• FOTO/ Televiziunea „echidistantă” afiliată lui Șor, finanțată cu „împrumuturi de la parteneri”

    FOTO/ Televiziunea „echidistantă” afiliată lui Șor, finanțată cu „împrumuturi de la parteneri”
    Foto: dumitruciorici.com
    vizualizări
    19 octombrie 2018 | 11:57

    În ajunul alegerilor parlamentare, Euro TV, postul de televiziune afiliat primarului de Orhei, Ilan Șor, și-a schimbat denumirea și conținutul și urmează să fie lansat oficial, cel mai probabil, în noiembrie curent. Noul post TV se va numi „Televiziunea Centrală” și va avea sediul la Orhei, iar în spatele acestuia se află persoane afiliate lui Ilan Șor. Totuși, directorul general al televiziunii susține că acest post va fi unul obiectiv și echidistant, fără a favoriza vreo personalitate politică.

    Decizia de schimbare a denumirii postului Euro TV a fost aprobată de Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) în septembrie curent. Șase membri ai CCA au votat pentru, iar un singur membru, Olga Guțuțui, a votat împotrivă. Aceasta și-a motivat votul prin faptul că administratorul televiziunii, Dumitru Chitoroagă, este reprezentantul Partidului politic „Șor”, activitate ce nu poate fi combinată cu munca de jurnalist. Președintele CCA, Dragoș Vicol, a insistat însă ca discuțiile despre preferințele politice să aibă loc după ședință.

    În același timp cu lansarea „Televiziunii Centrale”, și postul Alt TV, care are același administrator ca și Euro TV, va suferi schimbări și va fi redenumit în „Orhei TV” – un post de televiziune la care va fi transmis concomitent și conținutul de la „Televiziunea Centrală”.

    Cine stă în spatele „Televiziunii Centrale”?

    Postul „Euro TV”, acum „Televiziunea Centrală”, este gestionat de Societatea cu Răspundere Limitată „Media Resurse”, al cărei conducător este Dumitru  Chitoroagă. Acesta deține funcția de director general al Euro TV, dar și al Orhei TV (fost Alt TV). Chitoroagă nu își ascunde preferințele politice, iar pe pagina lui de Facebook sunt mai multe postări de promovare a Partidului „Șor”. Totodată, Chitoroagă este reprezentant împuternicit al partidului „Șor” în municipiul Chișinău, sectorul Botanica și Centru.

    „Eu nu voi ieși pe ecran pentru că nu este etic. Având o simpatie pentru un anumit partid, nu înseamnă că trebuie să îl promovez la televizor. Viziunile politice le voi împărtăși cu membrii și simpatizanții partidului”, ne-a comunicat Chitoroagă, solicitat de ZdG.

    Dumitru Chitoroagă, foto: media-azi.md

    „Media Resurse” SRL a fost fondată de „Klassika Media” SRL, în spatele căreia stă Rita Țvic, o apropiată a familiei Șor. Ea a scris anterior biografia tatălui lui Ilan Șor, Miron Șor, care a decedat. „Klassika Media” este fondatoarea și a altor trei companii media:  SRL „Alternativ-TV” (operator TV prin cablu) , SRL „Alvalmedia” (deținătorul anterior al licenței Euro TV) şi SRL „Trust TV” (distribuitor de servicii), toate avându-l conducător pe Dumitru Chitoroagă. Brandul „Klassika” însă aparţine de mai mulţi ani familiei Şor.

    Ziarul de Gardă a scris anterior că preluarea Euro TV și Alt TV de către Ilan Șor a fost intermediată în 2014 de către Rita Țvic și soțul său, Vladimir Novosadiuc, şeful reprezentanţei în R. Moldova a agenţiei „Rusia Astăzi” (Russia Today) şi „Noutăţi din Rusia” SRL, cu care primarul de Orhei este în relații apropiate.

    Vladimir Novosadiuc (stânga), Ilan Șor (mijloc) și Rita Țvik (dreapta) Foto: media-azi.md

    Țvic și Novosadiuc au apărut şi în raportul Kroll, care dezvăluie fraudele din sistemul bancar, în calitate de acţionari la Unibank, instituţie financiară care făcea parte din „Şor Holding”. Pe reţelele de socializare există imagini cu Novosadiuc, Ţvic şi Şor la agenţia Sputnik, instituţie de presă (site de ştiri) apărută în 2014. Site-ul sputnik.md aparţine Agenţiei Internaţionale de Informaţii „Россия Сегодня”, fondată prin decret prezidenţial de preşedintele rus, Vladimir Putin, în 2013. În R. Moldova, acest site este înregistrat de „Rossiya Segodnya” SRL, al cărei reprezentant este Vladimir Novosadiuc. Agenţia Sputnik are aceeaşi adresă cu a firmei „Klassika Media”, gestionara posturilor Euro TV (Televiziunea Centrală) şi Orhei TV.

