Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Sistemul GPS, dispărut din…

DOC Sistemul GPS, dispărut din troleibuzele din Chișinău în prag de dare în exploatare. Agentul economic și municipalitatea nu se înțeleg la bani

Troleibuzele și autobuzele din Chișinău nu mai pot fi văzute în timp real pe harta serviciului online Eway.md, o platformă pe care chișinăuienii puteau urmări circulația transportului public. Se întâmplă după ce dispozitivele GPS au fost deconectate de către operatorul de telefonie mobilă la 8 octombrie, la solicitarea firmelor care prestau acest serviciu, pe motiv că municipalitatea nu și-a îndeplinit obligațiile financiare contractuale. Reprezentanții Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC) resping, însă, acuzațiile și spun că firma responsabilă de implementarea proiectul de monitorizare a troleibuzelor prin dispozitive GPS („Dekart”) nu ar fi reușit la timp să dea în exploatare sistemul și i s-a pus la dispoziție 2 săptămâni pentru a repara lacunele. Cât privește compania responsabilă de implementarea sistemului GPS în autobuze („Media Security”), cei de la Î.M Parcul Urban de Autobuze spun că duc tratative de soluționare a problemei apărute, la fel, din cauza banilor. 

La 6 octombrie compania „Dekart”, responsabilă de montarea și monitorizarea sistemului GPS pe 350 de troleibuze, a expediat o scrisoare în care îi informa pe viceprimarul responsabil de Urbanism și Mobilitate Urbană al municipiului Chișinău, Victor Chironda, și conducătorul ÎM „Regia Transport Electric”, Dorin Ciornîi, despre decizia de sistare a dispozitivelor GPS, dacă municipalitatea nu își va îndeplini angajamentele financiare până la 8 octombrie. Aceștia își argumentează decizia prin faptul că, până la moment, au suportat cheltuieli suplimentare din cauza diferențelor dintre condițiile de exploatare descrise în caietul de sarcini și condițiile reale, vandalizarea de către angajații RTEC a mai multe trackere din troleibuze, dar și faptul că Regia ezită să ia în primire sistemul, iar asta face ca hostingul și cartelele SIM să fie achitate în continuare de companie, generând-ui pierderi.

Tot la 6 octombrie compania „Dekart” a cerut operatorului de telefonie mobilă să deconecteze, începând cu 8 octombrie, cartelele din dispozitivele GPS.

Reprezentanții companiei ne-au spus că din 27 iulie, când au notificat Regia despre mai multe acte de vandalism a tracking-urilor din troleibuze, aceștia au evitat să răspundă la apeluri până la 30 septembrie, cu 6 zile până la termenul în care sistemul trebuia să fie dat în exploatare. Atunci a fost convocată o ședință online la care au participat reprezentanții companiei, RTEC și Victor Chironda. Reprezentanții Primăriei au notificat firma că nu va fi plătită pentru serviciul c, întrucât acesta nu ar fi fost dus la bun sfârșit și i s-a pus la dispoziție 2 săptămâni pentru a remedia lacunele. Între timp, compania a lansat scrisoarea din 6 octombrie, fără a primi, până în prezent, un răspuns din partea municipalității.

Ce este în neregulă cu GSP-urile?

„Dispozitivele funcționează în baza unor parametri tehnici. Dacă într-o priză pe care scrie 220 V pui un dispozitiv compatibil doar cu o rețea de 120 V acest dispozitiv va arde. În caietul de sarcini sunt descriși parametrii tehnici compatibili cu sistemul de monitorizare. În practică, însă, s-a demonstrat că în troleibuze sunt altfel de condiții. O parte din dispozitivele instalate au ars și RTEC nu vrea să își asume aceasta. Cei de la RTEC spun că noi nu am fi instalat toate dispozitivele, însă, problema are rădăcini mult mai adânci. După ce am început procesul de instalare, RTEC ne-a oferit alte specificații despre montare, alți parametri tehnici. Ne-am conformat și am dezasamblat o parte din dispozitive, pentru a le configura conform noilor parametri. Aici am suportat cheltuieli suplimentare. Acest lucru putea fi evitat dacă RTEC scria din start în caietul de sarcini parametrii corecți. Chiar și după modificările făcute, am constat că nici de această dată parametrii nu corespund”, ne-a declarat reprezentantul companiei Dekart. 

