(doc) Ce scrie în Studiul de fezabilitate privind crearea parteneriatului public-privat pentru construcția Arenei Chișinău

La două săptămâni după ce a fost aprobată lista obiectivelor şi condiţiilor parteneriatului public-privat pentru proiectarea și construcția „Arenei Chișinău” și cerințele generale pentru selectarea partenerului privat, pe 27 aprilie, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) a publicat studiul de fezabilitate al proiectului PDM pentru care Ministerul Finanțelor a prevăzut bani încă în decembrie 2017. Potrivit Studiului de fezabilitate privind crearea parteneriatului public-privat pentru construcția arenei polivalente, costul construcției se estimează la circa 40 de milioane euro, bani care urmează a fi investiți de un agent economic privat și pe care statul îi va rambursa în termen de zece ani, din veniturile obținute din activitatea sălii și din susrse financiare din bugetul de stat. Altfel spus, se presupune că profitul net al arenei în primul an de activitate va fi aproape 250 de mii de euro, în același timp, contractul ar presupune că în acel an statul urmează să ramburseze 25% din costul investiției, adică 10 milioane de euro. Banii respectivi ar urma să fie alocați din bugetul de stat. Același document, elaborat de organizația nonguvernamentală „Alternative Internaţionale de Dezvoltare” la solicitarea MECC, indică că cel mai mare risc al proiectului este o posibilă instabilitate politică  prin schimbarea administrației în cadrul partenerului public.

Studiul de fezabilitate punctează probele acute existente în R. Moldova la capitolul infrastructurii sportive, printre care: număr insuficient de spații sportive, raportate la numărul populației; insuficiența numărului de bazine de înot; scăderea progresivă a numărului de spații închise sportive; baza tehnico-materială precară a spațiilor publice existente. Sunt prezentate argumente care ilustrează și capacitatea instituțiilor aflate în gestiunea statului de a găzdui evenimentele cultural-artistice sau sportive de importanță internațională.

Respectiv, construcția arenei cu o capacitate de patru mii de locuri și o parcare pentru o mie de mașini, care să găzbuiască evenimente sportive și culturale, conferințe, concerte și expoziții, care să dispună de o zonă separată pentru pentru evenimente mici și antrenamente, dar și de Aqua Park, Spa și Fitness acoperite, piscină olimpică cu tribună pentru spectatori de cel puțin 500 scaune, cel puțin opt corturi de tenis deschise și puncte de alimentație publică, este văzută drept o soluție a problemelor actuale în domeniu.

Analiza impactului social al sălii polivalente pune într-o relație directă funcționarea arenei cu sănătatea, în special a tinerilor, ocuparea timpului lor liber și narcomania.

„Grație construcției arenei polivalente, se va lansa procesul de lichidare a problemei actuale în care în jur de 50% din populația Republicii Moldova este categorizată ca având exces de greutate, iar inactivitatea fizică este al 6-lea cel mai mare factor de risc responsabil pentru anii trăiți cu dizabilitate în Republica Moldova, având cea mai mare pondere în cazul bolilor cardiovasculare, diabetului și cancerului”, susțin autorii, care ulterior punctează: „Prin construcția arenei polivalente vor fi antrenați în activități sportive inclusiv copiii de vârstă preșcolară care, conform statitsticilor, mai mult de 50% dintre ei nu practică, sistematic și organizat, activități de cultură fizică în baza unor programe ale instituțiilor de învățământ de acest nivel, iar mai mult de 70% nu sunt încadrați în activități de cultură fizică și sport în sistemul de instituții extrașcolare cu profil sportiv”. Autorii, contractați de Minister, nu vorbesc însă despre capacitatea financiară a populației de a beneficia de serviciile pe care le va presta Arena Chișinău.

Se presupune că vor fi create locuri noi de muncă pentru populația din regiune: 800 de angajați pe perioada de construcție a obiectului și 48 angajați pe perioada de funcționare a sălii polivalente, iar pe perioada contractului de Parteneriat Public-Priat se va obține cumulativ venit din impozit pe venit din activitatea de antreprinzător, de peste 7 milioane euro din operarea nemijlocită a arenei polivalente, și 8.4 milioane de euro din operarea arenei polivalente pe perioada de viață a acesteia.

Potrivit studiului, proiectul ar putea costa circa 40 de milioane de euro, iar pentru a fi implementat, soluția este contractarea unui dezvoltator care ar finanța construcția Arenei Chișinău din resurse proprii. În baza analizei, rambursarea investiției către partenerul privat nu va depăși termenul de 10 ani, iar tranșele de rambursare și periodicitatea urmează a fi negociate de către parteneri.

