Preluarea magazinelor Fourchette de către compania care deține Linella și Fidesco, autorizată de către Consiliul Concurenței. Obligațiile asumate de Moldretail Group

Consiliul Concurenței a anunțat că, în ședința din 24 aprilie, a decis autorizarea tranzacției prin care întreprinderea „Moldretail Group” SRL (cunoscută publicului prin mărcile „Linella”, „Cip Market”, „Bravo” și „Fidesco”) preia întreprinderea „Fourchette – M” SRL (cunoscută publicului prin mărcile „Fourchette” și „To-To”). Ambele întreprinderi activează pe piața comerțului cu amănuntul de produse predominant alimentare, în format market și supermarket.
Autorizarea operațiunii de concentrare a fost condiționată de respectarea mai multor angajamente asumate de către întreprinderea „Moldretail Group” SRL, conform unui comunicat de presă.
Îngrijorări concurențiale identificate
Consiliul Concurenței susține că „a analizat cu deosebită atenție” posibilele efectele negative ale acestei tranzacții, în special în ceea ce privește furnizorii de produse agro-alimentare și concurența din sectorul comerțului alimentar.
În acest sens, Consiliul Concurenței a constatat că în urma tranzacției, „Moldretail Group” SRL va obține sau își va consolida poziția dominantă în raza a 5 zone geografice, în care sunt amplasate magazinele „Fourchette” și „To-To”, deținute de „Fourchette – M” SRL.
În afară de aceasta, a fost constatat riscul excluderii furnizorilor care activează exclusiv în lanțul operat de „Fourchette – M” SRL și care nu sunt prezenți în rețeaua comercială a „Moldretail Group” SRL.
Angajamente asumate pentru eliminarea riscurilor
Pentru a elimina îngrijorările, „Moldretail Group” SRL și-a asumat o serie de angajamente, respectarea cărora va fi „monitorizată strict” de Consiliul Concurenței:
1. Angajamente structurale:
„Moldretail Group” SRL va cesiona cinci magazine din municipiul Chișinău, situate la următoarele adrese:
– str. Ion Luca Caragiale 2/3
– str. Carierei 5, bl. A, nr. 4C 2
– str. Iazului 15
– str. Petru Zadnipru 16/4
– str. Codrilor 16
Cesionarea acestor unități comerciale va avea loc în termen de 6 luni de la data înregistrării tranzacției la Agenția Servicii Publice. Conform regulilor existente, în urma acestei cesionări trebuie să se asigure continuarea activității acestor magazine și gestionarea acestora de către o altă întreprindere independentă.
2. Angajamente comportamentale:
„Moldretail Group” SRL și-a asumat mai multe angajamente comportamentale. În special, a fost asumată obligația de a menține relațiile comerciale existente cu furnizorii actuali ai „Fourchette – M” SRL, în special cu acei furnizori care nu au avut anterior contracte cu „Moldretail Group” SRL. Acest angajament are ca scop protejarea accesului furnizorilor de produse agro-alimentare la piața retailului alimentar și prevenirea excluderii acestora.
Această obligație presupune că, timp de cel puțin 3 ani după realizarea tranzacției, furnizorii rețelei „Fourchette – M” SRL vor putea continua cooperarea cu magazinele preluate de către „Moldretail Group” SRL.
Monitorizarea angajamentelor
Angajamentele asumate sunt valabile pentru o perioadă de 36 de luni (3 ani). Pe toată această perioadă, „Moldretail Group” SRL va transmite Consiliului Concurenței rapoarte semestriale privind îndeplinirea obligațiilor, fiecare raport urmând să fie prezentat în termen de 30 de zile de la încheierea perioadei de raportare.
„Consiliul Concurenței va monitoriza constant respectarea acestor angajamente/obligații, pentru a se asigura că operațiunea nu afectează concurența, drepturile consumatorilor și accesul furnizorilor la piață”, se menționează în comunicatul de presă.
Anterior, Consiliul a comunicat că compania care operează sub brandurile „Linella” și „Fidesco” propune, ca răspuns îngrijorărilor identificate și pentru a menține un mediu concurențial sanătos, mai multe angajamente, printre care oferirea reducerilor permanente pentru pensionari, setarea prețurilor competitive la produsele esențiale cu lărgirea sortimentului, modernizarea magazinelor preluate, menținerea angajaților actuali ai magazinelor preluate și crearea locurilor noi de muncă și altele.
Investigație amănunțită în legătură cu operațiunea de concentrare economică prin care compania „Moldretail Group” SRL intenționa să preia controlul total asupra „Fourchette-M SRL” a fost demarată în noiembrie 2024, ca urmare a îngrijorărilor legate de posibilele efecte negative asupra concurenței pe piețele de achiziționare și comercializare cu amănuntul a produselor alimentare.
Conform procedurii legale, investigația urma să dureze până la 90 de zile lucrătoare.