Linie ferată poloneză a fost sabotată de ucraineni care lucrau pentru Rusia, susține Tusk
Persoanele care au avariat o mică secțiune a unei linii feroviare care leagă capitala Poloniei de orașul Lublin din estul Poloniei și de Ucraina erau doi ucraineni care lucrau pentru Rusia, a declarat marți, 18 octombrie, prim-ministrul Donald Tusk în fața parlamentului polonez, scrie POLITICO.
Circulația feroviară pe ruta aglomerată a fost oprită duminică dimineață după ce un mecanic de locomotivă Intercity de mare viteză a observat avarii pe linie și a avertizat trenurile din apropiere. „Rezultatul ar fi putut fi un dezastru grav cu victime”, a declarat Tusk parlamentarilor.
Autorii sunt doi cetățeni ucraineni „care operează și cooperează cu serviciile rusești de o perioadă lungă de timp”, a declarat liderul polonez. Aceștia părăsiseră țara lor spre Belarus, de unde au ajuns în Polonia cu puțin timp înainte de a comite atacul asupra liniei ferate. Ambii s-au întors în Belarus înainte ca serviciile poloneze să-i identifice.
Tusk a declarat că unul dintre suspecți avea antecedente penale de implicare în acte de sabotaj în Ucraina. Celălalt, a adăugat el, era rezident al regiunii Donbas din estul Ucrainei.
„Serviciile de securitate și procurorii polonezi dețin toate datele personale ale acestor persoane, precum și imagini înregistrate cu acestea”, a declarat Tusk, adăugând că Polonia va solicita autorităților belaruse și ruse să îi predea pe suspecți pentru a fi judecați.
Ruta feroviară Varșovia – Lublin care a fost atacată este una dintre cele mai aglomerate din țară, legând capitala de cel mai mare oraș din estul Poloniei și mai departe spre Ucraina.
Tusk a descris cele două tentative de sabotare a liniei.
„Prima a implicat amplasarea unei cleme de oțel pe șine, probabil cu intenția de a deraia un tren. Incidentul trebuia înregistrat de un telefon mobil cu o baterie externă instalată lângă șine. Această încercare s-a dovedit complet nereușită. În cel de-al doilea incident … un explozibil C-4 de calitate militară a fost detonat folosind un dispozitiv de inițiere conectat printr-un cablu electric de 300 de metri.”
Tusk a mai spus că guvernul va introduce un grad mai ridicat de alertă de securitate, cunoscut sub numele de „Charlie”, pe anumite linii feroviare. O alertă de securitate mai scăzută, „Bravo”, rămâne în vigoare pentru restul țării.
De la atacul la scară largă al Rusiei asupra Ucrainei din februarie 2022, Polonia a fost în alertă maximă pentru cazurile de spionaj și sabotaj extern și a arestat mai multe persoane pe aceste motive.
Luna trecută, doi cetățeni ucraineni au fost reținuți sub suspiciunea de spionaj pentru un serviciu de informații străin. Alte incidente recente includ un presupus refugiat belarus acuzat de autorități că este un agent rus, un incendiu provocat într-un centru comercial din apropierea Varșoviei și o presupusă tentativă de sabotare a unei gări din sudul Poloniei prin lăsarea unui vagon nemarcat pe șinele folosite de trenurile de pasageri.
Ca răspuns, Kremlinul a acuzat marți Polonia de rusofobie.
„În Polonia, să zicem, toată lumea încearcă să meargă înaintea locomotivei europene în această privință. Și rusofobia, desigur, înflorește acolo”, a declarat purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, unui reporter al televiziunii de stat ruse.