Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Traficul maritim în Marea Neagră,…

Traficul maritim în Marea Neagră, redus semnificativ după avertismentele Rusiei și Ucrainei

Imagine simbol. Sursa: Reuters

Numărul de nave care intenționează să preia încărcături de cereale din zona Mării Negre a scăzut cu 35% în această săptămână față de săptămâna precedentă, în contextul în care crește incertitudinea cu privire la posibilitatea ca traficul comercial să fie afectat, în condițiile în care Rusia continuă să lovească în instalații agroalimentare din Ucraina, scrie Reuters.

Atacurile directe ale Moscovei timp de patru zile consecutive au venit în urma promisiunii Kievului de a sfida blocada navală impusă de Rusia asupra porturilor sale de export, după ce Moscova s-a retras la începutul acestei săptămâni din acordul privind un coridor maritim sigur negociat de ONU.

Rusia a declarat că, începând de joi, va considera că toate navele care se îndreaptă spre apele ucrainene ar putea transporta arme, în ceea ce Washingtonul a numit un semnal că ar putea ataca transportul maritim civil. Kievul a răspuns ulterior prin emiterea unui avertisment similar cu privire la navele care se îndreaptă spre Rusia.

„Credem că retorica agresivă va duce probabil la o reducere a proprietarilor dispuși să facă comerț în regiune și creează o complexitate suplimentară în ceea ce privește disponibilitatea asigurărilor”, a declarat vineri analistul Jefferies, Omar Nokta, într-o notă privind transportul maritim, notează Reuters.

Datele au arătat că doar 20 de nave au fost scoase pe piață pentru afaceri pentru restul lunii iulie până la începutul lunii august, față de 32 de nave solicitate în săptămâna precedentă.

Mulți asigurători au suspendat în prezent furnizarea de acoperire pentru transporturile din Ucraina, cu excepția porturilor mai mici de-a lungul Dunării, au declarat vineri surse Reuters din industria asigurărilor.

„Marea întrebare este siguranța porturilor dunărene în viitor”, a declarat o sursă.

Vineri erau zeci de nave care așteptau să treacă prin canalul Dunării, inclusiv nave cu destinația România sau care plecau de acolo, potrivit datelor companiei de analiză MarineTraffic.

Primele de asigurare suplimentară pentru risc de război, care sunt percepute la intrarea în zona Mării Negre, trebuie reînnoite la fiecare șapte zile.

Ele costă deja mii de dolari și se așteaptă să crească, având în vedere și riscul minelor plutitoare.

Acoperirea împotriva riscurilor de război pentru porturile rusești din Marea Neagră era încă disponibilă vineri, cu puține modificări ale tarifelor pentru moment, au declarat surse din sectorul asigurărilor.

Ministerul rus al Apărării a declarat vineri că flota sa din Marea Neagră a exersat tragerea de rachete asupra unor „ținte plutitoare” și reținerea navelor. Ambasadorul Moscovei la Washington a negat orice plan de a ataca navele.