului din momentul în care sunt disponibile pentru a fi comunicate, dar nu mai târziu de 10 zile de la data înregistrării cererii”, ANTA a revenit pe 13 octombrie – „având în vedere volumul considerabil de informații solicitate și necesitatea efectuării unei documentări suplimentare pentru pregătirea răspunsului complet, vă informăm că termenul de examinare a solicitării se prelungește până la data de 20 noiembrie”.

Totuși, în răspunsul expediat ulterior, ANTA a prezentat o singură cifră. Deși am cerut informații despre amenzile aplicate în ultimii cinci ani companiilor care lucrează cu Yandex, ANTA a comunicat doar despre sancțiunile aplicate începând din 2024, oferind o cifră totală pentru ultimii doi ani. 

„Cu referire la datele prezentate de către S.R.L. «Ridetech» (platforma electronică «Yandex Go (Yandex Taxi)»), menționăm că angajații subdiviziunilor Agenției au analizat informațiile comunicate și le-au comparat cu datele existente în sistemele informaționale ale Agenției. În urma verificărilor, au fost identificate anumite neconformități, reflectate ulterior în rapoarte și note informative, pe baza cărora au fost inițiate proceduri contravenționale în conformitate cu prevederile Codului contravențional.

În perioada 1 ianuarie 2024 – 13 noiembrie 2025, inspectorii Agenției au documentat 164 de cazuri, finalizate prin aplicarea sancțiunilor contravenționale, în baza art. 197 alin. (9) al Codului contravențional, în mărime de 11 299 de unități convenționale, echivalentul a 266 360 de lei, achitate până la moment”, a transmis ANTA.

ZdG a constatat că articolul invocat prevedea, până în septembrie 2024, „împiedicarea în orice formă a funcționarului organului de specialitate al administrației publice în domeniul transportului rutier, aflat în exercițiul funcțiunii, de a-și exercita activitatea legitimă de control în trafic”. Abia în redacția care a intrat în vigoare la 7 septembrie 2024, articolul indicat de ANTA prevedea că „utilizarea platformelor electronice de management cu încălcarea prevederilor din Codul transporturilor rutiere se sancționează cu amendă de la 100 la 150 de unități convenționale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 250 de unități convenționale aplicată persoanei juridice”.

Având în vedere că cea mai mică amendă prevăzută de Codul contravențional este de 100 de unități contravenționale, ceea ce ar însemna că în 164 de cazuri s-ar fi putut aplica sancțiuni de cel puțin 16 400 de unități contravenționale (820 de mii de lei, n.r.), am revenit la ANTA pentru a explica cum ar fi posibilă „documentarea a 164 de cazuri” cu aplicarea a sancțiunilor contravenționale „în mărime de 11 299 de unități contravenționale (564 950 de lei, n.r.)”. Purtătoarea de cuvânt a ANTA, Elena Danu, a menționat doar că cele 164 de cazuri sunt „procese-verbale cu privire la  contravenție, decizii ale agenților constatatori privind examinarea contravenției în temeiul constatării personale” și că „până la data de 13 noiembrie au fost achitate 266 360 de lei”. Aceasta a mai precizat că „contravenientul este în drept să achite jumătate din amenda stabilită dacă o plătește în cel mult 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoștință a deciziei de aplicare a sancțiunii contravenționale.

ANTA a mai indicat în răspunsul său că „aplicația «Yandex Go (Yandex Taxi)» este utilizată pe teritoriul R. Moldova de către S.R.L. «Ridetech» și că „începând cu trimestrul II al anului 2024, «Ridetech» și «Basinvest-Prim» prezintă trimestrial informația privind lista vehiculelor și a șoferilor care au operat cel puțin o cursă în regim de taxi prin intermediul platformelor electronice «Yandex Go (Yandex Taxi)» și «Letz».” 