„Totuși pentru oferirea unei garanții de către partenerul public și pentru securizarea investiției efectuate de către partenerul privat se recomandă stabilirea primelor tranșe, iar contribuția din primul an de implementare a parteneriatului public-privat nu va depăși 25% din valoarea investiției. Notă: reieșind din planificarea de a da start construcției arenei polivalente la începutul semestrul II al anului 2018, respectiv, prima contribuție (ce nu va depăși 25%) va fi acoperită din anul bugetar 2018 (semestrul II) și anul bugetar 2019 (semestrul I)”, se arată în Studiul de Fezabilitate.

Potrivit scenariului, în primul an de activitate a sălii polivalente partenerul public, adică statul, va trebui să ramburseze suma de zece milioane de euro.

În studiu nu se vorbește nimic despre contribuția inițială a statului în valoare de 200 de milioane de lei, alocați din fondul pentru reparația drumurilor, bani care sunt prevăzuți în bugetul pentru anul 2018 drept investiții ale Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Băncii Europene de Investiții (BEI) și Uniunii Europene (Comisia Europeană).

De asemenea, nu este precizat cum urmează a fi valorificat întreg terenul alocat pentru acest proiect, 69,2224 hectare.

„Pentru realizarea obiectivului acestui Parteneriat Public-Privat, inițial, va fi necesar alocarea a cca. 10 ha pentru construcția arenei polivalente și a infrastructurii adiacente. Suprafața rămasă va fi utilizată în scopul extinderii zonei de agrement pe viitor. Terenul propus incorporează aceste cerințe”, este unica mențiune la acest capitol.

La capitolul riscuri ale parteneriatului public-privat, se precizează că cerințele și condițiile contractuale vor fi formulate astfel încât să elimine posibile probleme de tergiversare a lucrărilor sau depășire a costurilor. În același timp, se menționează că cel mai mare risc constituie instabilitatea politică (49%), iar în acest sens urmează a fi stabilite niște clauze contractuale care ar elimina problema.

Planul de implementare a proiectului presupune că în luna iunie va fi semnat contractul de parteneriat public-privat, iar în luna iulie curent vor fi demarate lucrările propriu-zise, care urmează a fi finalizate în vara anului viitor.

Studiul de fezabilitate elaborat de ONG-ul „Alternative Internaţionale de Dezvoltare” poate fi accesat mai jos:

 

Citiți și:

(video/doc) Cum a ajuns proiectul „Arena Chișinău” în legea bugetului de stat pentru anul 2018 și care este sursa banilor

(video) Chișinău Arena: Proiectul finilor lui Plahotniuc, cu 200 de milioane de lei din fondul pentru reparația drumurilor


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. CANDIDATUL LUI PLAHOTNIUC LA PRIMĂRIE SILVIA RADU, CEL MAI “MURDAR” DINTRE CANDIDAȚII DIN TOATE TIMPURILE

    Cred că toți înțeleg, că când afirm că raidera, fostă președintă a Red Unión Fenosa
    Silvia Radu este cea mai “murdară” candidată la primărie nu am în vedere mudară în sens de răpănoasă, căci este la mintea cucoșului, că “vampirul” care “supt” mai
    multe zeci de milioane de lei de pe spinarea încovoiată a moldoveanului cu tarifele
    exagerate la energie electrică avea bani îndeajuns și pentru săpun.

    Despre averea de mai multe zeci de milioane de lei pe care raidera Silvia Radu a
    încropit-o pe spinarea moldovenilor nu vreau să vorbesc acum. Au scris mulți și de
    mai multe ori despre aceasta, inclusiv și Ziarul de Gardă. S-a scris și despre cel
    puţin patru bunuri imobile impunătoare, printre care o impresionantă casă de locuit în sectorul Buiucani pe str. Milano, un apartament în centru pe strada Ștefan cel Mare de aproape 70 m.p., altul de aproape 140 m.p. pe str. Serghei Lazo, un spaţiu nelocativ pe str. Octavian Goga din sectorul Râşcani, cu o suprafaţă de peste 40 m.p., numeroasele companii cu activităţi imobiliare cu capital străin sau autohton, cu firme agricole care gestionează mai multe zeci de hectare de terenuri agricole, 14 conturi de card pe care se găsesc 33,6 mii de lei şi 184,9 mii de euro, echivalentul a peste 4 milioane de lei, două automobile, un camion, etc.

    Aceasta este doar o descriere cât se poate de sumară a averii uriașe încropite de
    “vampirul” Silvia Radu pe seama moldovenilor în timpul serviciului credincios la
    Red Unión Fenosa. Nu vreau să intru în detalii pentru a nu agasa și mai tare
    cititorii, cum cânta cântărețul cela rus “Ne sâpi mne soli na ranu, ona eșcio bolit…”, adică “Nu-mi turna sare pe rană, ea încă mă mai doare…”

    Expertul în energetică Sergiu Tofilat și fostul vicepreședinte al Curții de Conturi
    Tudor Șoitu o acuză pe Silvia Radu, candidat la funcția de primar general de
    Chișinău, de mai multe nereguli comise în perioada în care s-a aflat la cârma Red
    Unión Fenosa. Mai exact, aceștia spun că Silvia Radu ar fi fost implicată în scheme
    de evaziune fiscală și că și-ar fi contractat propria companie să presteze servicii
    de consultanță distribuitorului de energie electrică.