    „Pentru nimeni nu este secret că fondatoarea acestor televiziuni, care deține licența, este prietenă bună cu Ilan Șor și l-a cunoscut și pe regretatul Miron Șor. Normal că există o relație de prietenie. Asta este cred că unica legătură dintre ei”, a declarat pentru ZdG Dumitru Chitoroagă, director general al celor două televiziuni.

    Ilan Șor și Rita Țvik, Foto: Radio Orhei

    Întrebat dacă adevăratul beneficiar al celor două televiziuni este primarul de Orhei, Chitoroagă a declarat că potrivit rapoartelor realizate anterior de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, Euro TV nu a fost niciodată sancționat pentru că a reprezentat interesul unui politician anume.

    „Vom împrumuta de la parteneri”

    Întrebat cine a finanțat reorganizarea Euro TV și lansarea noului post de televiziune, Dumitru Chitoroagă spune că banii vor fi împrumutați „de la parteneri”.

    „Nu știu de unde alții au atâția bani. Poate noi ceva nu am făcut corect. Noi o să împrumutăm anumiți bani pentru a ne dezvolta. În prima perioadă nu vor fi probleme. Vom împrumuta de la niște parteneri ca să ne întreținem, iar mai departe cred că ne vom putea asigura. Noi am luat împrumuturi, nu suntem finanțați”, a spus Chitoroagă.

    Am încercat să aflăm despre care parteneri este vorba mai exact, însă Chitoroagă a menționat că nu ne poate spune mai mult decât faptul că aceștia sunt „partenerii fondatorului”.

    Cu referire la faptul că televiziunea se relansează în ajun de alegeri parlamentare, directorul general al „Televiziunii Centrale” a declarat că este doar o coincidență și că ideea de a face schimbări în interior este încă din 2014, doar că s-a lucrat mult la acest proiect până în prezent.

    Chitoroagă nu a negat că televiziunea va participa la compania electorală din acest an: „Nu știu. O să discutăm și o să vedem. Fiecare televiziune trebuie să câștige un ban și acesta este și interesul nostru”.

    Foto: dumitruciorici.com

    Concepția noului post TV

    Potrivit directorului general al televiziunii, concepția generală a noului post de televiziune va rămâne neschimbată. Dumitru Chitoroagă susține că „Televiziunea Centrală” va fi un post generalist, care va atrage atenția tuturor categoriilor de vârstă.

    La „Televiziunea Centrală” vor fi difuzate filme, documentare, emisiuni, dar și buletine de știri. Conținutul va fi prezentat atât în limba rusă, cât și în limba română.

    „Conceptul rămâne același – televiziune generalistă cu maxim 10% conținut informativ analitic, însă mult divertisment și emisiuni”, spune Chitoroagă.

    Cu referire la politica editorială, directorul general al televiziunii a menționat că aceasta va fi „corectă și echidistantă”: „Elementar, nu se va permite de a critica pe cineva fără să ai argumente serioase. Nici un jurnalist nu va fi impus să gândească sau să realizeze un anumit reportaj”.

    Întrebat ce a generat această schimbare la față, dacă nu e vorba de alegeri, Chitoroagă a precizat că noul post TV își propune să se orienteze către un public mai mare.

    „Euro TV avea un public mai restrâns în ultima perioadă. În plus, Euro TV, ca și denumire, are istoricul ei. Păcat, pentru că a fost o televiziune municipală inițial, apoi a avut o direcție politică, apoi o altă direcție. Denumirea și brandul nu mai coincidea cu ceea ce dorește telespectatorul. Vrem să facem acum o televiziune ca să putem câștiga și un ban”, spune directorul general al celor două posturi TV.

    Soția lui Șor va avea propria emisiune

    Interpreta rusă Jasmin, soția lui Ilan Șor, va avea propria emisiune la noul post de televiziune. Emisiunea va fi filmată la Moscova și va avea caracter cultural și de divertisment. Invitații lui Jasmin vor fi personalitățile din R. Moldova care s-au stabilit cu traiul în Rusia.