„Celelalte aplicații, precum «Bolt», «Teleport» și «Taxi Club», care sunt gestionate de către  «Eco Mobility Taxi» SRL, «Teleport Lab» și «TaxiClub», nu au prezentat până în prezent informațiile respective”, a notat ANTA. 

Instituția a evitat să comenteze declarațiile ATAT și nu a comunicat nici dacă Ridetech a fost sancționată. ZdG a mai expediat încă o solicitare de informații la ANTA, care include întrebări repetate, cât și altele, dar nu am primit un răspuns deocamdată.

Serviciul Fiscal: „Ridetech NU oferă acces la serviciul YANDEX.Go furnizorilor de servicii de transport taxi”

ZdG a întrebat și SFS ce acțiuni a întreprins în baza datelor pe care platformele au fost obligate să le furnizeze autorităților, dacă a comparat datele oferite de Yandex cu veniturile declarate de companiile care prestează servicii și transport de pasageri în regim de taxi și care au fost constatările. 

Serviciul Fiscal a transmis că „trimestrial, asigură analiza informației recepționate de la Agenție aferent vehiculelor și a șoferilor care au operat cel puțin o cursă în regim de taxi prin intermediul sistemelor (platformelor) din proprietate/puse spre utilizare, în comparație cu informația disponibilă din sistemul informațional intern, în partea ce ține de angajații conducători auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi declarați de către operatorii de  transport rutier, precum și livrările declarate de către aceștia.” Cu toate acestea, SFS nu a comunicat exact acțiunile întreprinse în baza acestor informații noi pe care le are la dispoziție, menționând doar că „sunt aplicate măsuri de conformare față de contribuabilii care au admis divergențe”.

Datele generale prezentate de SFS, care a menționat că „nu sistematizează rezultatele controalelor pe tipuri de încălcări”, arată că în perioada 2020–2025, față de operatorii de transport rutier de persoane în regim de  taxi care prestează servicii prin intermediul platformei „Yandex” au fost aplicate sancțiuni în sumă de peste 26 de milioane de lei, cele mai mari sancțiuni fiind aplicate în 2024 – peste 23 de milioane de lei. În perioada 2024–2025, de către agenții economici au fost depuse 13 contestații, fiind emise nouă decizii privind respingerea contestației și menținerea deciziei contestate; două decizii privind satisfacerea parțială a contestației și modificarea deciziei contestate; o decizie privind suspendarea executării deciziei contestate și efectuarea unui control repetat, iar o contestație a rămas neexaminată „din motivul neînlăturării neajunsului”.

Totodată, potrivit sistemului informațional al SFS, în ultimii doi ani, contribuabilii care prestează servicii de transport în regim de taxi utilizând oricare dintre aplicații au fost amendați în total cu peste 40 de milioane de lei. Astfel, datele analizate de ZdG arată că 74% din companiile verificate în 2024 de SFS lucrau cu Yandex, iar amenzile aplicate acestora reprezintă 63% din suma totală aplicată în acel an – aproape 37 de milioane de lei. În 2025, numărul amenzilor aplicate a descrescut semnificativ – la circa 3,5 milioane de lei, dintre care doar 50% în privința companiilor a căror șoferi preiau comenzi prin Yandex. 

ZdG a mai întrebat dacă Serviciul Fiscal a verificat activitatea Ridetech și cum explică instituția faptul că compania care a notificat ANTA în calitatea sa de „persoană juridică care pune spre utilizare pe teritoriul R Moldova sisteme (platforme) electronice de management”, adică Yandex, platforma cea mai utilizată pentru servicii de taxi în ultimii ani, a declarat în 2024 pierderi de 31 de mii de lei.

