Permis la drepturi şi volan

Acum şase ani, la 30 martie 2007, R. Moldova a semnat Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, dar pe parcursul timpului observăm că societatea continuă să ignore aceşti oameni.

Visul de a fi şofer

Pentru majoritatea persoanelor cu dizabilităţi din R. Moldova, posibilitatea de a obţine un permis de conducere rămâne a fi doar un vis. Printre aceste persoane se numără şi Ion Balan, un tânăr cu deficienţe locomotorii din satul Ştefăneşti, raionul Floreşti.

Ion luptă de mai mulţi ani pentru a fi admis la cursurile unei şcoli auto şi a obţine un permis de conducere. ”Vreau să fiu independent, să nu depind de alţii! Am un serviciu care îmi place şi mă descurc de minune. Problema e că locul meu de muncă se află la câţiva kilometri de casă şi îmi vine greu să mă deplasez până acolo. Din motiv că îmi cheltuiesc tot salariul pe taxi pentru a mă deplasa, dorinţa de a deveni şofer devine o necesitate vitală. Mai ales că noi avem maşina familiei şi eu o pot conduce, problema e că nu pot obţine permisiunea medicilor”, spune Ion cu regret.

Şcoli auto inaccesibile

Conform statisticilor prezentate de site-ul www.unimedia.md, în R. Moldova funcţionează circa 200 de şcoli auto. Niciuna dintre acestea însă nu este adaptată pentru nevoile persoanelor cu dizabilităţi. Personalul de instruire nu este pregătit să predea lecţii pentru aceşti oameni. Din spusele unor persoane cu dizabilităţi, ei sunt priviţi cu suspiciune de către instructori.

“Instructorii nu au deloc încrederea că o persoană cu dizabilităţi poate deveni profesionist în ale şofatului. Ei sunt de acord ca să urmăm cursul şi să achităm taxa pentru studii, dar când vine vorba de a obţine permisul, încep problemele: ba medicii nu vor să semneze actele necesare, ba şcoala nu are maşini adaptate etc.” – a menţionat Ludmila, persoană cu dizabilităţi locomotorii care a încercat să urmeze cursurile unei şcoli auto din capitală, dar a fost refuzată.

Persoanele cu dizabilităţi, “şoferi periculoşi”?

Conform Hotărârii privind examinarea medicală a conducătorilor de vehicule şi a candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere din 2009, acestea nu sunt eliberate candidaţilor sau conducătorilor auto care suferă de afecţiuni sau dificultăţi ale aparatului locomotor şi pot face periculoasă conducerea unui autovehicul.

Pentru Ion Balan primul obstacol în realizarea visului de a fi “şofer cu acte în regulă” a fost examinarea medicală, obligatorie pentru viitorii conducători auto. “Neurologul mi-a refuzat, explicându-mi că, deoarece diagnosticul meu e “paralizie cerebrală infantilă” şi mobilitatea mâinii stângi e mai redusă decât a mâinii drepte, nu am dreptul să conduc, întrucât această boală este trecută în lista maladiilor neurologice. Dar eu pot conduce şi le pot demonstra acest lucru atât lor, cât şi dumneavoastră” – a mai menţionat Ion.

Acomodare rezonabilă şi accesibilitate …unde?

Conform articolului 9, privind accesibilitatea, al Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, statele semnatare trebuie să ia măsuri adecvate pentru a asigura acestor persoane accesul, în condiţii de egalitate cu ceilalţi, la mediul fizic, la transport, mijloace de comunicare etc. Astfel, persoanelor cu dizabilităţi ce ţin de mobilitate le-ar fi foarte uşor să conducă o maşină adaptată, cu o cutie automată, dar în Republica Moldova aceste persoane nu au banii necesari pentru a-şi modifica autoturismul conform necesităţilor lor.

Bani grei pentru un autovehicul cu comenzi

Ca să aflăm costurile curente pentru transformarea maşinii în una specială cu comenzi manuale, am întrebat care ar fi acestea la un service din Chişinău, unde ni s-a spus că suma s-ar putea ridica la peste 1000 de euro, deoarece piesele la noi nu se găsesc şi trebuie aduse de peste hotare.

Chiar dacă persoanele cu dizabilităţi ar reuşi să-şi adapteze maşina conform cerinţelor lor, acestea s-ar confrunta cu încă o problemă. În R. Moldova nu există locuri de parcare destinate persoanelor cu dizabilităţi, aşa cum se întâmplă în ţările europene. Astfel, legislaţia noastră privind obţinerea permiselor de circulaţie rutieră pentru persoanele cu dizabilităţi trebuie modificată sub mai multe aspecte.

Modificări legislative în favoarea cui?!

Pentru a afla mai multe la acest capitol, am apelat la juristul Centrului de Asistenţă Juridică pentru Persoanele cu Dizabilităţi (CAJPD), Ion Cibotărică. Acesta este de părerea că Hotărârea privind examinarea medicală a conducătorilor de vehicule şi a candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere, din 2009, care interzice majorităţii persoanelor cu dizabilităţi să conducă automobilul, este contrară legii şi standardelor europene în domeniu. ”Dintotdeauna, persoanele cu dizabilităţi au avut dreptul să conducă automobilul. Încă în timpurile sovietice persoanelor cu probleme locomotorii li se oferea pe gratis câte un automobil. Atunci nimeni nu spunea că aceasta ar prezenta pericol pentru alţi participanţi la trafic. Cu atât mai mult că tehnologiile auto au evoluat foarte mult de atunci” – e de părere juristul CAJPD.

“Nu trebuie să uităm de faptul că pentru o persoană cu dizabilităţi, bunăoară un utilizator de scaun rulant, automobilul este în primul rând o necesitate, deoarece îi oferă posibilitatea de a se deplasa, de a merge la un loc de muncă, de a participa la viaţa comunităţii” – a mai adăugat Ion Cibotărică.

Persoanele cu dizabilităţi speră la o viaţă independentă

Persoanele cu dizabilităţi continuă să spere că modificările legislative vor fi făcute în favoarea lor, iar accesul la trafic cu un carnet de şofer bine meritat în mână le va permite să ducă un mod de viaţă cât mai independent.

Centrul Resurselor Informaţionale de Stat “Registru” al Republicii Moldova, Direcţia documentare conducători auto, nu deţine date referitoare la numărul maşinilor înmatriculate pe numele persoanelor cu dizabilităţi.

Acest articol este posibil graţie ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) în cadrul Programului Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP), implementat de FHI 360. Opiniile exprimate aparţin autoarei şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID, Guvernului SUA sau FHI 360.

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *