Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Problema transportului în satul Puhoi:…

Problema transportului în satul Puhoi: promisiunile autorităţilor şi dezamăgirile oamenilor

În satul Puhoi trăiesc aproximativ 6000 de locuitori: 1500 de pensionari și peste 4000 de tineri. În sat sunt 3 grădinițe și un liceu mare

De ani de zile, locuitorii satului Puhoi, aflat în apropiere de Chişinău, solicită autorităţilor să majoreze numărul de autocare spre Chişinău. Oamenii spun că nu au o cursă proprie şi sunt nevoiţi să aştepte mult timp cursele ce tranzitează localitatea, iar acestea din urmă sunt adesea pline, astfel încât şoferii refuză să ia pasageri. Sătenii din Puhoi au nevoie de mai multe curse spre Chişinău, deoarece un număr semnificativ de locuitori ai acestui sat muncesc sau îşi fac studiile în capitală. Deşi, la începutul acestui an, autorităţile susţineau că problema a fost rezolvată, oamenii au continuat să iasă la proteste. Totodată, primarul localităţii susţine că problema nu este rezolvată, pentru că ar fi vorba de interese economice.

În februarie, curent, în faţa Parlamentului a venit un grup de săteni din Puhoi. Pe ploaie şi pe frig, oamenii au protestat, stând care sub umbrele, care sub glugi, aproape uzi, ca să ceară autorităţilor să nu îi mai mintă.

Interesele financiare, mai importante decât problemele sătenilor

Locuitorii satului, în frunte cu primarul, sunt de părere că problema transportului nu se rezolvă din cauza intereselor financiare ale agenţilor economici care conduc pe ruta Văratic-Puhoi-Chişinău.

„Am mers din nou să protestăm (în februarie, n.r.), că ne mint de-a binelea. Noi cerem cursa Puhoi-Chişinău. Avem un sat de circa 6000 de locuitori – sunt bătrâni, sunt invalizi, sunt bolnavi, studenţi care învaţă la Chişinău. E dezastru cu ieşirea din sat, mai ales dimineaţa. Ne promit şi ne promit şi cineva ne joacă feste. Prin satul nostru trec 38 de rute, niciuna nu-i a noastră. Autocarele cumpărate de noi stau şi ruginesc. Din cauza agenţilor transportatori, noi nu putem să avem rută”, spune o locuitoare a satului.

Totodată, primarul localităţii, Petru Frunze, susţine că problema transportului de pasageri există din anul 2007. „Atunci, satul Puhoi a fost lipsit de curse. De atunci nu se soluţionează problema, deoarece la mijloc sunt interese financiare ale agenţilor economici de pe ruta Văratic-Puhoi-Chişinău. Aceştia sunt protejaţi de unii angajaţi ai instituţiilor abilitate să gestioneze această activitate. Am solicitat să fie modificată şi legislaţia, prin intermediul deputatului Tudor Deliu. Consider că problema nu va fi soluţionată atâta timp cât interesul financiar va prevala asupra interesului ca oamenii să circule în condiţii decente”, susţine Frunze.

Controale în ore de vârf şi promisiuni nerespectate

În luna ianuarie, curent, Ministerul Economiei şi Infrastructurii (MEI) se lăuda că a găsit soluţii pentru problema transportului în Puhoi.

„Prin ordinul ministrului Economiei şi Infrastructurii, Chiril Gaburici, au fost efectuate un şir de modificări la orarul curselor care leagă localitatea Puhoi de municipiul Chişinău, astfel fiind instituite 12 curse auto regulate pe tronsonul Puhoi-Chişinău-Puhoi. Alte 38 de curse regulate tranzitează satul Puhoi şi, de asemenea, reprezintă o opţiune de deplasare pentru locuitorii satului. Totodată, prin ordinul enunţat a fost dispusă obligativitatea operatorilor de transport de a antrena în orele de vârf unităţi cu capacitate de îmbarcare de cel puţin 30 de locuri”, se spune într-un comunicat emis de instituţie.

Totodată, cu referire la solicitarea primarului localităţii Puhoi, Petru Frunze, de a implica cele două autocare achiziţionate de administraţia publică locală, Ministerul a spus că atribuirea rutelor şi curselor deschise către operatorii de transport poate avea loc doar în baza unui concurs public, desfăşurat în conformitate cu cadrul legal.

În acelaşi context, solicitat de ZdG, secretarul de stat în domeniul transporturilor, Sergiu Bucătaru, a spus că s-au efectuat controale, care au arătat că la ore de vârf transportul public care tranzita localitatea era plin în proporţie de 70%. Acesta a mai spus că a fost majorat numărul de curse pentru această localitate, iar motivul pentru care transportul procurat de localnici nu poate fi pus pe cursă ţine de legislaţie.

La ultimul protest al puhoienilor, oamenii s-au arătat indignaţi de afirmaţia că problema lor ar fi una artificială.

S-a ajuns la un compromis?

Ulterior, la 24 februarie curent, MEI a format o echipă care a mers la Puhoi pentru a efectua o analiză. La monitorizarea situaţiei a participat şi primarul localităţii, între 06:00 şi 08:30, care a constatat că, din 15 unităţi de transport tranzitare, doar în două mai rămăseseră locuri în picioare.

„Deci, sunt documente confirmative că în satul Puhoi sunt probleme mari cu ruta de pasageri. A fost emis un ordin pentru a obliga agenţii economici ca dimineaţa, din satul Puhoi, şi seara, din mun. Chişinău, să fie înlocuite microbuzele cu autocare încăpătoare. Dacă agenţii economici nu se vor conforma, sau vor include autocare doar în documente, cursele vor fi expuse la concurs public.

Primăria va participa la concurs cu autocarele comunităţii, incluzând preţul de 10 lei, în loc de 15”, a spus Petru Frunze.

Conform Codului Transporturilor Rutiere, autorizaţia de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local, municipal, raional, interraional şi internaţional se eliberează de către Agenţia Naţională Transport Auto pentru cursele cuprinse în programele de transport rutier locale, municipale, raionale, interraionale şi internaţionale, împreună cu graficul de circulaţie aferent cursei respective, pentru operatorul de transport rutier înregistrat oficial în Registru.