Conform răspunsului SFS, compania „Ridetech” a fost supusă controlului fiscal pentru perioada de activitate 28.11.2023 – 31 decembrie 2024. Instituția a verificat corectitudinea reflectării în contabilitate a tranzacțiilor efectuate de entitate, „ca urmare a furnizării serviciilor de taxi prin intermediul sistemelor (platformelor) din proprietate/puse spre utilizare”, dar a constatat că „entitatea a fost fondată cu scopul de a furniza servicii de ride-hailing (servicii de taxi prin aplicație, n.r.) și nu deține contracte încheiate în mod direct cu prestatorii de servicii de transport taxi din R. Moldova. Totodată, chiar dacă la ANTA Ridetech s-a înregistrat drept compania care pune spre utilizare aplicația „Yandex Go”, Serviciul Fiscal a comunicat că „Ridetech NU oferă acces la serviciul YANDEX.Go furnizorilor de servicii de transport taxi”.

Consiliul Concurenței a inițiat o investigație în ianuarie 2023, dar încă nu a emis o decizie

Consiliul Concurenței a transmis că autoritatea de concurență a fost sesizată cu privire la posibilele practici anticoncurențiale ale întreprinderii „Ridetech International” BV – operatoarea platformei electronice „Yandex Go” și a aplicației „Yandex Pro”, utilizate de companiile de taxi din R. Moldova. 

În ianuarie 2023, Consiliul Concurenței a inițiat o investigație privind semnele încălcării prevederilor de către „Ridetech International” BV – „este interzisă folosirea unei poziţii dominante pe piaţa relevantă în măsura în care aceasta poate afecta concurența sau leza interesele colective ale consumatorilor finali”, „impunerea, în mod direct sau indirect, a unor prețuri inechitabile de vânzare ori de cumpărare sau a altor condiţii inechitabile de tranzacționare” și „ aplicarea în raporturile cu partenerii comerciali a unor condiţii inegale la prestații echivalente, creând în acest fel unora din ei un dezavantaj concurențial.” 

Investigația se află în prezent la etapa de analiză a materialului probator și de examinare a unor aspecte procedurale. La finalizarea investigației, decizia adoptată va fi publicată pe pagina oficială a Consiliului Concurenței”, se arată în răspunsul oferit de instituție. 

La câteva săptămâni după ce ZdG a întrebat Consiliul Concurenței, instituția a anunțat joi, 27 noiembrie, după aproape doi ani de la inițierea investigației, că firma olandeză care operează aplicația Yandex Go a refuzat să ofere informațiile solicitate, fiind amendată cu aproape 800 de mii de lei.

Evaziune fiscală, în perioada 2020-2021, de peste 100 de milioane de lei, prin intermediul Yandex. Șase persoane, puse sub învinuire

În ultimul deceniu au fost inițiate doar trei dosare penale legate de posibile nereguli financiare comise de companiile de taxi, unul dintre ele fiind clasat încă în 2019, conform răspunsurilor oferite ZdG de procuraturile specializate și Procuratura municipiului Chișinău. 

Cel mai recent dosar a fost inițiat în 2024 și arată că bugetul național ar fi fost păgubit cu cel puțin 100 de milioane de lei. Potrivit răspunsului expediat de Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS), procurorii investighează un grup de persoane juridice rezidente care prestează servicii de transport de persoane în regim de taxi în Moldova prin intermediul unei aplicații mobile. Conform surselor ZdG, este vorba despre aplicația „Yandex” și sunt vizate nouă persoane juridice, iar șase persoane au statut de învinuit

„Mai exact, acestea ar urmări scopul evaziunii fiscale a întreprinderilor și, deci, ar fi inclus intenționat în documentele contabile, fiscale și/sau financiare, inclusiv în cele electronice, date vădit denaturate privind veniturile și/sau cheltuielile financiare, care nu au la bază operațiuni reale ori care au la bază operațiuni ce nu au existat, și ar fi tăinuit intenționat obiecte impozabile, acte contabile, fiscale și/sau financiare. Urmare a acestor fapte ilegale,  ar fi fost cauzat un prejudiciu în sumă totală de aproape 50 de milioane de lei pentru perioada anului fiscal 2020 și în sumă totală de peste 55 de milioane de lei pentru perioada anului fiscal 2021. Totodată, factorii de decizie ai companiilor prestatoare de servicii de transport de persoane în regim de taxi în Moldova, prin intermediul aceleiași aplicații mobile, de comun acord cu alte persoane neidentificate la moment, obținând venitul ilicit generat din activitatea infracțională manifestată prin eschivarea de la achitarea taxelor și impozitelor la bugetul public național în mărime de peste 100 de milioane de lei, ar realiza un complex de operațiuni financiare pentru a deghiza astfel originea ilicită a veniturilor infracționale și a se sustrage de la consecințele juridice ale activității ilegale descrise mai sus. În cadrul dosarului au avut loc controale fiscale, precum și au fost aplicate sechestre, în scopul asigurării prejudiciului care ar fi fost cauzat statului prin faptele investigate”, a răspuns PCCOCS la solicitarea de informații a ZdG. 

