Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Mesaj important de la Agenția…

Mesaj important de la Agenția pentru Protecția Consumatorilor pentru agențiile de turism. Termenul în care ar fi obligați să returneze banii primiți pentru pachetele turistice

Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței atrage atenția agențiilor de turism și turoperatorilor că sunt obligate să întoarcă persoanelor care au procurat pachete turistice, dar nu pot pleca în vacanțe din cauza pandemiei, suma de bani achitată în termen maxim de 42 de zile.

Anterior, ZdG scria că recomandările Asociației Naționale a Agenților Economici de Turism din Moldova (ANAT) pentru agențiile de turism și turoperatori era de a propune clienților trei opțiuni și să-i anunțe că banii ar putea fi rambursați în termen de 365 de zile.

Vedeți, mai jos, comunicatul integral al Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței

În contextul apelurilor telefonice parvenite la telefonul consumatorilor 022 51 51 51, subiectul care abordează aspectul rezilierii contractelor de turism de către consumatori este în continuă creștere, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) atrage atenția agențiilor de turism și turoperatorilor care sunt obligațiunile și drepturile acestora stipulate de legislație.

În cazul în care, înainte de începerea călătoriei, organizatorul este constrâns să modifice semnificativ oricare dintre principalele caracteristici ale serviciilor de călătorie precum destinația, itinerarul și perioadele sejurului sau alte cerințe speciale ale călătorului, sau propune să mărească prețul pachetului cu mai mult de 8%, călătorul are posibilitatea ca, într-un termen rezonabil specificat de organizator:

a) să accepte modificarea propusă; sau

b) să declare rezoluțiunea fără a plăti vreun comision de rezoluțiune.

Prin urmare, APCSP atenționează agențiile de turism că dacă sunt în imposibilitate de a asigura desfășurarea sejurului, și informează călătorul în termenul legal (20 de zile înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează mai mult de 6 zile; 7 zile înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează între 2 și 6 zile; 48 de ore înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează mai puțin de 2 zile) urmează să asigure restituirea călătorului toate plățile efectuate pentru pachet, dar nu este ținut la plata unor despăgubiri suplimentare

Atenționăm agențiile de turism că, conform prevederilor art. 1601 alin. (5) Cod Civil, organizatorul este obligat să restituie toate plățile efectuate de către sau pe seama călătorului, fără întîrzieri nejustificate și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data rezoluțiunii. Acest termen este triplat, pe perioada stării de urgență, în conformitate cu prevederile pct. 16 din Anexa la Dispoziția nr. 1 din 18 martie 2020.

În cazul în care agenția de turism propune consumatoruluiun pachet de substituție, atunci acesta trebuie să fie de o calitate echivalentă sau superioară.  În eventualitatea cazului când modificările aduse contractului privind pachetul de servicii de călătorie sau pachetului de substituție au drept consecință scăderea calității sau a costului pachetului, călătorul are dreptul la o reducere corespunzătoare a prețului.

Călătorul are dreptul la rezoluțiune în orice moment înainte de începerea călătoriei, indiferent de motiv, inclusiv de frica de nesiguranță în contextul pandemiei. În cazul în care declară rezoluțiunea, agenția de turism este în drept să rețină un comision de rezoluțiune adecvat și justificabil. În contract pot fi prevăzute comisioane de rezoluțiune standardizate rezonabile. Dacă contractul nu prevede comisioane de rezoluțiune standardizate, mărimea comisionului de rezoluțiune corespunde prețului pachetului din care se scad economiile de costuri și veniturile generate de valorificarea pe altă cale a serviciilor de călătorie. 

Atragem atenția agențiilor de turism că, la cererea călătorului și a APCSP, organizatorul călătoriei trebuie să prezinte o justificare pentru cuantumul comisioanelor de rezoluțiune.

Adițional, remarcăm că, turistul are dreptul să declare rezoluțiunea înainte de începerea călătoriei fără a plăti vreun comision de rezoluțiune în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau transportul pasagerilor la destinație. În acest sens, atragem atenția că perioada de carantină sau starea de urgență în țara de destinație poate constitui un motiv rezonabil de rezoluțiune.

În cazurile în care un pachet turistic este anulat din alte motive decât anularea zborului avia, consumatorii nu pot solicita compensații în temeiul Regulamentului privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor.

Recomandăm consumatorilor și mediului de afaceri să valorifice resursa informațională 022 51 51 51, oferită gratuit de APCSP (cu excepția tarifului apelului perceput de compania de telefonie), în scopul informării și consilierii în domeniul protecției drepturilor consumatorilor”.

Grecia și Croația anunță când și cum vor deschide sezonul de vacanțe pentru vara anului 2020. Ce opțiuni au cetățenii R. Moldova

ZdG a scris ieri că Grecia și Croația, două dintre destinațiile preferate de vacanță pentru cetățenii din R. Moldova, dar și din întreaga lume au anunțat că ar putea deschide sezonul turistic în luna iulie, însă vor controale și asigurări că străinii care vor veni în vacanță nu sunt infectați cu noul coronavirus.

În Grecia, ministrul Turismului spune că vizitatorii vor avea nevoie de un fel de pașaport de sănătate, „pașaport coronavirus” – un document oficial din țara de origine, care să ateste că respectivii turiști nu sunt infectați cu SARS-COV 2. Regula ar fi valabilă și la ieșirea lor din Grecia. Și sezonul turistic din vară va fi mai scurt, de doar trei luni, începând din iulie, dar ar putea prelungit în octombrie și noiembrie, scrie digi 24.ro.

Altfel spus, cei care vor dori să plece în vacanță ar trebui să prezinte rezultatele unui test de laborator care să confirme că nu sunt bolnavi. Un asemenea test costă, în R. Moldova, la un laborator privat, aproximativ 700 de lei.

La rândul lor, croații vor cere adeverințe de sănătate, și în plus, vor să creeze coridoare turistice. Un prim exemplu ar fi pentru turiștii cehi, care călătoresc, tradițional, în număr mare, în Croația, transmite sursa citată.

În R. Moldova este suspendată vânzarea pachetelor turistice pe perioada stării de urgență. Cele trei propuneri ale agențiilor de turism

În R. Moldova, în această perioadă, nici o agenție de turism nu are dreptul să comercializeze pachete turistice. Totodată, călătoriile rezervate până la începutul crizei provocate de coronavirus sunt „înghețate”.

ZdG a constatat că pentru cei care au cumpărat pachete turistice până la începutul perioadei de criză, inclusiv până la instituirea stării de urgență, Asociața Națională a Agenților Economici de Turism din Moldova (ANAT) le-a recomandat agențiilor turistice să le propună clienților trei opțiuni:

  • reprogramarea sejurului pentru o dată mai târzie – toamna anului 2020 sau chiar pentru iarna-primăvăra anului 2021,
  • „înghețarea” sumei și achiziționarea unui alt pachet turistic până la 31 decembrie 2020 în aceleași condiții
  • restituirea sumei achitate, dar acest proces s-ar putea face cu întârziere și penalizări. Banii ar putea fi rambursați în termen de un an (365 de zile). Până acum, banii urmau să fie rambursați în termen de 15 zile în caz de anulare a contractului.