Principală  —  Investigatii  —  Dosar   —   Mașinile de campanie ale candidaților,…

Mașinile de campanie ale candidaților, care lipsesc din rapoartele financiare

Igor Dodon, președintele în exercițiu și candidatul susținut de PSRM la funcția de șef al statului, a utilizat în actuala campanie electorală un automobil Skoda Superb nou, care pe piață valorează peste 30 de mii de euro, pe care nu l-a indicat în rapoartele financiare depuse la Comisia Electorală Centrală.

Totodată, deși a promis public că nu va folosi resurse administrative, la multe dintre întâlnirile sale electorale, șeful statului este însoțit de o „armată” de bodyguarzi. La întâlnirea electorală din satul de baștină, Sadova, securitatea președintelui a fost asigurată de peste 20 de ofițeri de protecție, care au folosit cel puțin 10 mașini ale Serviciului de Protecție și Pază de Stat. La mitingul electoral de la Sadova, a fost prezent și șeful adjunct al instituției, dar și șeful fracțiunii socialiștilor din Parlament. Totodată, angajați ai Președinției au filmat și publicat imagini de la eveniment.

Exemplul lui Igor Dodon, care nu a raportat la CEC automobilul folosit în campania electorală, este urmat și de alți candidați care aspiră la fotoliul de președinte. Majoritatea dintre ei au raportat cheltuieli modeste pentru serviciile de transport, iar unii, în general, nu au indicat cheltuieli la acest capitol. 

27 octombrie 2020. Igor Dodon, președintele în exercițiu și candidatul susținut de PSRM la funcția de șef al statului, ajunge la o întâlnire electorală în satul de baștină – Sadova, r. Călărași. În fața Casei de Cultură, la ora 15:15, un angajat al Serviciului de Protecție și Pază de Stat (SPPS) deschide ușa unui automobil de model Skoda Superb, negru, cu toate geamurile tonate, inclusiv cele din față. Din mașină coboară președintele în exercițiu, care este întâmpinat cu pâine și sare și cu un buchet de flori albe.

„Eu, dacă ați observat, sunt fără transportul meu de serviciu”

După un discurs ținut în fața celor prezenți, în care i-a îndemnat pe cetățeni să nu schimbe la alegeri „vrabia din mână cu cioara de pe gard”, președintele a urcat în același automobil și a mers la alte întâlniri electorale.

Igor Dodon folosește automobilul Skoda de la începutul campaniei electorale

Automobilul cu care președintele a fost la Sadova este utilizat de către candidat pe tot parcursul campaniei electorale. Pentru prima dată, ZdG a observat această mașină la 2 octombrie, chiar în ziua lansării lui Igor Dodon în campanie. Atunci, șeful statului chiar le spunea jurnaliștilor că nu folosește resurse administrative.

„Eu, dacă ați observat, sunt fără transportul meu de serviciu. Sunt cu totul cu alt transport, care a fost luat în chirie”, declara Dodon la lansarea sa în campanie.

Șeful statului, într-adevăr, nu a folosit în această campanie electorală Mercedesul cu care se deplasa anterior, din postura de președinte. Documentele analizate de ZdG arată însă că șeful statului, deși a declarat public că închiriază un automobil, nu a raportat această informație în documentele depuse la CEC.

Rapoartele financiare arată că Igor Dodon a cheltuit în această perioadă doar 10 mii de lei pentru combustibil și a contractat servicii de transport de la o singură companie – SRL „Omnibustrans”, în sumă totală de 20 de mii de lei. Firma indică pe pagina sa de Facebook că oferă servicii de transport de persoane cu microbuze și autobuze.

Microbuzele companiei, într-adevăr, pot fi văzute însoțindu-l pe candidatul Dodon la întâlnirile cu alegătorii. Administratorul firmei, Sergiu Chiorescu, a declarat pentru ZdG că îi oferă președintelui servicii de transport pasageri, însă nu i-a dat în chirie vreun automobil marca Skoda.

„Este un contract de prestări servicii, fără a fi indicat numărul de unități de transport. Clientul face cererea și noi îi oferim, în dependență de câte are nevoie. La sfârșit se face un act de primire-predare a serviciilor. Noi avem doar microbuze cu șofer, nu avem autoturisme, în general. Noi nici nu avem licență pentru automobile”, a punctat Sergiu Chiorescu, administrator al SRL „Omnibustrans”.

