Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Consiliul Europei și CA au…

Consiliul Europei și CA au realizat un studiu despre cum recunosc moldovenii falsurile și ce cred despre presă: 56% consideră că pot identifica un fals

Sursa:maramuresonline.ro

Consiuliul Europei și Consiliul Audiovizualului (CA) au realizat studiul „Evaluarea gradului de alfabetizare media” în care arată gradul de alfabetizare media al cetățenilor R. Moldova. Potrivit analizei majoritatea populației chestionate (64%) se informează zilnic de pe rețelele de socializare, dar tot aceiași respondenți declară în 70% dintre cazuri că principala sursă de dezinformare se găsește la fel pe social media.

Rețelele sociale au devenit principala sursă zilnică de informare pentru 64% dintre cetățeni, depășind televiziunea clasică, urmărită de 41%. Părinții cu copii între 7 și 18 ani sunt chiar mai predispuși la utilizarea rețelelor sociale, 80% dintre ei apelând zilnic la acestea pentru știri, se arată în studiu.

Datele se bazează pe răspunsurile obținute de compania sociologică Magenta, în perioada 23 mai – 23 iunie 2025, de la 1868 respondenți. 1542 dintre ei au reprezentat eșantionul de bază, urmați de încă 326 de respondenți din rândul părinților cu copii intre 7-18 ani.

„Răspunsurile mai arată că aproape toți cetățenii (96%) consideră că este important să poată deosebi falsurile de știri. Majoritatea (59%) se simt personal capabili să identifice un fals, dar cred că pentru restul populației acest lucru este dificil (70%). Peste jumătate din populația generală (56%) se consideră bine informată, iar 65% sunt interesați de știrile din țară. Mass-media este percepută ca fiind interesantă (61%), dar nu și independentă politic (61%). Nivelul de încredere în presă este scăzut, 55% declarând că nu au încredere deplină în nicio sursă. Totuși, de cea mai mare încredere se bucură jurnaliștii de investigație, potrivit respondenților la sondaj”, a raportat CA.

Totuși, mai mult de jumătate nu au încredere în presă, însă susțin, în proporție de 72%, existența  cursului opțional de educație media în școli, dar doar 4% din populația generală declară că au participat personal sau cunosc pe cineva care a participat la un curs de educație media.

Studiul mai arată că utilizatorii se orientează tot mai mult către mediul online pentru obținerea informațiilor. Neîncrederea față de mass-media este larg răspandită și, deși toți recunosc pericolul dezinformării, reacția la acesta este adesea pasivă.

„Sperăm că Studiul nostru privind situația mass-mediei și a nivelului de alfabetizare media în R. Moldova va ghida autoritățile relevante și societatea civilă în abordarea corespunzătoare a problemelor relevante fenomenului de dezinformare, dar și sporirea eforturilor în promovarea alfabetizării informaționale”, a declarat șeful Diviziei pentru Cooperare în Domeniul Libertății de Exprimare a Consiliului Europei, Shahin Abbasov.

Președinta CA, Liliana Vițu, a menționat că prezentarea acestui studiu este o continuare logică a lansării acum un an a Strategiei în domeniul educației media pe dimensiunea autorității de reglementare a audiovizualului, document elaborat de Martina Chapman, expertă asociată din cadrul Consiliului Europei în domeniul educației media și informaționale, la solicitarea CA.