    Cârcotașii vor spune, că Sergiu Tofilat se răzbună pe candidatul independent la
    funcția de primar general de Chișinău Silvia Radu din motiv de invidie, fiindcă n-a
    reușit să strângă semnăturile pentru a se înregistra el însuși ca candidat indepent
    la funcția de primar general de Chișinău. Dar vorba ceia, “micii la mici, iar muștele
    la muște” și asta nicidecum nu “lustruiește” câtuși de puțin imaginea și așa foarte
    murdară a “vampirului” Silvia Radu.

    Expertul în energetică Sergiu Tofilat declară: „În anul 2013 ANRE a făcut un control
    la compania Red Unión Fenosa, ordinul a fost semnat la 1 iulie de Victor Parlicov,
    care a fost demis din funcție peste câteva săptămâni. Raportul întocmit în urma
    acestui control este ținut în secret. În cadrul controlului s-au constatat mai multe
    nereguli. Compania Red Unión Fenosa a transferat 170 de mln de lei la compania
    Intrasisteme SRL, unde Silvia Radu era administrator și fondator. Apoi administrator a fost Ignacio Ibarra care era președinte al consiliului Red Unión Fenosa. În perioada 2000 – 2006, Red Unión Fenosa a plătit către Intrasisteme 139 de mln de lei servicii de consultanță. În perioada 2008 – 2012, Red Union Fenosa a mai achitat încă 30 de mln de lei tot la această companie, care a fost fondată în anul 2000, fondator unic fiind Silvia Radu. Este cel mai nerușinat conflict de interese. Tu ești administrator la o companie, fondezi o altă companie și îți achiți ție milioane de lei pentru servicii de consultanță. Dacă ai nevoie de consultanță cu adevărat te adresezi la o companie specializată, nu-ți fondezi propria companie”.

    Cred, că deja toți au înțeles marea escrocherie prin care “vampirul” Silvia Radu și-a
    făcut multele zeci de milioane de lei în calitate de șefă a companiei Red Unión Fenosa și că până la urmă toate aceste șmecherii s-au răsfrâns asupra prețului energiei electrice și asupra buzunarului moldoveanului.

    O altă ilegalitate imputată Silviei Radu de experții economici ține de un împrumut
    ineficient. „Red Unión Fenosa a beneficiat de credite de la BERD și Banca Mondială cu rate de 4,5%. Ulterior Red Union Fenosa a împrumutat 5 mln de dolari de la o companie afiliată holdingului Fenosa la o rată de 14,5%. La o dobândă cu 10% mai mare asta înseamnă majorarea cheltuielilor, reducerea profitului și respectiv reducerea impozitelor. Cu alte cuvinte asta se numește evaziune fiscală”.

    Expertul energetic susține că pe acest raport au fost pornite cel puțin două dosare
    penale, dar că toate informațiile sunt ținute în secret. Referitor la aceste fapte
    fostul vicepreședinte al Curții de Conturi Tudor Șoitu a declarat: „În data de 4
    noiembrie 2015 în cadrul dezbaterilor publice de la ANRE privind corectitudinea
    aprobării tarifului la Fenosa am arătat raportul și am întrebat-o pe Silvia Radu unde e. Ea mi-a spus cu text deschis că așa raport nu există. Pe 27 ianuarie 2014 acest raport a fost remis în adresa Red Unión Fenosa. Cum s-a întâmplat că în noiembrie Radu spune că așa raport nu există? Dna Silvia Radu minte cu desăvârșire. Cum o persoană, care minte de îngheață apele în lunile de cuptor poate să devină primar?”

    În mod sigur că există oarecare deosebiri pe de o parte între “buisness”-ul escrocului Ilan Șor, care a estorcat 2,9 miliarde de dolari de la cele trei bănci moldovenești ceea ce și înseamnă de la poporul moldovenesc și a fost condamnat doar la 7,5 ani pușcărie și se află în libertate și până acum, și pe de altă parte “buisness”-ul “vampirului” Silvia Radu ce a estorcat bani de la compania Red Unión Fenosa prin diferite șiretlicuri, reușind să-i întroducă în tariful la energie electrcă și care nu numai că a scăpat de pușcărie, dar mai și candidează acum la funcția de primar general al Chișinăului. Până la urmă ultimul cuvânt aparține chișinăuenilor, s-o aleagă primar general pe vampirul, care timp de 16 ani i-a supt sângele prin măririle neîntemeiate și nedrepte a tarifului la energia electrică sau să-i spună acum un “Pașla na … sucika!”, cum pe bună dreptate merită.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *