Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Curăţenie cu scandal la Centrul…

Curăţenie cu scandal la Centrul Diagnostic Republican

De mai bine de un an, infirmierele de la Instituţia Medico-Sanitară Publică (IMPSP) Centrul Republican de Diagnosticare Medicală sunt supuse presiunilor administraţiei pentru a se angaja, prin transfer, la firma de curăţenie „Igiena Company” SRL. În caz contrar, infirmierele pot rămâne fără salarii sau pot fi disponibilizate.

Anul 2016 a început pentru infirmierele de la Centrul Republican de Diagnosticare Medicală (CRDM) cu veşti proaste. Acestea au fost anunţate că, prin transfer, vor fi angajate la „Igiena Company” SRL, fiecare dintre ele fiind invitată de administraţie să semneze acordul sau refuzul de a munci la firma de curăţenie. Infirmierele cer respectarea tuturor drepturilor de muncă, cum ar fi înregistrarea la ANOFM, achitarea indemnizaţiilor pentru concediile neutilizate şi a primei anuale obligatorii. „Juristul ne-a informat despre ordinul de preavizare şi despre posibila concediere. Ne-au spus că mai putem lucra două luni”, povesteşte Ecaterina Silvestru, infirmieră care lucrează la CRDM mai bine de 12 ani.

559-centrul-de-diagnostic„Din 2015, când la Centru au venit reprezentanţii „Igiena Company” SRL, am refuzat să lucrăm la ei. Orele de muncă sunt decise de firmă: poţi patru ore să vii de dimineaţă, sau să lucrezi când şi unde le convine. Nu acceptăm, pentru că firma e privată şi administraţia face ce vrea cu lucrătorii. Nefiind de stat, nu vom fi protejaţi de nimeni”, spune doamna Dusea, care, de 13 ani, este infirmieră la CRDM. „Să fi fost legitim, ne-am fi transferat, dar înţelegem că ceva nu-i curat aici”, afirmă altă infirmieră.

„Nu ne trebuie firmă. Vrem să lucrăm ca şi până acum”

„Şi directorul, Andrei Testemiţanu, nu a fost de acord cu acest contract. Parcă îi este ruşine când se întâlneşte cu noi. Când avem vreo adunare, directorul pune capul în pământ şi tace”, povestesc infirmierele. Acestea mai spun că salariul pe care îl propune „Igiena Company” SRL este prea mic: „Salariul propus este mic – 20 de lei pe oră, pentru patru ore de lucru. Dintre aceştia, vom rămâne doar cu 15 lei, ceea ce înseamnă cam 1300 de lei pentru 21 de zile lucrătoare. Cum poţi trăi cu aceşti bani? Nu ne trebuie firmă. Vrem să lucrăm ca şi până acum”, îşi arată nemulţumirea Larisa Savarin, angajată aici de 15 ani. „Ştiu că CRDM se judecă cu firma de curăţenie şi trebuie să achite o amendă de vreo două milioane de lei, că noi deja trebuia să lucrăm al treilea an şi nu am lucrat. Dar ei nu au cheltuit nimic cu noi, nu au făcut curăţenie aici. Centrul a cheltuit totul”, mai spune infirmiera.

Şi doamna Dusea e nemulţumită de salariul propus de firma de curăţenie: „Am achitat 2300 de lei pe lună serviciile comunale. Cu salariul promis, nu voi mai putea plăti nimic. La vârsta noastră, nimeni nu ne mai angajează”, susţine infirmiera.

Din contractul individual de muncă propus infirmierelor aflăm mai multe despre condiţiile impuse de „Igiena Company”. Potrivit contractului, angajatele sunt obligate să respecte normele şi politicile stabilite de angajator, să dea preferinţă intereselor angajatorului, să utilizeze cu atenţie tehnica şi mobilierul din dotarea firmei. În caz contrar, „cei care nu respectă cerinţele, vor fi nevoiţi să accepte rezilierea contractului. Totodată, firma are dreptul de a schimba/transfera salariatul la alt post de muncă. Documentul mai prevede că durata timpului de muncă e de patru ore zilnic, salariul tarifar pe oră – 20 de lei (deşi firma are obligaţia contractuală să asigure o plată egală pentru o muncă cu valoare egală). Concediul anual – 28 de zile calendaristice.

„Am refuzat să semnăm contractele. Acum, însă, contractul de achiziţie cu „Igiena Company” a fost semnat şi nu mai avem încotro, deşi sperăm că ceva s-ar schimba în bine”, conchide Larisa Savarin. Potrivit Alexandrei Panuş, şefa Serviciului resurse umane CRDM, 19 infirmiere din cele 35 care activează la instituţie urmează a fi transferate la „Igiena Company” SRL. Dacă vor refuza, vor fi disponibilizate.

