Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Care este soarta proiectului prin…

Care este soarta proiectului prin care Guvernul și-a angajat răspunderea asupra măsurilor de susținere a cetățenilor în timpul stării de urgență

Deputații ar fi trebuit să dezbată astăzi, 2 aprilie, în ședință plenară, proiectul prin care Guvernul Chicu își angajează răspunderea asupra măsurilor de susținere a cetățenilor în timpul stării de urgență. Ședința însă nu a mai avut loc din motiv că nu a fost cvorum, lipsă fiind deputații socialiști și cei democrați.

Totuși, potrivit legislației, dacă în decurs de 72 de ore de la asumarea răspunderii Guvernului pentru un proiect de lege, în Parlament nu se depune o moțiune de cenzură, prevederile proiectului intră în vigoare.

Analistul politic, Igor Boțan, a declarat pentru Ziarul de Gardă că din moment ce a fost decretată starea de urgență în legătură cu pandemia Covid 19, toată atenția guvernării ar trebui să fie axată acum pe probleme mai importante.

În politica R. Moldova au mai fost astfel de precedente foarte urâte, când Guvernul și-a asumat răspunderea după ce au avut loc alegerile parlamentare din 24 februarie 2019. La momentul de față Guvernul să află într-o situație foarte delicată. În general nu e clar de ce este necesar să se facă aceste lucruri acum. Sunt o mulțime de semne de întrebare. Care este sensul ca acum, în situția în care ne aflăm, în stare de urgență, Guvernul să-și asume responsabilitatea când puterea ar trebui să fie axată acum pe altceva. Din moment ce a fost decretată starea de urgență ar trebui să se i-a hotărâri care ar rezolva, ar înlătura problemele și consecințele care au adus la această situație”, a susținut Igor Boțan

Analistul politic, Veceaslav Berbeca consideră acțiunile de astăzi din cadrul Parlamentului drept cinice și lipsite de bunul simț.

Foto: curentul.md

Această decizie va intra în vigoare din momentul în care timp de 72 de ore nu este contestată și nici dacă nu este depusă vreo moțiune de cenzură. Din moment ce Parlamentul a decretat starea de situație excepțională, au fost acordate mai multe drepturi Guvernului. Problema ar fi alta: că acest proiect al Guvernului nu a fost dezbătut de Parlament. Din moment ce convoce ședința Parlamentului, dezbaterile ar fi trebuit să aibă loc. Acțiunea care avut loc îmi pare una cinică și lipsită de bunul simț. Din moment ce nu au dezbateri din motiv că nu a fost cvorum care a mai fost sensul să fie convocată această ședință”, a precizat Berbeca.

În ședința din 1 aprilie, Guvernul a aprobat o hotărâre prin care își angajează răspunderea asupra proiectului de lege privind instituirea unor măsuri de susținere a cetățenilor și a activității de întreprinzător în perioada stării de urgență și modificarea unor acte normative.

Principalele propuneri incluse în proiectul de lege sunt:

  • Majorarea ajutorului de șomaj, suma minimă fiind propusă de 2 775 lei;
  • Acordarea ajutorului de șomaj în sumă de 2775 lei pentru persoanele ce se înregistrează în calitate de șomeri, dar care nu corespund criteriilor de acordare a ajutorului de șomaj (extinderea categoriilor de persoane beneficiare);
  • Susținerea familiilor defavorizate prin:

           (1) majorarea venitului lunar minim garantat de la 1107 lei pînă la 1300 lei, pe perioada stării de urgență
           (2) majorarea cuantumului venitului lunar minim garantat pentru fiecare copil de la 50% (553 lei) la 75% (975 lei)
;

  • Subvenționarea cheltuielilor legate de achitarea salariului/îndemnizației în cazul șomajului tehnic sau staționării, 100%/60% impozite și contribuții aferente salariilor/îndemnizațiilor achitate, în dependență de motivul sistării activității;
  • Scutirea de plata pentru patentă a titularilor de patentă care și-au sistat activitatea în perioada stării de urgență;
  • Restituirea contribuțiilor sociale în sumă fixă pentru titularii de patentă, persoanelor care practică activitate independentă, întreprinzători individuali care și-au sistat activitatea în perioada stării de urgență;
  • Reducerea cotei TVA de la 20% la 15% pentru sectorul HORECA;
  • Amânarea până la 25 iulie a termenului de achitare taxelor locale pentru agenții economici care și-au sistat activitatea conform Deciziilor Comisiei Situații Excepționale;
  • Consolidarea veniturilor Fondului de susținere socială a populației, etc.

Hotărârea aprobată de Guvern poate fi accesată AICI.