• Pervyi Kanal and the Lost Billions

    Pervyi Kanal and the Lost Billions
    08 June 2020 | 16:26

    Pervyi Kаnal, a famous TV channel in Russia, has been the most popular TV channel in the independent state of Moldova for 28 years. Last year, it recorded losses of over €51.63 million (4 billion rubles). It is possible that every year, Moldova suffers higher losses due to this TV channel, but they are not measured and calculated properly.

    Since the collapse of the Soviet Union, Russian TV stations have never withdrawn from Moldova, exactly like the 14th Army that is stationed on the left bank of the Nistru River. 

    A plurality of voices is good. It allows people in Moldova to find out what is happening in Russia. However, Pervyi Kаnal has never shown what is really happening in Russia, Moldova, or other post-Soviet states. Pervyi Kаnal always broadcast what Russian leaders and their affiliates want to see. 

    Pervyi Kаnal’s presence in Moldova has been linked to the political decision-makers. These political decision-makers controlled both the presence of Russian TV stations in Moldova and the flow of money from advertising that ran on the screens. Pervyi Kаnal favored through news made in Moscow or in Chișinău former Presidents of Moldova, Vladimir Voronin, Petru Lucinschi, a fugitive oligarch Vladimir Plahotniuc, and now the TV channel builds a positive image to the current head of the state, Igor Dodon. 

    Now Pervyi Kаnal shows news about Dodon, his upcoming visit to Moscow, or his previous visits there.

    Moldovan citizens read news about Dodon from newsrooms affiliated to the Kremlin or to Dodon. Among the films and shows, these newsrooms broadcast news from Kremlin. 

    Pervyi Kаnal in Moldova reported that “Crime decreases,” “Dodon is the people’s favorite,” “Dodon is the most suitable politician to be a president.” The news about Dodon, and about the Socialist Party deputies, is usually positively biased. The news do not present a critical point of view. The news about the opposition or other parties is negatively biased, in most cases. 

    Definitely, we will not find the news about human rights activists and what is happening to them on the Moscow nor Chișinău portals of Pervyi Kаnal. We will not find out that journalist Ilya Azar was arrested for protesting alone, and then other journalists and activists were arrested for demanding Azar’s release. We will not find out about the previous arrests of Putin’s opponents. We will not even find out that on June 1 the police shot a man from Ekaterinburg in the doorway. The man was accused of stealing some wallpapers. After he was killed, the alleged wallpaper was not found in his house.

    We will not even find out that this channel is loss-making while working year after year. Last year, this channel incurred losses of about €90.35 million (7 billion rubles). Moldova is incurring bigger losses due to this Kremlin TV channel – loss of confidence in the plurality of voice, in unbiased journalism, in professional ethics, and in politicians who believe they have a bright and flawless image due to their biased TV channels that do not criticize them and polish their image. These politicians do not see the real life of the citizens, they only see themselves in Pervyi Kаnal’s TV shows and news, and the citizens lose their chance to be seen by political leaders.

    The texts from the page www.zdg.md are taken over within the maximum limit of 1,000 characters. The direct link to the downloaded article must be indicated in the case of web pages, IN LEAD, mandatory. At least one more hyperlink to the primary source must be indicated in the text. The media institutions that take articles or images for TV or radio shows will cite the source, and the printed editions will indicate the source and the author of the information. The materials on www.zdg.md are protected by Law 139 on copyright and related rights, including the Code of Ethics for Journalists in the Republic of Moldova. The full takeover of ZdG materials can be done only under the conditions of a prior agreement with the editorial office.

    AUTHOR MAIL

     .

    Three People were Sentenced to Six Years in Prison in the Billion-Dollar Bank Fraud Case

    Three beneficiaries of some companies listed in the Kroll report were sentenced to six years in prison in the case of the billion-dollar bank fraud case. Andrei Nirauța, the leader of Caritas Group, Ala Guțu, a…
    Three People were Sentenced to Six Years in Prison in the Billion-Dollar Bank Fraud Case

    Romania Donates to Moldova 100,000 Doses of Pfizer Vaccine

    The batch of 100,620 doses of Pfizer vaccine donated free of charge by Romania arrived in Chișinău on Friday, July 23. Romania has provided Moldova with a total of over 500,000 doses of the anti-COVID-19 vaccin…
    Romania Donates to Moldova 100,000 Doses of Pfizer Vaccine

    The Integrity Authority Accuses a Judge of Illicit Enrichment after a ZdG Investigation

    The National Integrity Authority found a substantial difference of over 60,000 euros between the property and income of judge Tatiana Avasiloaie, a magistrate at the Chișinău Court that owns a penthouse in the…
    The Integrity Authority Accuses a Judge of  Illicit Enrichment after a ZdG Investigation

    Romania Grants Moldova 300,000 Euros for Consolidating Civil Society and Independent Media

    Romania has granted Moldova 300,000 euros for the consolidation of the civil society and the independence of the media, announce the representatives of the Romanian Embassy in Chișinău. “This contribution…
    Romania Grants Moldova 300,000 Euros for Consolidating Civil Society and Independent Media

    EDITORIAL: The Rich Flee the Country!

    On July 19, the Central Electoral Commission confirmed the results of July 11. A day later, the Constitutional Court announced that by the end of the week it will complete the procedures for validating the elec…
    EDITORIAL: The Rich Flee the Country!

    OPINION POLL: Where should the Change of the New Parliament Begin?

    Our elected parliament may not go on summer vacation. At least that’s what the interim president of the Action and Solidarity Party, Igor Grosu, announced in a TV show. Grosu motivated that his party has…
    OPINION POLL: Where should the Change of the New Parliament Begin?