Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Rezultatele „controlului complex” în privința…

Rezultatele „controlului complex” în privința partidelor afiliate lui Șor și a campaniei electorale a Victoriei Furtună

Colaj ZdG

Comisia Electorală Centrală (CEC) a publicat rezultatele „controlului complex” în privința a cinci partide afiliate condamnatului fugar Ilan Șor și a campaniei electorale a Victoriei Furtună, care s-a înscris în cursa prezidențială în calitate de candidată independentă, dar despre care ZdG a scris că a fost susținută de rețeaua lui Șor. Se întâmplă cu mai puțin de două luni înainte de alegerile parlamentare din toamnă. Verificările s-au desfășurat un an.

Rapoartele au fost publicate pe pagina web a instituției și au vizat finanțarea Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, condus de Vasile Tarlev, Partidului Politic Partidul „Renaștere”, condus de Natalia Parasca, Partidului Politic Forța de Alternativă şi de Salvare a Moldovei, condus de Alexandru Beschieru, Partidului Politic „Șansă”, condus de Alexei Lungu, Partidului Politic „Victorie”, a cărui lider este Vadim Grozavu, și a grupului de inițiativă și campaniei electorale a candidatei independente la funcția de președinte, Victoria Furtună.

Aceste entități au fost supuse controlului financiar pentru activitatea desfășurată în perioada 1 iulie 2024 – 31 octombrie 2024.

Temei pentru adoptarea hotărârii Comisiei Electorale Centrale de inițiere a controlului au servit sesizările parvenite de la candidatul la funcția de președinte în scrutinul din 2024, desemnat de Blocul Electoral „Împreună”, Octavian Țîcu și mai multe instituții de resort, în legătură cu încălcarea cadrului normativ privind finanțarea campaniei electorale a concurenților electorali menționați supra.

Termenul inițial de finalizare a controlului a fost 31 martie 2025, adică 5 luni, după care CEC urma să publice fiecare raport de control în termen de cel mult 3 zile. Ulterior, CEC a prelungit termenul cu două luni, până la sfârșitul lunii mai, iar mai apoi cu încă două luni, noul termen fiind 31 iulie, inclusiv.

Constatările în privința Blocului Politic „Victorie”

În urma efectuării controlului, membrii grupului de control au formulat următoarele constatări și concluzii finale principale:

  • Entitățile constituente ale blocului politic „Victorie” – Partidului Politic Partidul „Renaștere”, Partidului Politic Forța de Alternativă şi de Salvare a Moldovei, Partidului Politic „Șansă”, Partidului Politic ,,Victorie” – au efectuat acțiuni comune, de regulă, camuflate, folosindu-se în special de entitatea autoproclamată blocul politic „Victorie, în perioada supusă controlului, care a cuprins atât perioada preelectorală, cât și cea electorală a alegerilor prezidențiale și referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu scop bine determinat de a influența rezultatele acestora. Se atestă că acțiunile și evenimentele ce au tangență cu reprezentanții blocului politic au fost dirijate și coordonate de fugarul Ilan Șor.

„Astfel, aceste fapte confirmă continuitatea faptelor ilicite ale fostului Partid Politic „Șor”, care, fiind săvârșite la o scară largă și de proporții, constituie un pericol real pentru integritatea proceselor democratice, electorale, inclusiv pentru securitatea națională a R. Moldova”, a stabilit grupul de control.