Mașina care l-a transportat pe Igor Dodon la întâlnirile cu alegătorii are toate geamurile umbrite

Pe site-urile de anunțuri, chiria unui automobil similar cu cel utilizat de Igor Dodon în vizitele sale în teritoriu costă nu mai puțin de 60 de euro pe zi. Totodată, prețul unui astfel de automobil, nou, începe de la 30 de mii de euro, în funcție de dotări.

Dodon, însoțit la întâlnirea cu alegătorii de ofițeri de protecție și deputați socialiști

La întâlnirea cu alegătorii de la Sadova, Igor Dodon a fost însoțit de un convoi format din peste 10 mașini și de zeci de ofițeri din cadrul SPPS, inclusiv de directorul adjunct al instituției, fostul deputat socialist Petru Corduneanu, care îi oferă protecție de stat lui Igor Dodon, chiar dacă acesta și-a luat concediu din funcția de președinte, pentru a-și face campanie electorală.

La întâlnirea lui Igor Dodon de la Sadova a fost prezent și Petru Corduneanu, director adjunct al SPPS și fost deputat PSRM

Echipa ZdG a reușit să surprindă cortegiul lui Igor Dodon în timp ce intra în Sadova, iar prima destinație a președintelui nu a fost centrul localității, unde îl așteptau alegătorii, ci baza de odihnă „Sadovo”, cu care președintele nega anterior că ar avea vreo tangență. După baza de odihnă, Dodon și-a vizitat mama, iar ulterior a mers și la întâlnirea cu alegătorii, unde era deja instituit un perimetru de securitate, fiind prezenți mai mulți reprezentanți ai SPPS. 

La întâlnirea cu alegătorii de la Sadova, pe lângă paza de stat, au fost prezenți și deputații socialiști Corneliu Furculiță și Grigore Novac, dar și fotograful Președinției, care până nu demult făcea fotografii pentru președinte.

După ce a coborât din mașina pe care nu a raportat-o la CEC,
Igor Dodon a fost întâmpinat cu pâine și sare
Sursa foto / Facebook_Igor Dodon

La scurt timp după întâlnirea electorală, pe pagina de facebook a candidatului Dodon a fost publicat un scurt video în care acesta își vizitează mama și îi oferă un buchet de flori. Ulterior a fost publicat încă un clip video, de circa 6 minute, în care au fost prezentate secvențe de la mai multe întrevederi ale lui Igor Dodon din acea zi.

Secvențele video conțineau fragmente din discuțiile cu alegătorii, fără a fi prezentat și numărul mare de ofițeri de securitate care l-au păzit, oamenii care l-au însoțit sau vizita de la baza de odihnă.

Ziarul de Gardă a scris anterior despre oamenii din anturajul președintelui implicați în gestionarea bazei „Sadovo”. În 2016, atunci când baza a fost renovată cu milioane de lei, lucrările erau coordonate de Ghenadie Merineanu, cumnatul președintelui, iar firma offshore care deține baza îl are ca beneficiar final pe Vadim Ciubară, omul din spatele unei companii care deține și câteva posturi de televiziune afiliate socialiștilor. Totodată, firma offshore care deține baza de odihnă este reprezentată de Iaroslav Țurcan, președintele Fundației „Din Suflet” a Galinei Dodon.

Mașina lui Igor Dodon și cele două mașini ale SPPS care-l însoțeau intrând pe teritoriul bazei de odihnă „Sadovo”

După discuția cu alegătorii de la Sadova, ZdG l-a întrebat pe președinte cui aparține mașina cu care călătorește prin țară, însă acesta a evitat să ofere un răspuns. 

Reporter (R): Cu ce mașină ați venit astăzi la întâlnire?
Igor Dodon (I.D.): Întrebați colegii și dvs o să vedeți. Skoda.
R.: Cui aparține această Skoda?
I.D.: Este luată în arendă de către stafful electoral.
R.: De la cine?
I.D.: O să întrebați colegii de la stafful electoral.
R.: În raportul financiar depus la CEC nu se regăsește acest automobil.
I.D.: Pentru că a fost luat în arendă, nu este proprietar.
R.: Dacă este luat în arendă, el oricum trebuie indicat în raport.
I.D.: Încă o dată, sunt colegii care se ocupă de raport și întrebați.
R.: Compania de la care ați contractat servicii de transport zice că nu v-a oferit așa automobil.
I.D.: Întrebați-i încă o dată. 