Mai exact, reprezentanții companiei spun că au fost nevoiți să ajusteze designul pentru a-l adapta la alt tip de antene și la faptul că unele componente a trackerului vor fi plasate lângă linii de tensiune +600V și câmp magnetic perturbator, au achiziționat antene noi și au achitat costul livrării acestora, iar echipele de montori antrenați în proces au fost instruiți adițional. 

Totodată, aceștia spun că unele dispozitive pe care RTEC le-a raportat ca fiind defecte au ieșit din funcțiune din cauza actelor de vandalism a angajaților. 

Într-o scrisoare expediată către RTEC la 27 iunie 2020 se preciza că unele dispozitive nu funcționează întrucât:

  • ● butonul de alarmă a fost vopsit pe deasupra
  • ● butonul de alarmă a fost smuls de pe panoul de bord
  • ● firele de alimentare a trackerului erau rupte


În alt caz, s-a constatat că dispozitivul de monitorizare a dispărut din troleibuz, iar în locul lui era conectat un încărcător USB.

„Primele cazuri de vandalism le-am considerat excepții și am înlocuit dispozitivele de monitorizare din contul nostru. Aceste dispozitive sunt montate în interiorul troleibuzului, unde călătorii nu au acces. La dispozitive poate ajunge doar omul care are acces, cheie și atribuții de serviciu. RTEC nu ne-a explicat de ce au loc aceste încălcări”, ne-a mai spus reprezentantul companiei.

De ce au deconectat sistemul GPS?

Firma motivează deconectarea cartelelor SIM prin faptul că a acumulat pierderi financiare în procesul de montare a dispozitivelor, pe care RTEC nu vrea să le recunoască, și că a acoperit, timp de un an, costurile pentru hosting și cartelele SIM.

Reprezentanții companiei ne-au comunicat că după 8 octombrie, când a fost deconectat sistemului, reprezentanții RTEC, la fel, au evitat discuțiile.

Conducătorul ÎM „Regia Transport Electric”, Dorin Ciornîi, respinge însă acuzațiile și spune că, în cazul în care compania va remedia lacunele, autoritățile își vor îndeplini obligațiile financiare. 

„La data de 6 octombrie proiectul trebuia să fie dat în exploatare. Sunt unele lacune și noi nu putem achita serviciile pentru un sistem care nu a fost dus până la sfârșit. Din 350 de unități, astăzi noi vedem doar 250. Din partea RTEC nu există probleme, dar atâta timp cât sistemul nu este dat în exploatare noi nu avem niciun drept juridic să achităm aceste servicii”, spune acesta.

Ciornîi respinge și acuzațiile cum că RTEC ar evita discuțiile cu reprezentanții „Dekart” și spune că, la moment, sunt purtate discuții în vederea remedierii problemelor, lucru pe care cei din urmă îl neagă.

„A avut loc o ședință în vederea soluționării situației care s-a creat. Noi ne-am expus poziția. Ei au cerut să li se achite, dar noi nu vedem cât de corect ar fi să achităm pentru un sistem care nu este bine definit și nu funcționează 100%. Le-am spus că suntem dispuși să achităm toate serviciile, doar că agentul economic ar trebui să remedieze, în termen de 2 săptămâni, toate lacunele prezentate de noi”, ne-a mai spus acesta.

Cât privește modificările din caietul de sarcini, conducătorul RTEC se arată nedumerit de pretențiile apărute „brusc”.

