Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Campanie de dezinformare despre R.…

Campanie de dezinformare despre R. Moldova cu utilizarea identității Euronews

sursa: euronews.com

Actorii pro-ruși au folosit în mod repetat imaginea și identitatea vizuală a Euronews în ultimele săptămâni pentru a răspândi propagandă împotriva diferitelor țări europene, inclusiv împotriva R. Moldova, scrie Euronews. Mai multe videoclipuri false care conțin informații despre criminalitate și probleme de sănătate în R. Moldova și care par a fi publicate de Euronews circulă online, unele fiind chiar postate de conturi care se prezintă drept angajați ai instituției media.

Unul din videoclipuri susține că R. Moldova se află pe primul loc, în Europa, în ceea ce privește numărul de purtători de boli cu transmitere sexuală, în timp ce altele vorbesc despre valuri de imigrație ilegală care circulă din Moldova către Uniunea Europeană, în special în Italia.

„Roma a înregistrat o creștere a numărului de bande criminale care fac documente false pentru imigranții din Moldova”, potrivit unuia dintre videoclipurile false.

Videoclipurile și conturile false par să facă parte din campania Matrioșka, o operațiune pro-rusă coordonată, cunoscută printre verificatorii de informații pentru răspândirea de știri false, stilizate ca materiale provenite de la instituții media internaționale, instituții academice și agenții guvernamentale.

sursa/ euronews.com

Un videoclip fals postat pe canalele rusești Telegram susținea că Moldova a devenit una dintre cele mai mari piețe negre de vânzare a armelor prin corupție. De asemenea, a atribuit un citat fals unui ministru român.

Un alt videoclip a susținut că România a avertizat autoritățile franceze cu privire la interferența în turul doi al alegerilor prezidențiale din România.

În ambele cazuri, Euronews și autoritățile naționale din Franța și România au denunțat pe deplin videoclipurile și conținutul acestora.

Campania vizează adesea țările UE și NATO, precum și Ucraina, aparent într-un efort de a slăbi alianțele și de a discredita democrațiile occidentale. EuroVerify a demontat deja alte videoclipuri false atribuite Euronews ca parte a campaniei de dezinformare.

Toate folosesc grafica și brandingul Euronews și multe au fost distribuite de conturi de TikTok și X care se pretind a fi jurnaliști actuali sau foști ai Euronews, inclusiv unul care pretinde a fi fostul CEO al canalului.

Conturile care se prezintă drept angajați Euronews prezintă fotografii de profil care par a fi generate de inteligența artificială. Una dintre ele aparține presupusului bărbat pe nume Brandon Goyce, care pretinde a fi fostul CEO al Euronews. Cu toate acestea, nicio astfel de persoană nu a ocupat vreodată funcția de CEO al canalului, iar căutările online nu dau nicio urmă a cuiva care să poarte acest nume și să lucreze în mass-media.

Aceste conturi nu aparțin personalului Euronews/ sursa: euronews.rom

De asemenea, toate au postat câte un singur videoclip, toate legate de același subiect despre Moldova și nu urmăresc alte conturi.