Principală  —  IMPORTANTE   —   Agentul guvernamental al R. Moldova…

Agentul guvernamental al R. Moldova în fața CtEDO, Dumitru Obadă, care a promovat evaluarea Comisiei Pre-Vetting, și-a dat demisia

Sursa foto: Comisia Pre-Vetting

Agentul guvernamental al R. Moldova în fața Curții Europene a Drepturilor Omului (CtEDO), Dumitru Obadă, și-a dat demisia. Cererea privind eliberarea lui din funcție a fost aprobată joi, 21 decembrie, de Cabinetul de miniștri.

În iunie 2022, Obadă a fost desemnat de Executiv la funcția de agent guvernamental al R. Moldova în fața CtEDO.

Dumitru Obadă este procuror din anul 2012. La 29 aprilie 2021, Dumitru Obadă a fost numit în funcția de procuror-șef al Secției analiză criminologică, avizare și propuneri de legiferare din cadrul Direcției politici, reforme și protecția intereselor societății a Procuraturii Generale, pentru un mandat de 5 ani.

Dumitru Obadă a fost audiat de Comisia Pre-Vetting pe 21 aprilie 2023, în contextul procesului de evaluare a integrității financiare și etice a candidaților la funcția de membru în organul de autoadministrare al procurorilor. Iar la începutul lunii mai  Comisia Pre-Vetting a anunțat rezultatul evaluării în privința lui Dumitru Obadă. Potrivit Comisiei, procurorul a promovat evaluarea, întrunind „criteriile de integritate etică și financiară”.

Candidatul la funcția de membru în CSP a fost întrebat în timpul audierilor despre un aspect financiar și etic – faptul că nu a declarat cheltuielile de chirie pentru activitatea soției sale în modul prevăzut de legislație. 

Conform Comisiei, în actul de avere pentru ultimii cinci ani, pe care Dumitru Obadă l-a prezentat pe 3 februarie 2023 în cadrul procesului de evaluare, el a declarat diverse cheltuieli legate de biroul notarial al soției sale. 

„Suma pe care a indicat-o ca cheltuieli de chirie pentru fiecare dintre cei cinci ani a fost diferită de sumele care au fost declarate la Serviciul Fiscal de Stat (în continuare SFS). În declarația pentru ultimii 5 ani, candidatul a declarat pentru anul 2017  cheltuieli de chirie în sumă de 29.300 de lei; la SFS pentru anul respectiv au fost declarați 137.382 de lei. Pentru anul 2018, el a declarat cheltuieli de chirie în sumă de 28.100 de lei; 130.932 de lei au fost declarați la SFS. Pentru anul 2019, candidatul a declarat cheltuieli de chirie de 160.000 de lei; 205.746 de lei au fost declarați la SFS. Pentru anul 2020, el a declarat cheltuieli de chirie de 228.000 de lei; 214.125 de lei au fost declarați la SFS. Pentru anul 2021, el a declarat cheltuieli de chirie de 327.000 de lei; la SFS, pentru anul respectiv, au fost declarați 323.099 de lei. Astfel, pentru anii 2017- 2019, în declarația sa pentru ultimii 5 ani, candidatul a subevaluat suma cheltuielilor de chirie suportate de biroul notarial al soției sale. Pentru anii 2020 și 2021, el a supraestimat suma cheltuielilor de chirie. Candidatul a menționat în declarația sa pentru ultimii 5 ani că fiecare sumă furnizată reprezintă o aproximație”, se arată în decizia Comisiei emisă pe 26 aprilie 2023.

La întrebările Comisiei, în cadrul rundelor de întrebări scrise și în timpul audierilor cu privire la diferența dintre sumele cheltuielilor de chirie din declarația pentru ultimii cinci ani a candidatului și din declarațiile sale la SFS, Dumitru Obadă a explicat că sumele pe care le-a furnizat în declarația sa pentru ultimii cinci ani erau estimări ale valorii chiriei plătite și că nu a primit informații cu privire la costurile reale de chirie de la contabil atunci când a depus declarația. Ca răspuns la întrebările scrise ale Comisiei, Dumitru Obadă a furnizat contractele de locațiune pentru perioada 2017 – 2021, precum și documentele privind calculul cheltuielilor de chirie pentru anul 2017.