I-a fost refuzată călătoria cu un taxi prin Chișinău pentru că a ales să comunice în limba română, nu în rusă. „Este rușinos”

Unui bărbat din Chișinău i-a fost refuzată călătoria cu un taxi pentru că a ales să comunice în limba română cu șoferul, care i-a cerut să se adreseze exclusiv în limba rusă. „Este rușinos că după 34 ani de Independență, dacă nu vorbești în rusă în Chișinău, poți fi refuzat pentru a primi un serviciu în calitate de consumator”, afirmă, indignat, bărbatul, într-o declarație pentru ZdG. Compania a confirmat că a recepționat o plângere la acest subiect și anunță că a inițiat o investigație.
Victor Rotaru, un bărbat de 59 de ani din Chișinău, susține că i-a fost refuzată călătoria cu un taxi după ce a apelat la serviciul Yandex Go. Incidentul a avut loc sâmbătă, 20 iulie, în capitală, după ce bărbatul a solicitat o mașină prin intermediul aplicației mobile, gestionată de una dintre cele mai cunoscute companii de taxi din municipiu.
Potrivit relatărilor sale, imediat după ce șoferul a ajuns la punctul de preluare, acesta i-ar fi cerut pasagerului să vorbească în limba rusă. În momentul în care acesta a insistat să continue deplasarea conform comenzii, fără a schimba limba de comunicare, șoferul ar fi refuzat cursa și ar fi anulat comanda.
„Șoferul inițial a spus că e de la Tiraspol și trebuie să vorbim cu el în rusă. I-am spus să conducă conform comenzii din aplicație. A răspuns că dacă nu vorbim rusește, va anula comanda, ceea ce a și făcut. A preluat altă comandă și deoarece era o doamnă cu copil, am ieșit din mașină și am comandat alt taxi. I-am anunțat pe cei de la Yandex, fără reacție la moment”, ne-a relatat Victor Rotaru.
Acesta susține că a raportat incidentul companiei de taxi prin canalele oficiale, iar ulterior a sesizat și Agenția pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței. El califică drept discriminatorie și rușinoasă atitudinea conducătorului auto, mai ales într-un oraș unde limba română este oficială.
Victor Rotaru consideră că „este rușinos, că după 34 ani de Independență, dacă nu vorbești în rusă în Chișinău, poți fi refuzat pentru a primi un serviciu în calitate de consumator. M-am enervat, se primește că dacă tu nu vorbești limba rusă, în Chișinău poate să nu ți se ofere niște servicii?”
Am solicitat o reacție din partea companiei de taxi, pentru a înțelege dacă au fost luate măsuri față de șoferul vizat. Contactați de ZdG, reprezentanții companiei de taxi Yandex Go au confirmat că au recepționat plângerea și au inițiat o investigație internă în legătură cu incidentul.
„Promitem că vom lua măsurile necesare pentru că acest șofer să respecte standardele, iar în caz contrar el nu va mai putea efectua comenzi prin intermediul serviciului. Ne cerem scuze încă o dată pentru situația creată”, ne-a declarat un reprezentant al companiei într-un mesaj în scris, prin email.
Din 30 ianuarie 2024, serviciile de taxi prestate de Yandex în R. Moldova sunt gestionate de compania „Ridetech„ S.R.L., o entitate înregistrată în R. Moldova în 2023 de către „RIDE TECHNOLOGY GLOBAL FZ-LLC”, înregistrată în Dubai. Înregistrarea unei firme în R. Moldova era o condiție pentru alinierea la o lege aprobată în 2023 care impune firmele și platformele de taxi să fie înregistrate juridic în R. Moldova și să se conformeze normelor prevăzute pentru transportul de pasageri.
Yandex este o companie rusă de tehnologie care oferă o gamă largă de servicii online, inclusiv un motor de căutare, servicii de hartă, aplicații de taxi (Yandex Taxi, cunoscut și ca Yango), servicii de e-mail și multe altele. În unele țări, serviciul este cunoscut sub brandul Yango.
Dumitru Paniș, reporter stagiar