Nr. 184 (19 iunie 2008)


 Investigatii

FIU Agroindbank?
La 16 iunie, presedintele R. Moldova, Vladimir Voronin, actionar al Băncii «Fincombank», condusă de fiul său, Oleg, a prezidat o sedintă–expres a Consiliului Suprem de Securitate Continuare 

Un milion de lei rătăcit
După aproape zece ani de judecată, încheiati cu o hotărâre judiciară ce a dispus încasarea unui venit ratat de aproape un million de lei de la fosta întreprindere «Retelele Electrice Chisinău» SA în favoarea SRL «Coldin — DC», banii, se pare, s–au «rătăcit» pe drum Continuare 

Permise auto
obtinute contra mită
Permise auto «cumpărate», instructori auto mituiți — sunt unele dintre cauzele principale ale numărului excesiv de accidente rutiere produse pe autostrăzile din R. Moldova Continuare 

Limba română sub teascul limbii ruse
După ce a fost decretată limbă de stat, chiar dacă politicienii au preferat să–i dea altă denumire, în ultimii ani, limba română a ajuns să piardă tot mai mult teren în R. Moldova Continuare 

Linia fierbinte www.927979.md
Permise auto obținute contra mită

Permise auto «cumpărate», instructori auto mituiți — sunt unele dintre cauzele principale ale numărului excesiv de accidente rutiere produse pe autostrăzile din R. Moldova.

Pentru a obține un permis auto, doritorii se înscriu, de obicei, la cursuri de instruire a căror durată e de 3–6 luni. Cursurile se încheie cu susținerea examenelor de absolvire la Centrul de Examinare a Conducătorilor Auto și Înmatricularea Transportului (CECAÎT). În prezent, în R. Moldova activează 36 centre de examinare, în tot atâtea raioane. Oamenii pot decide la ce școală să fie instruiți și la care anume centru să susțină examenul.

Am încercat să aflăm, din interior, cum are loc exact procedura de «achiziționare» a permiselor de înmatriculare. Am constatat că, zilnic, la CECAÎT din mun.Chișinău, plasat în sectorul Botanica, str. Salcâmilor, 28 , vin câte 50—80 de elevi. La Centrul din sectorul Botanica am fost de mai multe ori. Am observat zeci de persoane care vin să susțină examenul. I–am văzut și pe cei care ies pe o altă ușă, cu permisele în mâini. Aproape fiecare dintre cei cu care am discutat recunoștea că, pentru a susține examenul de șofer, sunt nevoiți să dea mită. Interlocutorii mei mi–au indicat și sume concrete, pe care le transmit unor intermediari, circa 80 USD pentru un singur examen. Zilnic, potrivit unor calcule sumare, la centrul de examinare circulă în jur de 18000—24000 USD, care ajung pe căi ilegale în buzunarele angajaților.

Examinatorul indică răspunsurile corecte la întrebări cu un dispozitiv tip «lazer»

M–am apropiat de Valeriu Mocan, din Durlești, unul dintre cei veniți la CECA pentru a–și lua permisul. M–a întrebat dacă am venit să dau «analiza». Mai târziu am aflat că, în zona acestui centru, astfel se numesc sumele de bani care circulă pentru susținerea examenelor practice și teoretice. Tot el mi–a povestit că are două mașini și că este conducător auto fără permis de doi ani deja. «Mai împrumutam permisul de la un prieten, dar m–am săturat și am hotărât să–l am pe al meu.» Despre «analiza» de care vorbea a spus că a dat 100 USD examinatorului, pentru a susține probele teoretice și practice. La școala auto nu a fost prezent la nicio lecție, dar când a intrat în sala de examinare, a ieșit în trei minute, adăugând că examinatorul i–a indicat răspunsurile corecte la întrebări printr–un dispozitiv tip «lazer».

Examinatorul teoretic de la centrul CECAÎT , Vladimir Garștea, afirmă că, în doar trei minute, pot susține examenul elevii bine instruiți. Valeriu, însă, face parte din categoria de persoane care nu a fost instruit la nicio școală auto, preferând «să–și cumpere» permisul.