Igor Dodon a evitat să-i spună reporterului ZdG cui aparține mașina pe care o folosește în campanie sau de la ce companie este aceasta închiriată

După acest dialog, deputatul socialist Corneliu Furculiță ne-a spus și el că automobilul este luat în arendă și că acest lucru este indicat în raportul financiar, „inclusiv toate celelalte cheltuieli”.

„Nu vreau să dau aceste date la telefon”

Am apelat la Olga Rață, trezoriera candidatului Igor Dodon, însă aceasta a refuzat să ne spună de la ce companie a fost închiriat automobilul, sugerându-ne să îi expediem o solicitare prin poștă. Rață a refuzat să-i trimitem solicitarea online. Întrebată de ce automobilul nu a fost raportat la CEC, Olga Rață a spus că aceste cheltuieli se vor regăsi în raportul din această săptămână, chiar dacă Dodon a folosit automobilul în toată campania electorală.

„Chiria autovehiculului este pentru o perioadă de o lună și acum vom face achitarea pentru folosirea lui, în ultima săptămână. Noi raportăm în fiecare săptămână cheltuielile, nu cele suportate, dar achitate. Locațiunea automobilului este pentru o lună și în contract am stipulat că la sfârșitul lunii facem achitarea pentru toată luna, doar nu facem achitarea pentru fiecare zi. Dvs o să vedeți în raport. Nu vreau să dau aceste date la telefon. Nu trebuie să vă apropiați la birou pentru că sunt foarte ocupată, este campanie”, a precizat Olga Rață.

Cum motivează trezorierul Maiei Sandu neraportarea la CEC a automobilelor folosite în campanie 

Nu declară niciun automobil în rapoartele financiare nici candidata Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) la prezidențiale, Maia Sandu. Aceasta a raportat la CEC, pentru ultimele trei săptămâni, doar cheltuieli legate de combustibil, în sumă de circa 153 de mii de lei.

Maia Sandu la volanul automobilului său de model Toyota RAV4. Foto: facebook_Maia Sandu

Persoana responsabilă de finanțare, Artur Mija, ne-a comunicat că partidul a declarat la CEC doar combustibilul pentru că „nu se poate ține cont de numărul de mașini implicate în campania electorală”.

„Spre exemplu, duminică și sâmbătă, am avut în jur de 110-140 de voluntari care au mers cu mașinile proprii în regiune. Din păcate, în acest moment, nu avem capacitate tehnică și nici nu credem că este fezabil să monitorizăm fiecare mașină și gradul ei de utilizare în campanie”, susține Artur Mija. 

Anterior, în cadrul unei emisiuni televizate, Maia Sandu a precizat că pe perioada campaniei electorale are și un șofer. Cât ține de aceste cheltuieli, care nu se regăsesc la rubrica „remunerarea șoferilor angajați temporar”, Artur Mija precizează că salariul șoferului este indicat la o altă rubrică din raportul financiar. 

„Legat de speculațiile că cheltuielile de salarizare ale șoferului nu se regăsesc în raportul depus de candidatul Maia Sandu la CEC, vrem să menționăm că acesta este inclus în serviciile de secretariat, care sunt declarate săptămânal, în ultima anexă a raportului. Săptămânal declarăm în jur de 25 mii de lei, cheltuieli de secretariat, care este structura permanentă a partidului, unde sunt angajați oamenii de la partid, inclusiv șoferul”, conchide trezorierul PAS. 

Cheltuielile de transport raportate de ceilalți candidați

Un alt candidat la prezidențiale, Andrei Năstase, a raportat la CEC cheltuieli pentru servicii de transport în sumă de doar 6,5 mii lei. Trezorierul partidului, Ionela Țurcanu, ne-a comunicat că acești bani au fost folosiți pentru transportul de bunuri. Cât privește deplasările în teritoriu, Țurcanu susține că partidul nu are transport organizat și fiecare se deplasează cu mașina proprie, iar voluntarii sunt și cei care achită din buzunarul lor combustibilul.

