Nr. 184 (19 iunie 2008)


 Editorial

Larisa Savga aduce
scoala comunismului
La 20 decembrie 2007, Ziarul de Gardă a publicat articolul «Leordoaia: nu ne luati scoala!», în care se vorbea despre îngrijorarea celor 57 de elevi ai scolii din localitate care, în 2010, urmează să fie înscrisi la studii la Harjăuca, unde nu este decât o scoală cu predare în limba rusă Continuare 

Prima întâlnire
cu Costel Busuioc
În timp ce străbat pe jos Calea Victoriei, citesc mesajul cu litere de o schioapă, plasat peste tot: «"Pavarotti din Carpati" va concerta în această seară pe scena Ateneului Român». Continuare 

Comunistii si Vacutza
De câteva zile tot mai multi oameni din R. Moldova vor să se numească Vacutza. Tot mai multi se identifică cu Vacutza, vor să fie ca Vacutza. «Fii tare! Jos mâinile comuniste de pe Vacutza! Noi suntem cu tine! Noi suntem ce esti tu! Mai bine Vacutza decât comunist!» Continuare 

Larisa Șavga aduce școala comunismului

La 20 decembrie 2007, Ziarul de Gardă a publicat articolul «Leordoaia: nu ne luați școala!», în care se vorbea despre îngrijorarea celor 57 de elevi ai școlii din localitate care, în 2010, urmează să fie înscriși la studii la Harjăuca, unde nu este decât o școală cu predare în limba rusă. Copiii, părinții și profesorii din Leodoaia spuneau pentru Ziarul de Gardă că refuză să accepte altă școală și să facă studii într–o limbă străină.

Ziarul de Gardă a publicat atunci zeci de mesaje în care copiii din acest sat ne spuneau «vreau să învăț în limba țării mele», «vom lupta pentru dreptul nostru de a învăța acasă, adică în satul de baștină, și în limba română», «ajutați–ne, vă rog, să ne păstrăm școala, pentru că cineva a pus la cale să o închidă», «avem drepturi egale cu cei mulți», «doresc sincer să absolvesc această școală lângă mama și buneii mei», «marea avere a acestui sătuc este școala, or, la Leordoaia, nu există biserică, grădiniță, nici primărie», «vestea că ne vor închide școala a venit ca un blestem», «cândva, cei plecați se vor întoarce și ce vor găsi din fosta școală, ruine?», «închiderea școlii va conduce la dispariția acestui sat», «profesorii îmi sunt ca și părinți, iar colegii, ca și frați și surori», «școala noastră este ca o mamă care ne iubește și ne jelește așa cum suntem, puțini, dar hotărâți să ne păstrăm satul"… Am selectat acum câteva dintre mesajele publicate la 20 decembrie 2007, după ce, la începutul acestei săptămâni, am constatat că problema celor 57 de copii și a celor 6 profesori din Leordoaia a ajuns pe masa proaspetei ministre a Educației și Tineretului, Larisa Șavga, specialistă MOLDCOOP, în merceologie și organizarea comerțului cu mărfuri nealimentare.

Lansarea «strategiei de optimizare» a învățământului din R. Moldova, căci așa au preferat guvernanții să numească fenomenul comasării și închiderii școlilor, coincide cu instalarea Larisei Șavga în cadrul Guvernului Greceanâi. Prin această «strategie», deși indirect, guvernarea recunoaște că R. Moldova se confruntă cu o criză demografică de proporții, chiar dacă Victor Stepaniuc nu a ieșit în public să spună asta.

«Optimizarea» a devenit «strategie» deoarece puterea nu–și mai poate asuma responsabilitatea față de viața sutelor de mii de oameni plecați ireversibil din R. Moldova, dar și față de copiii rămași aici, pe seama buneilor sau a vecinilor. Cei plecați fac copii în Italia, Franța, România, Belgia, Turcia, Polonia, Israel, Spania sau Portugalia, îi înscriu la grădinițele, iar apoi la școlile de acolo, luându–i, deseori, din Moldova și pe frații rămași acasă. Chiar dacă, în ultimii ani, guvernarea PCRM a lansat inițiative repetate, una mai ridicolă decât alta, îndemnând cetățenii să revină în R. Moldova și să nască aici cât mai mulți copii, cărora partidul le–ar purta de grijă, alături de părinți și bunei, efectele sloganelor patriotarde, ale lui Tarlev, Stepaniuc sau Ostapciuc, sunt astăzi nule.