„CRDM investeşte în utilaj şi echipament medical. Sursele proprii nu ne permit să modernizăm instituţia. Oferta „Igiena Company” nu ne dezavantajează. Contractul e pentru 5 ani, iar termenul curge de la punerea în aplicare, chiar dacă, oficial, documentul e semnat în 2013. Am derulat procedura legală şi suntem obligaţi să respectăm angajamentele”, a explicat şeful Secţiei juridice, CRDM, Dorin Josanu. El susţine că infirmierele refuză să se angajeze deoarece au frică de schimbare: „Asupra lor nu se fac presiuni. Le-am convocat şi le-am anunţat că proiectul e în fază finală. Au avut timp ca să-şi dea sau nu acordul pentru transferul la firma de curăţenie. Le-am spus că dacă doresc – se angajează, dacă nu – se disponibilizează. În cazul concedierii, respectăm procedura legală: am anunţat ANOFM-ul, comitetul sindical. Săptămânal, le oferim o zi liberă ca să-şi caute un loc de muncă. Dar, lumea e mai conservatoare, are frică de schimbare”.

Întrebat ce garanţii există că firma îşi va onora obligaţiile, juristul a amintit de clauzele contractuale care trebuie respectate de ambele părţi şi de dreptul de a acţiona în instanţa de judecată în cazul unor încălcări.

Firma de curăţenie creează haos în instituţiile contractante

Potrivit curentul.md, în 2013, „Igiena Company” a câştigat licitaţia de prestare a serviciilor de curăţenie în 5 instituţii medico-sanitare: Institutul Mamei şi Copilului; Institutul Oncologic; Spitalul Clinic de Traumatologie şi Ortopedie; CRDM şi Institutul Cardiologic, pe o perioadă de 5 ani. Potrivit contractelor, compania se obligă să angajeze prin transfer infirmierele instituţiilor vizate. „Cei angajaţi vor beneficia de cursuri profesionale de instruire şi formare. Compania intenţionează să angajeze prin transfer 667 de infirmiere şi să presteze servicii de curăţenie timp de 5 ani”, arată sursa citată. Totodată, într-un interviu acordat aceluiaşi portal, unul dintre directorii companiei, Nicola Defanti, spune că, în urma unei licitaţii, „am pus în practică tehnologia, profesionalismul şi inovaţia, de aceea astăzi suntem prezenţi în spitalele din Chişinău, unde desfăşurăm aceste servicii. Personalul foloseşte instrumente inovatoare, are o uniformă şi o identificare, lucrează în conformitate cu programul european şi alte cerinţe”. „Igiena Company” a semnat contracte de prestare a serviciilor la Institutul Cardiologic şi la Spitalul Oncologic, unde activează de mai bine de un an. „Mai multe infirmiere de la Institutul Cardiologic au fost eliberate de la firma privată de curăţenie, iar acum le roagă să revină pentru că nu are cine lucra cu un salariu de 1400 de lei. Au fost obligate să semneze, iar acum nu pot protesta, pentru că lucrează în bază de contract”, spune Ecaterina Silvestru.

La celelalte două instituţii medico-sanitare, Institutul Mamei şi Copilului şi Spitalul Clinic de Traumatologie şi Ortopedie, firma de curăţenie nu a fost acceptată. „Nu ne conveneau condiţiile firmei. Bunăoară, ei nu vor să angajeze nicio infirmieră pentru munca pe timp de noapte. Deşi prin externalizarea serviciului de curăţenie se dorea eficientizarea cheltuielilor, înţelegem că nu poate fi vorba de economii”, spune contabila-şefă a Spitalului de Traumatologie, Gabriela Doagă. Potrivit specialistei, spitalul trebuie să achite către „Igiena Company” două milioane de lei pentru nerespectarea contractului de achiziţie, costuri pe care instituţia nu le poate suporta. Din motive similare, „Igiena Company” nu activează şi la Institutul Mamei şi Copilului. Ba mai mult, planul de achiziţii publice al acestei instituţii medicale pentru anii 2014, 2015 şi 2016 nu include achiziţionarea serviciilor de curăţenie, ceea ce înseamnă că infirmierele de aici sunt angajate ale institutului.

559-centrul-de-diagnostic2„Igiena Company” SRL – o companie din fonduri umanitare

„Profesionalism. Fiabilitate. Inovaţie” – sunt principiile cu care „Igiena Company” SRL încearcă să-şi atragă clienţii. Firma prestează servicii de curăţenie în oficii, în instituţii sanitare, hoteluri, apartamente sau chiar expoziţii. Curăţenia generală costă de la 20 până la 30 de lei per m2, se arată pe www.igienacompany.md.

„Igiena Company” SRL a fost fondată în 2008 ca întreprindere mixtă moldo-italiană, al cărei capital social este format din investiţii străine, iar din 2014 devine parte a Întreprinderii cu Capital Străin (ÎCS) „Defin-Group”. Potrivit www.igienacompany.md, „experienţa îndelungată, abordarea managerială europeană, instruirea profesională a întregii echipe permite companiei să asigure clienţilor servicii de calitate înaltă cu respectarea standardelor europene, normelor de securitate a muncii şi a mediului înconjurător. „Igiena Company” are actualmente 250 de angajaţi”.

