UPDATE Transportatorii se adresează premierului Munteanu, cerând schimbări urgente în legislație. În caz contrar, vor anunța „declanșarea unei serii de proteste”
UPDATE 16:10 MIDR a venit cu reacție în care a menționat că „propunerile transmise recent spre consultare asociațiilor de transportatori au caracter preliminar și urmăresc identificarea unor soluții aplicabile, în cadrul unui dialog tehnic și instituțional”.
La fel, a adăugat că „reprezentanții asociațiilor de profil, inclusiv APOTA, au fost invitați constant la discuții, ultima rundă de consultări având loc în luna noiembrie. MIDR precizează că toate propunerile recepționate vor fi analizate și integrate în măsura în care sunt compatibile cu interesul public”.
Transportatorii se pregătesc de proteste, fiind nemulțumiți de politicile promovate de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și de activitatea Agenției Naționale Transport Auto (ANTA), se arată într-o scrisoare deschisă adresată premierului Munteanu, unde APOTA susține că modificările propuse la Codul transporturilor rutiere vor agrava criza din domeniu și vor afecta direct populația.
Transportatorii protestează, în primul rând, față de modul în care a fost elaborat proiectul de modificare a Codului Transporturilor Rutiere (CTR). Potrivit președintelui APOTA, Oleg Alexa, proiectul a fost transmis operatorilor „cu termene (5 zile) pentru care putem prezenta propuneri”, ceea ce ei consideră o „simulare a unui proces de consultare”. Asociația afirmă că proiectul nu reflectă problemele reale din sector și riscă să ducă la noi proteste.
APOTA afirmă că „există 347 localități locuitori cărora nu beneficiază de servicii regulate de transport de persoane”, iar numărul acestora ar putea crește, punând această situație pe seama „corupției din ANTA” și „incapacitatea MIDR de a interveni prin instrumentele oferite de CTR”.
„Proiectul recent elaborat de MIDR încearcă ca reglementările disproporționate, care aproximativ 1,5 ani în urmă au fost promovate de MIDR cu multă insistență, să le „ajusteze” prin alte modificări de aceeași natură care scot la iveală o incoerență legislativă și care vor provoca efecte inverse scopului urmărit. Calitatea acestui proiect ne demonstrează doar că persoanele din MIDR și ANTA care au participat la elaborarea lui nu au nici măcar cea mai mică idee care sunt problemele reale din transport și cum acestea ar trebui rezolvate”, a punctat președinteșe APOTA, Oleg Alexa.
În document sunt criticate și limitările propuse privind modificarea programelor de transport și renunțarea la rute, despre care APOTA afirmă că favorizează „un singur beneficiar”.
Asociația susține că legislația trebuie schimbată, transporatorii dorind „implementarea principiilor Regulamentului UE nr. 1370”, dar potrivit lor, MIDR și în special ANTA se opune acestui proces.
APOTA propune o întânire cu reprezentanții transportatorilor de pasageri pentru a identifica probleme majore și pentru „a identifica direcțua în care trebuie să mergem pentru a găsi soluții”, subliniind probabilitatea stârnirii unui set de proteste.
În luna martie al acestui an, APOTA acuza, printr-o scrisoare deschisă, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) de abuzuri, înălcări și corupție, solicitându-i premierului Dorin Recean să intervină „pentru a depăși problemele profunde”, în caz contrar, „transportatorii vor fi nevoiți să recurgă la proteste”. Protestele au urmat în luna iulie.