Principală  —  IMPORTANTE   —   Cum a fost privatizată compania…

Cum a fost privatizată compania aeriană „Air Moldova”. Primele rezultate ale anchetei Comisiei parlamentare care a investigat circumstanțele privatizării

Foto: ailinecustomercare.com

Alexandru Slusari, șeful fracțiunii Platforma DA din Parlament a prezentat marți, 9 martie, primele rezultate ale anchetei Comisiei parlamentare în frunte cu deputatul Igor Munteanu cu privire la privatizarea companiei „Air Moldova”. Potrivit lui Slusari, datoriile artificiale, procedura viciată de concurs și tranzacțiile „dubioase” sunt principalele cauze care au condus la privatizarea acestei companii.

Slusari susține că în anii 2013 – 2017, la Întreprinderea de Stat „Air Moldova” a avut loc creșterea artificială a ritmului de cheltuieli în raport cu cel al veniturilor, în rezultatul cărora a fost compromisă în totalitate viabilitatea întreprinderii.

„Persoane responsabile din cadrul entității, având o atitudine neglijentă, au gestionat ineficient activitatea întreprinderii, înregistrând pierderi de 1, 283 miliarde lei. Pe acest subiect CNA a pornit pe data de 19 august 2019 o cauză penală”, a spus Slusari într-o postare pe Facebook.

Totodată, deputatul susține că o altă cauză care a condus la privatizarea companiei a fost procedura viciată de concurs.

„Complexul patrimonial unic ÎS „Air Moldova” a fost evaluat pe 17 iulie 2018, înainte de privatizare, având valoarea de 48,23 mln lei. Potrivit raportului Curții de Conturi, prețul de expunere a complexului a fost estimat la peste 300 mln lei, sau de 6 ori mai mult decât valoarea propusă de Agenția Proprietății Publice (APP). Așa-zisul concurs a fost aranjat pentru o singură companie – SRL „Civil Aviation Group”, înregistrată cu 12 zile înainte de depunerea ofertei. În consecință, Comisia de concurs a admis neregulamentar oferta SRL „Civil Aviation Group”, deși ultima nu a prezentat copii ale situațiilor financiare pe perioada de gestiune anterioară autentificată de organul statistic teritorial, în lipsa unor indicatori de activitate economico-financiară cuantificabili, dar și a faptului că, compania aeriană nu a avut experiența de activitate de antreprenoriat. Luând în calcul că, concursul a fost trucat, Procuratura Generală a pornit pe data de 06 martie 2020 o cauză penală, dar îmi pare rău că până în prezent nimeni din fosta conducerea APP nu a fost pus sub acuzare”, a mai spus Slusari.

Potrivit lui Slusari, privatizarea companiei „Air Moldova” a fost cauzată și de tranzacțiile „dubioase” efectuate în anii 2018 – 2019.

„La 28 septembrie 2018, compania de asigurări „MOLDASIG” SA a efectuat 2 transferuri în valoare totală de 59,22 milioane lei către SRL „Style Design Imobil” pentru procurarea a 55 % din acțiunile altei companii „Style Design Company” SA. Ambele companii au fost fondate la 12 – 13 septembrie 2018 de către doi cetățeni ruși – Roman Mishchenkov și Igor Duliga, persoane interpuse de Plahotniuc. La 28 septembrie 2018, „Style Design Imobil” SRL a transferat ca împrumut suma menționată de 59,2 milioane de lei persoanei fizice Olga Evdochimova (n. 1 ianuarie 1956), care nu figurează ca fondator al unei persoane juridice și nici nu are venituri salariale pe parcursul ultimilor ani (fiind interpusă).

„La rândul său, Olga Evdochimova a retras în numerar de la MAIB în 2 tranzacții, 2,3 milioane de euro și 13,25 milioane de lei (în total 58,7 milioane de lei). Tranzacțiile respective au avut loc după încheierea zilei operaționale – contrar cerințelor de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului. La 1 octombrie 2018, sumele bănești, în volum similar, au fost integrate în circuitul financiar de către co-fondatorul „Civil Aviation Group” SRL – Andrei Ianovici (n. 25 iulie 1979), persoană din anturajul lui Ilan Șor, care a completat contul său deținut la MAIB – cu sumele de 2,26 milioane de euro și respectiv 300 mii de euro (în total 50,2 milioane de lei). Andrei Ianovici a acordat ca împrumut de la fondator suma de 50,05 milioane de lei către „Civil Aviation Group” SRL care, în aceeași zi, a transferat 49,8 milioane de lei către Trezoreria de Stat – ca plată pentru privatizarea ÎS „AIR Moldova”. CNA a pornit cauza penală pe această tranzacție cu elemente de spălare de bani pe data de 26 iulie 2019. 6 persoane sunt puse sub învinuire, iar Andrei Ianovici este fugar și a fost anunțat în căutare”, a precizat deputatul.

Deputatul susține că în următoarele zile va prezenta mai multe „scheme de sustragere a banilor care au avut loc în perioada 2018 – 2019 din companiile de asigurări „MOLDASIG” și „ASITO” în beneficiul lui Șor și Plahotniuc”.

În anul 2018, ZdG a scris că la o săptămână după ce a fost fondată compania „Civil Aviation Group”, care a preluat operatorul aerian de stat „Air Moldova”, cei doi cetățeni ai R. Moldova din această afacere Andrei Ianovici şi Serghei Melnik s-au asociat, într-o altă companie înregistrată în R. Moldova, cu un off-shore din Marea Britanie, gestionat de doi cetățeni ai Israelului. Decizia israelienilor de a se implica în afaceri la Chișinău a fost luată pe 10 august în orășelul Herzliya, acolo unde se afla, în aceeași perioadă, și Ilan Șor, controversatul primar de Orhei.

Potrivit anchetei ZdG, legăturile dintre privatizarea „Air Moldova” și Ilan Șor nu s-au oprit însă aici. Exact pe când se aștepta oficializarea privatizării „Air Moldova”, compania l-a cooptat în staff pe un om de afaceri din anturajul lui Șor. Între timp, cetățenii R. Moldova implicați în privatizarea „Air Moldova” nu au vorbit public despre noua lor achiziție.