La sfârșitul anului 2024, oamenii legii au anunțat că au descins cu percheziții la șapte locații din capitală ale unei companii, de unde au fost ridicați peste 1 milion de lei necontabilizați. Conform acestora, o companie de taximetrie din Chișinău era investigată pentru tăinuirea de la stat a impozitelor și taxelor de peste 12,8 milioane de lei în perioada anilor 2019–2021.

De asemenea, oamenii legii au ridicat listele privind veniturile zilnice reale ale companiei, dar și extrasul din aplicația mobilă de comandare a serviciilor de taxi, care confirmă evidența dublă a contabilității și eschivarea de la plata impozitelor și taxelor. Urmare a acestor măsuri procesual-penale preliminare, procurorii PCCOCS le-au atribuit statutul de bănuit la două persoane cu funcții de răspundere din cadrul companiei”, se arată într-un comunicat de presă publicat pe 27 decembrie 2024. 

Întrebat de ZdG, purtătorul de cuvânt al PCCOCS, Emil Gaitur, a comunicat că, în total, în cauza penală sunt vizate nouă persoane juridice și în privința a șase persoane au fost înaintate învinuiri. 

Conform surselor ZdG, compania la care au avut loc perchezițiile din decembrie 2024 este „Family Taxi”, fondată în 2018 și administrată de către Ion Bușila. Family Taxi a intrat în insolvabilitate încă în august 2023, în calitate de administrator al insolvabilității fiind numit administratorul autorizat Veaceslav Stejar. 

În fața instanței, Bușila a susținut că datoriile totale în sumă de 1,3 milioane de lei față de bugetul public „s-au format în legătură cu faptul că SFS a inventat în baza unor informații eronate existenţa în cadrul companiei a sute de mijloace de transport şi conducători auto”. Unul dintre argumentele proprietarului companiei a fost că „pe parcursul a 5 ani de activitate, nu a fost întocmit niciun act de către ANTA cu privire la activitatea mijloacelor de transport fără evidenţă în Family Taxi, nu a fost nicio plângere a pretinşilor salariaţi de concediere ilegală sau încălcarea regimului laboral”.

Family Taxi a contestat deciziile SFS prin care compania a fost obligată să plătească în bugetul de stat aproximativ 2 milioane de lei. Prima instanță a respins cererea de chemare în judecată depusă de SRL „Family Taxi” către SFS privind anularea actelor administrative ca neîntemeiată. În martie 2025, Curtea de Apel Centru a menținut decizia, iar Bușila a contestat-o la Curtea Supremă de Justiție.

Contactat de ZdG, avocatul Vitalie Malai, care îl reprezintă pe Bușila atât în cauza civilă, cât și în cea penală, în care este învinuit, a declarat că „este o aberație totală, din niște suflete moarte, fără IDNP, (…) iau din pod, aplică, aceea te învinovățesc și merg așa, iar judecătorii contra statului nu vor să meargă”. „Iată așa apar niște datorii umflate și ne impun să mergem în insolvență”, a menționat Malai, care invocă „o luptă concurențială” între platforme. 