  • În perioada 1 iulie 2024 – 31 octombrie 2024 cheltuielile minime suportate pentru organizarea și desfășurarea evenimentelor politice și socio-culturale constituie în cumul suma de peste 2 900 000 de lei, sumă care depășește plafonul minim de 20 de salarii medii lunare pe economie stabilite pentru anul 2024, adică 274 000, prevăzut de Codul penal, fapt pentru care urmează a fi sesizat organul de urmărire penală competent în vederea examinării acțiunilor constatate în cadrul controlului cu efectuarea măsurilor ce se impun.
  • Printre principalele acțiuni constatate în cadrul controlului care reprezintă finanțare ilegală a partidelor supuse controlului se numără:
  1. Întruniri, de regulă, organizate în mod camuflat ale membrilor blocului politic „Victorie” cu simpatizanții și alegătorii, cu scop de influențare a rezultatelor alegerilor prezidențiale și referendumului republican constituțional;
  2. Închirierea de localuri, sedii și încăperi (restaurante, case de cultură etc.) pentru desfășurarea întrunirilor membrilor și simpatizanților blocului politic de către persoane fizice, inclusiv de către membri și simpatizanți ai partidelor supuse controlului, de regulă în mod verbal, fără întocmirea contractelor de locațiune/prestare servicii;
  3. Organizarea și desfășurarea dirijată a unor proteste / flashmoburi, cu utilizarea mesajelor catalogate a fi efectuate cu scop de destabilizare, acestea comportând cheltuieli financiare;
  4. Contractarea unităților de transport de către persoane fizice, inclusiv cu titlu gratuit, în vederea transportării persoanelor la evenimente desfășurate de blocul politic. Totodată, organizarea și asigurarea achitării cheltuielilor de transport pentru deplasarea simpatizanților și altor cetățeni la aceste evenimente;
  5. Promovarea proiectelor de infrastructură, inclusiv finanțarea acestora, organizarea și desfășurarea unor evenimente distractive (inclusiv pentru copii și persoane în vârstă), acordarea de mijloace bănești, bunuri, produse alimentare și altor foloase, organizarea de marșuri automobilistice, producerea și difuzarea de spoturi video, care reprezintă corupere a alegătorilor pentru a-i determina să susțină partidele din componența blocului politic „Victorie”, inclusiv să voteze într-un anumit mod la scrutinele din 20 octombrie 2024;
  6. Producerea și distribuirea pe scară largă și contrar legislației a materialelor informative cu caracteristici similare, care, de regulă, nu conțineau specificații privind transparența (date de identificare), după cum prevede legea.
  7. Instalarea și utilizarea în cadrul evenimentelor desfășurate a unor utilaje și echipamente specifice (scene, tobogane, jocuri pentru copii, boxe, microfon, animatori etc).
  • Acționarea indirectă sub „umbrela” entității neînregistrate și camuflate blocul politic „Victorie”, și încercarea de a se eschiva să prezinte Comisiei, în original, Registrele privind organele de conducere ale partidelor și listele membrilor de partid, solicitate de Comisie cu scopul de a stabili calitatea de membru de partid sau afilierea la aceste partide a persoanelor fizice identificate în cadrul controlului, care ar fi contribuit la finanțarea evenimentelor despre care grupul de control a avut cunoștință, se rezumă că au fost făcute pentru a împiedica grupul de control de a stabili identitatea, apartenența la partid sau afilierea la partid a persoanelor și a se eschiva de la răspunderea conform legii.
  • În cazul partidului „Renaștere” au fost identificate și documentate 6 cazuri de finanțare ilegală a partidului prin susținerea financiară a acestuia cu mijloace financiare sub formă de donație cu depășirea plafonului stabilit de lege de către persoanele fizice Angela Babaian, Ana Drevleanco, Sergiu Galer, Ion Guritenco, Ina Jenari, Nicolae Negresu. În privința persoanelor menționate au fost emise decizii de sancționare, prin care au fost aplicate amenzi în sumă totală de 16 500 de lei, achitate benevol de contravenienți.

„Cu privire la unele sau alte evenimente constatate ca fiind organizate și desfășurate de
către reprezentanții blocului politic „Victorie, Comisia a solicitat acestora în repetate rânduri referințe, despre care entitățile constituente ale blocului au negat categoric implicarea în organizarea și finanțarea acestor evenimente, precum și a altora pe care ulterior le-a constatat autoritatea electorală. Totodată, în răspunsurile prezentate, acestea au susținut că participarea la evenimentele respective a unor sau altor membri și simpatizanți de partid s-a făcut pe cont propriu, considerând că partidul politic nu a suportat cheltuieli financiare în acest sens”, se arată în raport.

Constatările în privința campaniei electorale a Victoriei Furtună

În privința finanțării grupului de inițiativă și a campaniei electorale a Victoriei Furtună, pentru perioada 1 iulie 2024-31 octombrie 2024, membrii grupului de control au constatat:

  • Informațiile reflectate în rapoartele privind gestiunea financiară prezentate CEC corespund în mare parte cu documentele contabile primare și alte documente justificative prezentate grupului de control;
  • au fost utilizate de către candidată și în interesul ei resursele financiare care nu au fost reflectate în raportul privind gestiunea financiară, pentru dezvoltarea paginii web, elaborarea spoturilor video și difuzarea sponsorizată a acestora, estimate la suma totală de cel puțin 229 636 lei.