«Optimizarea» învățământului se va produce în perioada 2008–2015. Pe motiv că nu are cine învăța, urmează să fie închise 120 de școli, preponderent din zonele rurale. Ministerul Educației și Tineretului (MET) explică ce conține «strategia», făcând trimitere la «Planul de acțiuni pentru anii 2006—2007 în vederea realizării prevederilor Programului de reforme pentru creșterea economică și reducerea sărăciei, susținut de creditul Băncii Mondiale (CSRS)». «Optimizarea», potrivit autorilor, ar fi parte a mai multor documente de politici naționale: Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (2007), Programul național «Satul Moldovenesc», Programul de modernizare a sistemului educațional din R. Moldova, Strategia națională «Educație pentru toți», Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu (2008—2010), proiectul Planului Național de Dezvoltare a R. Moldova pe anii 2008—2011.

În umbra fiecărui document, plan sau strategie enumerate mai sus, se ascund sume impresionante de bani, alocate din bugetul de stat sau acordate de instituțiile internaționale. În nota explicativă ce însoțește proiectul «strategiei de optimizare» nu se spune niciun cuvânt despre o eventuală aprobare a acesteia de către donatori sau finanțatori. Ce știu aceștia despre neliniștea copiilor de la Leordoaia?

Astăzi, în cele 1539 instituții de învățământ secundar general, câte funcționează în Moldova, numărul mediu al elevilor în clasă s–a redus până la 20. Prin sate, învață câte 19 elevi într–o clasă, iar numărul claselor cu 8—15 elevi e în creștere. Se reduce și numărul elevilor care revin fiecărui cadru didactic. În anul școlar 2006—2007, un învățător a instruit în medie vreo 13 elevi.

Date oficiale spun că instituțiile de învățământ secundar general de la noi dispun de 730198 locuri de studii, numărul elevilor fiind de 491482. Capacitatea de proiect (așa se cheamă randamentul în limbajul actualului minister al Educației) a instituțiilor e utilizată în proporție de 67%, iar în unele localități chiar de 50% sau 45%. Peste 4 ani, numărul de elevi ai clasei a V–a se va reduce cu 8307 (12%), iar peste 9 ani, contingentul clasei a IX–a va fi redus cu 15208 elevi (29%), în raport cu anul curent de studii.

Ce spun aceste cifre? Că am ajuns la limita deznădejdii, când tinerii nu mai vor să nască copii, de frica sărăciei, iar cei plecați, din aceleași motive, nu mai acceptă să revină în Moldova. În aceste condiții, guvernanții au decis să închidă școlile și să–i distrugă pe drumuri pe acei copii numărați, câți au mai rămas acasă. «Strategia» ar putea face ca, în 50 de ani, satele din Moldova să rămână fără școli, elevi și profesori.

Pe de altă parte, implementarea «strategiei», potrivit autorilor acesteia, ar forma o sumă de cheltuieli optimizate în valoare de 28623,3 mii lei anual. Economiile, explică aceștia, ar putea fi reorientate la majorarea salariilor din învățământul preuniversitar și la stimularea performanțelor în educație. Totodată, însă, pentru implementarea «strategiei» sunt necesare 91 unități de transport destinate transportării elevilor, cheltuielile estimative constituind 48370,0 mii lei. Unde sunt cheltuielile optimizate?

În loc să găsească soluții eficiente de modernizare a satelor, comuniștii decid să închidă școlile, să le comaseze, să facă niște «colonii», dacă ne amintim de școlile comunismului.

Aneta Grosu


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com