Controlul, inițiat în vara anului 2021, a cuprins anul 2019. În iunie 2022, SFS a dispus repetarea controlului, „ținând cont de faptul că contribuabilul a prezentat documente/înscrisuri, invocând divergențe între informația SFS privind numărul de conducători auto care au efectuat transport de pasageri în regim taxi prin aplicația Yandex BY în contrapunere cu informația deținută pe portalul Agenţiei Servicii Publice aferentă acestor persoane”. În urma controlului repetat, autoritățile au depistat încă câteva zeci de șoferi care nu ar fi fost angajați de companie, dar prestau servicii în numele acesteia, astfel încât numărul final al acestora a ajuns să fie de 634 de persoane, în timp ce societatea cu răspundere limitată a declarat 47 de angajați. În plus, conform informațiilor oferite atunci de Yandex Taxi B.V. și contestate de Bușila, pe aplicație au efectuat curse în numele companiei 765 de unități de transport.

În 2021, și Procuratura Anticorupție (PA) a pornit o cauză penală în cadrul căreia sunt investigate „pretinsele acțiuni ilegale de spălare de bani a mai multor agenți economici care au ca obiect de activitate prestarea serviciilor de transport de pasageri și bagaje în regim de taxi, prin intermediul unei companii nerezidente”. După modificarea competenței PA, prin ordonanța procurorului general din 2024, cauza penală a fost transmisă Procuraturii mun. Chișinău, Oficiul Principal, pentru conducerea în continuare a  urmăririi penale. „La moment,  nu este adoptată o decizie pe caz”, a transmis Procuratura municipală. 

Anterior, Procuratura municipiului Chișinău, Oficiul Principal, a avut în gestiune o cauză penală în cadrul căreia au fost investigate pretinse acțiuni ilegale ale unor agenți economici „care au ca obiect de activitate prestarea serviciilor de  transport de pasageri și bagaje în regim de taxi, pentru practicarea ilegală a activității de întreprinzător și evaziunea fiscală a întreprinderilor, instituțiilor și organizațiilor”. În acel caz, în octombrie 2019, a fost adoptată o ordonanță de clasare a cauzei penale, „pe motiv că fapta nu întrunește elementele componenței de infracțiune”.

„Companiile de ridesharing dictează prețurile mici pentru a atrage clienți (pasageri) și nu iau în calcul costurile legale pe piață”

La începutul anului 2025, când prețul asigurării de răspundere civilă auto obligatorii s-a mărit de câteva ori pentru autoturismele din taximetrie, reprezentanții ATAT, care au prezentat cum se formează costurile serviciilor, au atenționat că companiile „au ajuns la un punct mort, când activează fără profit”. Astfel, aceștia au avertizat că ar exista riscul ca „toată ramura să treacă, în scurt timp, la prestarea serviciilor ilegal”.

„Ce se petrece, de fapt, pe piața taximetriei din R. Moldova și de ce activează în continuare această ramură dacă nu este profitabilă?

  • Majoritatea companiilor lucrează ilegal, neachitând impozitele și costurile fixe anuale legale – suma de 5 747 de lei.
  • Companiile de ridesharing dictează prețurile mici pentru a atrage clienți (pasageri) și nu iau în calcul costurile legale pe piață, iar companiile de taxi nu pot să stabilească un preț de sine stătător reieșind din costurile pe care le au.
  • Multe companii se închid și se deschid altele pentru a nu fi prinși cu neplata impozitelor și evaziunea fiscală.
  • Se formează o concurență neloială intre cei care sunt buni contribuabili, activează legal și cei ce activează ilegal.
  • Consumatorul final/pasagerul întodeauna va alege prețuri mai mic la călătorie, și va fi indiferent de faptul că acest autoturism activează ilegal.
  • Statul nu intră în esența problemei, dar urmărește doar interesul de a strânge impozitele, în același timp nu combate fenomenul șoferilor ilegali”, se arată în nota informativă prezentată de ATAT Parlamentului.

Cu Costuri Taxi 2025 -RM- by Ziarul de Gardă