În legătură cu prezentarea în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informației în
rapoartele privind finanțarea activității grupului de inițiativă și rapoartele privind finanțarea
campaniei electorale a candidatei al prezidențiale, agenții constatatori ai CEC vor examina existența semnelor constitutive ale contravenției și, după caz, vor iniția procesul contravențional.

Constatările în privința finanțării Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei

În urma efectuării controlului, membrii grupului de control au constatat:

  • În cazul candidatului Tarlev Vasile, grupul de control a constatat acțiuni de acceptare, folosire, nedeclarare, neraportare și neevaluare conform prevederilor cadrului legal a materialelor, bunurilor, serviciilor, lucrărilor, dar și neincluderea în raportul privind finanțarea campaniei sale electorale a mijloacelor financiare în sumă de peste 239 800 de lei. În plus, a constatat utilizarea mijloacelor financiare din donații primite cu încălcarea prevederilor legale în sumă de circa 524 300 de lei, reflectate în raport la compartimentele cu venituri și cheltuieli.
  • Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, în calitate de concurent electoral, a admis repetat încălcarea prevederilor art. 54 alin. (2), (6) lit. d), 56 alin. (9) și 57 alin. (4) din Codul electoral, pct. 31 și 63 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1185/2023, pentru care anterior a fost atenționat și i-au fost aplicate sancțiuni prin hotărârile Comisiei.
  • Finanțarea ilegală a entității supuse controlului prin acțiuni de locațiune a sediilor, localurilor (restaurante, case de cultură, sedii teritoriale etc.) de către persoane fizice, inclusiv membri de partid și simpatizanți ai acestuia.
  • Utilizarea resurselor administrative fără încheierea contractului și achitarea serviciului de locațiune prestat, în cazul întrunirii cu cetățenii organizată la data de 10 octombrie 2024, în incinta Casei Raionale de Cultură Anenii Noi.
  • Contractarea unităților de transport, inclusiv cu titlu gratuit, de către persoane fizice și juridice, în vederea transportării persoanelor la evenimente organizate și desfășurate de partid, precum și asigurarea achitării cheltuielilor de transport pentru deplasarea personală la astfel de evenimente.
  • Utilizarea și beneficierea de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări și servicii în orice formă, oferite cu titlu oneros, fără plata în avans a acestora.

Recomandările grupului de control

Membrii grupului de control recomandă sesizarea organului de urmărire penală competent în vederea examinării raportului de control complex al finanțării partidelor din componența blocului „Victorie”, dar și a Ministerului Justiției privind încălcarea cadrului normativ privind gestiunea financiară a partidelor politice,, pentru anexarea la probatoriul existent în cadrul litigiilor aflate pe rolul instanțelor de judecată a constatărilor prezentului raport:

  • în vederea limitării activității Partidului Politic Forța de Alternativă şi de Salvare a Moldovei și Partidului Politic Partidul „Renaștere”;
  • în vederea dizolvării Partidului Politic „Şansă”.

În cazul partidului Viitorul Moldovei, grupul a recomandat sesizarea Serviciului Fiscal de Stat în vederea dispunerii posturilor fiscale fizice la sediile persoanelor juridice care oferă servicii tipografice pentru a exclude cazurile de eliberare a materialelor publicitare fără achitarea completă în avans a acestora, conform prevederilor contractuale, dar și sesizarea agenților constatatori conform competenței asupra faptelor care cad sub incidența alin. (6) și (7) ale art. 481 din Codul contravențional nr. 218/2008 în privința persoanelor responsabile din cadrul Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei – președinte Tarlev Vasile și trezorier Bezman Ecaterina – pentru încălcarea legislației privind gestionarea mijloacelor financiare ale fondurilor electorale.

În plus, toate rapoartele urmează a fi analizate de către CEC și aprobate prin hotărâre.

Pe 14 iulie CEC preciza că în cazul a trei partide politice: Partidului Politic „Șansă”, Partidul Politic Forţa de Alternativă şi de Salvare a Moldovei și Partid Politic Partidul „Renaștere, era făcută mențiunea despre aflarea pe rol a litigiilor examinate în instanța de judecată privind limitarea activității sau dizolvarea formațiunii.

De de a amânat CEC publicarea rezultatelor „controlului complex” al finanțării partidelor asociate lui Șor și a campaniei electorale a Victoriei Furtună? Explicațiile președintei Comisiei