Datele Camerei Înregistrării de Stat arată că firma de curăţenie a fost înregistrată la 29 septembrie 2008 sub denumirea „Întreprinderea mixtă Igiena Company Societate cu Răspundere Limitată”, la 12 noiembrie 2014 devenind SRL „Igiena Company”. Aceasta are sediul pe str. Vlaicu Pârcălab, 30 şi e administrată de Nicola Defanti şi Alexandru Botnariuc, managerii ÎCS „Defin-Group” SRL.

Alexandru Botnariuc, conducătorul ÎCS „Defin-Group” SRL, mai gestionează afacerile altor două firme din acelaşi grup: SRL „Friggitaly” (specializată în plasarea cetăţenilor în câmpul muncii) şi SRL „Paghe Light” (activitate de import şi păstrare a alcoolului etilic; import, păstrarea şi comercializarea angro a producţiei alcoolice), ambele fondate în 2014, având sediul juridic pe str. Acad. Natalia Gheorghiu nr. 30, ap. 262, potrivit www.bizzer.md.

„Dl Alexandru, de la firmă, a venit de multe ori la Centru să ne convingă să semnăm contractele. Să vedeţi ce maşină scumpă are”, zice una dintre infirmierele CRDM.

Atât Botnariuc, cât şi Defanti au legătură cu Fundaţia de caritate „Regina Pacis”. Botnariuc este asistent de proiect, iar Defanti – partener al acestei organizaţii prin intermediul fundaţiei italiene „Famiglia Defanti”. Într-un raport de activitate al Fundaţiei „Regina Pacis” din 2010, sunt adresate mulţumiri firmei „Professional Igiena Cleaning”. Totodată, potrivit presei italiene, preşedintele Fundaţiei „Regina Pacis”, Cesare Lodeserto, a fost condamnat repetat pentru o serie de ilegalităţi. Astfel, în iulie 2005, Lodeserto a fost pedepsit pentru violenţă în familie, în 2009 a fost condamnat de Curtea de Conturi din Italia să plătească 133,651 de euro, pentru că a minţit în privinţa imigranţilor ilegali adăpostiţi, iar în 2012 preşedintele „Regina Pacis” a fost condamnat la 5 ani de închisoare pentru calomnie, violenţă, ameninţări şi răpirea mai multor femei din R. Moldova şi România, beneficiare ale centrului pentru imigranţi din San Foca.

Firmele de curăţenie în instituţiile medicale, un eşec în reforma sănătăţii

În 2013, toamna, mai multe infirmiere de la Spitalul Clinic Republican (SCR) au protestat, fiind nemulţumite că nu şi-au primit salariile pentru o lună şi jumătate. În consecinţă, contractul cu firma de curăţenie a fost reziliat. În acelaşi timp, un raport al Curţii de Conturi relevă că firma „Esc–Pur” SRL a ocupat un spaţiu de 65 m2 în incinta SCR în lipsa unui contract de locaţiune, neachitând taxele pentru servicii şi generând neîncasarea veniturilor în sumă de 46,9 mii de lei şi suportarea unor cheltuieli nejustificate în sumă de 15,4 mii de lei.

O situaţie similară de ineficienţă a externalizării serviciilor nemedicale întâlnim şi la Spitalul de Urgenţă. Zeci de infirmiere de la această instituţie au organizat un protest în martie 2015 pentru că „Esc–Pur” SRL nu le-a dat salarii, le-a redus concediile şi nu le-a achitat indemnizaţiile sociale. Din spusele angajatelor de la Spitalul de Urgenţă, contractul de muncă cu compania de curăţenie expiră în luna mai a acestui an. Conform datelor Agenţiei de Achiziţii Publice, „Esc–Pur” SRL a câştigat pe parcursul ultimilor doi ani peste 7 milioane de lei, iar la sfârşit de 2014 a mai câştigat un tender pentru serviciile de cleaning în alte nouă spitale.

Conform Raportului Curţii de Conturi cu privire la performanţa sistemului de achiziţii publice, externalizarea serviciilor nemedicale (spălătorie, curăţenie şi alimentaţie) a fost efectuată în lipsa unui studiu de fezabilitate care să demonstreze necesitatea şi riscurile externalizării serviciilor menţionate şi a unei monitorizări din partea Ministerului Sănătăţii a procesului de externalizare.

Potrivit Ministerului Sănătăţii, treptat, toate instituţiile medicale vor trece la externalizarea serviciilor nemedicale, ceea ce ar însemna o mai mare respectare a regulilor de igienă în spitale. „Externalizarea serviciilor spitaliceşti nemedicale… ar putea reduce costurile fixe, pentru ca resursele rămase să fie direcţionate spre ameliorarea calităţii serviciilor medicale”, se arată în Strategia de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008—2017.

Amintim că discuţiile despre externalizarea serviciilor nemedicale au început încă în 2011.

Ana-Maria Veveriţa