O altă poveste e cea a lui Vasile, din Băcioi, care a frecventat un curs auto la școala AO «Uniunea Conducătorilor Auto din mun. Chișinău», aflată pe str. T. Strijcă, 10. El a recunoscut că, la examenul teoretic, examinatorul îl «atingea pe spate de două sau de trei ori, în funcție de numărul răspunsului corect». Examenul practic l–a susținut într–un loc special, lipsit de indicatoare. «Pe acolo dau examenul doar cei care "împing" bani», susține Vasile, recunoscând că a devenit conducător «calificat» după ce a «împins» 80 USD instructorului.

L–am întrebat cine sunt cei care iau banii și cum anume pot fi transmise sumele solicitate, pentru a te asigura că nu dai greș. Mi–a spus că este mai greu să–i dai direct examinatorului. De obicei, banii sunt transmiși prin intermediul instructorilor de la școala în care cursantul își face studiile. Pentru a–mi demonstra că are dreptate, dar și pentru a mă ajuta să–mi iau permisul făcând uz de calea parcursă de el, Vasile l–a sunat pe instructorul său, Andrei Voloșciuc, care mi–a propus să ne întâlnim la școala Uniunea Conducătorilor Auto (UCA), motivând că multe convorbiri telefonice sunt interceptate și că ar fi bine să ne vedem.

La locul stabilit, în fața școlii UCA din Chișinău, pe str. Ismail, de mine s–a apropiat un bărbat de vreo 40 de ani. Mi–a spus că e Andrei. «Te costă doar practica, 50 Euro. Azi îmi dai banii și mâine s–a rezolvat», a trecut la subiect acesta. La locul întâlnirii am descoperit că pe autovehiculele fiecărui instructor de la școala auto, de unde e și Andrei, în afară de indicatorul «școala» este imprimat «Membru al Asociației Europene a Școlilor Auto», încercându–se, astfel, conferirea unui prestigiu mai mare instituției în cauză.

Garștea mi–a propus să urc în mașină

La 12.06.08 am avut o întâlnire cu șeful CECAÎT, Vladimir Garștea. Am insistat să aflu opinia acestuia despre cazurile de luare de mită, depistate la centrul unde activează atât în calitate de șef, cât și în calitate de examinator teoretic. Garștea mi–a propus să urc în mașină și să plecăm în altă parte, pentru a discuta subiectul. Am refuzat, insistând ca discuția să aibă loc în biroul său. Garștea a confirmat cazurile de corupție, precizând: «da, e o dezordine în instituție». El crede că ceea ce se întâmplă «este un fapt negativ». Vladimir Garștea a mai spus că, în cel mult două săptămâni, «totul se va rezolva și nu vom mai auzi de cazuri de corupție», făcându–mi și o invitație pentru a mă convinge de succesele sale în combaterea corupției din cadrul acestei instituții. Am încercat să aflu ce știe administrația instituției despre impactul corupției de aici asupra numărului deosebit de mare de accidente rutiere. Ce legătură există între permisele «cumpărate» și tragediile de pe autostrăzi? Garștea a afirmat că nu cunoaște asemenea cazuri și că nu ar fi normal ca să se întâmple astfel de situații. «Chiar și fiicei mele, care este o bună sportivă, i–am sugerat să ia lecții duble de instruire la școala auto, pentru a fi foarte bine pregătită să conducă un automobil», susține Garștea.

În ultimele 5 luni ale anului curent , Poliția Rutieră a înregistrat 815 accidente, soldate cu 126 persoane decedate, dintre care 13 copii. Numărul celor traumatizați e de 978 persoane. 72,5%  din numărul accidentelor rutiere s–au produs din vina conducătorilor auto, a declarat pentru Ziarul de Gardă inspectorul superior al DPR, Victor Gandraman.

Iurie Sanduță


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com