„Nu poate fi așa ceva. Timp de un an nu au existat pretenții în adresa RTEC, iar acum brusc au apărut întrebări. Nu vreau să fac unele presupuneri. RTEC a dat maxim credit de încredere față de agentul economic. Acum am cerut să fie remediate lacunele, sistemul să fie dat în exploatare, astfel încât noi să putem achita”, ne-a mai comunicat Dorin Ciornîi.

Declarații contradictorii și „soluția” identificată

În timp ce șeful ÎM „Regia Transport Electric” spune că sunt purtate discuții cu reprezentanții companiei, viceprimarul responsabil de Urbanism și Mobilitate Urbană al municipiului Chișinău, Victor Chironda, spune altceva.

La ședința din 19 octombrie a serviciilor Primăriei, viceprimarul a menționat că „Dekart” nu a prestat serviciile în volumul necesar și calitatea stabilită în contract. Mai mult, acesta anunța și o soluție pentru rezolvarea problemei – dotarea troleibuzelor cu GPS în cadrul altui proiect.

„Cred că cetățenii trebuie să cunoască că RTEC a contractat o companie care trebuia să presteze niște servicii de organizare a acestui sistem GPS. Din păcate, compania nu a prestat serviciile în volumul necesar și calitatea stabilită în contract. Din acest considerent nu au fost achitați. Fiind nemulțumiți de această situație, ei au decis să nu prelungească deservirea acestor unități de GPS, din acest motiv sistemul de GPS din troleibuze nu este accesibil publicului. Noi am prevăzut ca sistemul de taxare electronică obligatorie să conțină și partea tehnică de să aibă sistem GPS. În cazul în care divergența cu această companie nu va fi soluționată, noi oricum vom dubla sistemul GPS în cadrul proiectului de taxare electronică”, a declarat Victor Chironda.

La 4 iulie 2019 „Dekart” a câștigat licitația, cu oferta de 499,000 lei. Contractul prevede instalarea în 350 de troleibuze a câte un modul GPS+GSM care va furniza în timp real datele despre poziția transportului. La fel, firma s-a obligat conform contractului să asigure deservirea tehnică a echipamentului și a softului pe o perioadă de 24 luni, dar și să realizeze o aplicație în care orice doritor ar putea vedea troleibuzele pe o hartă interactivă.

Și autobuzele au rămas fără GPS

Și autobuzele au dispărut de pe harta interactivă, însă, atât reprezentanții Î.M Parcul Urban de Autobuze, cât și firmei responsabile de implementarea sistemului „Media Security” – au declarat pentru Ziarul de Gardă că situația va fi remediată în curând, întrucât discuțiile purtate între părți sunt

„Problema încă nu a fost rezolvată, dar în curând va fi. Sunt niște momente tehnice pe care trebuie să le rezolvăm cu compania .Suntem în discuții cu ei. Sunt niște momente tehnice, pe care trebuie să le rezolvăm. Discutăm cu ei pentru a rezolva toate neajunsurile care au fost, astfel încât să remediem situația și GPS-urile să reapară”, ne-a spus  directorul interimar al Parcului de autobuze din Chişinău, Vitalie Copaci.

Și reprezentanții „Media Security” au confirmat că părțile încearcă să rezolve cât mai curând problema, fiind purtate discuții în acest sens.

„Monitorizarea autobuzelor pe hartă s-a stopat din cauza că Parcul de Autobuze nu a achitat pentru serviciile prestate de noi. Suntem în pierderi, achităm operatorul de telefonie mobilă, internetul și alte chestii. A fost o înștiințare în scris, dar Parcul nu a achitat. Acum reprezentanții Parcului vorbesc cu juriștii companiei. Se negociază. Se încearcă să se remedieze situația. Sper să se ajungă la un rezultat bun”, ne-a spus Lilian Apostol, reprezentant al companiei.

„Media Security” a câștigat licitația pentru a implementa serviciul de implementare, deservire și mentenanță a sistemului inteligent de monitorizare a transportului public pentru 125 de autobuze.

Compania a câștigat o licitație în acest sens la 4 iulie 2019, cu oferta de 147.700 de lei.