Automobilul de campanie al lui Andrei Năstase Foto: Agora.md

Candidatul PLDM, Tudor Deliu, a raportat la CEC cheltuieli în sumă de 20 de mii de lei pentru combustibil și un automobil pe care l-a primit gratuit în folosință de la un membru al partidului.

„Cifra de 20 de mii de lei nu se referă doar la deplasările mele, pentru că partidul mai are mașini în organizațiile teritoriale, pe care le folosesc colegii noștri când merg cu grupele mobile în localități”, declară candidatul PLDM la prezidențiale. 

Candidata Partidului „Șor”, Violeta Ivanov, care s-a plâns anterior că băncile refuză să-i deschidă cont pentru campania electorală, a raportat la CEC doar donații sub formă de bunuri și servicii. Aceasta a declarat că mai multe persoane i-au oferit donații sub formă de servicii de transport în sumă totală de circa 17 mii de lei.

Automobilul de campanie al Violetei Ivanov Foto: Agora.md

Un alt pretendent la funcția de președinte care a raportat donații sub formă de servicii de transport este Octavian Țîcu. Acesta susține că astfel de servicii i-au fost oferite în perioada 12 – 16 octombrie, iar valoarea acestora ar fi de 5 mii de lei.

Singurul concurent electoral care nu a raportat la CEC cheltuieli în campanie este Dorin Chirtoacă. Candidatul blocului „Unirea” a invocat că a reușit să deschidă cont electoral abia la începutul ultimei săptămâni de campanie și că urmează să depună rapoartele cu toate cheltuielile efectuate în campanie care, potrivit lui, sunt „extrem de mici în comparație cu cele ale altor candidați”.

Renato Usatîi este candidatul care a declarat la CEC cele mai mari cheltuieli pentru combustibil, în sumă totală de 500 de mii de lei. Totodată, în cea de-a patra săptămână de campanie, acesta a indicat în raportul depus la CEC că a încheiat 153 de contracte de comodat a automobilelor, iar în cea de-a cincea săptămână a mai raportat, din nou, 156 de contracte de comodat a automobilelor.

Candidații trebuie să declare fiecare bun utilizat în campanie

Cornelia Călin, analistă a finanțelor partidelor politice din cadrul Promo-LEX, susține că potrivit legislației electorale, candidații trebuie să declare fiecare bun utilizat în campania electorală pentru că în acest mod pot fi analizate sursele de finanțare și cum au fost acestea cheltuite.

Cornelia Călin, analistă, Promo-LEX

„Este important ca să fie raportat atât automobilul utilizat de voluntari, pentru că este o donație din partea persoanelor terțe, cât și orice sursă de finanțare și cheltuială”, precizează Cornelia Călin. 

Experta a mai subliniat că Asociația „Promo-LEX” monitorizează rapoartele financiare depuse la CEC și estimează cheltuielile raportate de către candidați. În cazul serviciilor de transport, experții identifică evenimentele la care au participat candidații și estimează cantitatea de combustibil și suma pentru procurarea acestuia. 

„Decalaje sunt foarte mari între ce se raportează și ce estimăm noi, pentru că noi estimăm la minim. Sunt unii concurenți care raportează zero cheltuieli, ceea ce ne surprinde, pentru că este imposibil să faci campanie electorală fără să te deplasezi cu mijlocul de transport, mai ales când mergi la întâlniri electorale în toată țara”, spune Cornelia Călin.

Conform Codului Electoral, partidele politice și candidații independenți trebuie să prezinte la CEC, săptămânal, un raport despre mijloacele bănești acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală. Tot potrivit Codului Electoral, „toate serviciile și acțiunile prestate gratuit de persoane fizice și juridice, precum și toate acțiunile de voluntariat în perioada de colectare a semnăturilor și în perioada campaniei electorale în favoarea candidatului sau concurentului electoral se evaluează de către grupul de inițiativă și de către concurentul electoral și se indică obligatoriu în raportul financiar conform procedurii stabilite prin regulamentul aprobat de CEC”.