    Foto: dumitruciorici.com

    „Vom avea și content pentru vorbitorii de limbă rusă. De exemplu va fi o emisiune prezentată de Vera Mariancic și Ian Levinzon. Oamenii își aduc aminte de ei”, spune Chitoroagă.

    Totodată, la „Televiziunea Centrală” va fi difuzată și o emisiune politică, care încă nu are o denumire. Aceasta va fi moderată de Ghenadie Vaculovschi, care activează și la agenția de știri „Sputnik”. Ghenadie Vaculovschi a candidat în mai multe rânduri (2005, 2009 și 2014) la funcția de deputat în Parlamentul R. Moldova pe listele Partidului Popular Creștin Democrat, condus, pe atunci, de Iurie Roșca. În 2011 a devenit unul dintre vicepreședinții formațiunii.

    „O oră cu primarul”, așa se va numi o altă emisiune, care însă va fi difuzată la „Orhei TV”. Emisiunea va fi moderată de Diana Memeț, viceprimară de Orhei. „O oră cu primarul” va fi o emisiune de analiză și dezbatere, la care nu va fi invitat doar primarul Ilan Șor, dar și alți primari din țară.

    „Va fi interesantă și emisiunea lui Alexandr Kovaleov (care a prezentat emisiunea Званый ужин) și a Ecaterinei Arnăut. Va fi o emisiune de divertisment pentru a cunoaște Moldova prin ochii unui cetățean străin”, susține Chitoroagă.

    Emisiunile vor fi prezentate concomitent atât la „Televiziunea Centrală”, cât și la „Orhei TV”. Totodată, vor exista emisiuni dedicate exclusiv locuitorilor municipiului Orhei.

    Buletinele de știri în limba română vor fi prezentate de Cristina Moldovanu (fostă prezentatoare la Publika TV, tot ea, fiica fostului șef al Direcției Sănătate din mun. Chișinău, Mihai Moldovanu, și nora fostului ministru al Apărării, Valeriu Pleșca) și Dorina Gherganov (fostă prezentatoare la TVR Moldova). Chitoroagă a refuzat însă să ne spună cine va prezenta buletinele de știri în limba rusă.

    Încă nu există un site oficial al televiziunii, dar pe Facebook a fost creată o pagină – „Televiziunea Centrală”. Deși este o pagină de promovare a televiziunii, aceasta coține și imagini cu parcul de distracții „OrheiLand”, proiect al primarului Ilan Șor. Totodată, o altă postare publicată pe această pagină este despre echipa partidului „Șor”, care a felicitat mai mulți pedagogi cu ocazia zilei profesorului.

    Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe www.zdg.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova. Preluarea integrală a materialelor ZdG se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

    Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile!

    Ziarul de Gardă. Singurul ziar de investigații din Republica Moldova. Abonează-te și tu! Abonează-te

    Zagorodnîi rămâne încă în funcție. CC a respins solicitarea lui Alaiba de a suspenda hotărârea prin care a fost numit la ANSC: „Nu a motivat”

    Curtea Constituțională (CC) a respins vineri, 10 iulie, solicitarea deputatului Dumitru Alaiba privind suspendarea acțiunii Hotărârii Parlamentului nr. 1 din 7 februarie 2019, prin care Anatolie Zagorodnîi a fo…
    Zagorodnîi rămâne încă în funcție. CC a respins solicitarea lui Alaiba de a suspenda hotărârea prin care a fost numit la ANSC: „Nu a motivat”

    S-au scumpit hainele și încălțămintea de vară, fructele exotice și ouăle. Cu cât au crescut prețurile luna trecută

    Față de luna mai, în iunie au crescut prețurile în special la mărfurile specifice sezonului estival, arată datele publicate vineri, 10 iulie, de Biroul Național de Statistică (BNS). Astfel, au fost înregistrate…
    S-au scumpit hainele și încălțămintea de vară, fructele exotice și ouăle. Cu cât au crescut prețurile luna trecută

    DOC/ Judecător la CtEDO din partea R. Moldova: Detalii despre concursul privind selectarea candidaţilor și comisia care va alege

    Din Comisia pentru selectarea candidaţilor la postul de judecător la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CtEDO) ar urma să facă parte 17 membri. Un proiect în acest sens a fost elaborat de Ministerul Justiți…
    DOC/ Judecător la CtEDO din partea R. Moldova: Detalii despre concursul privind selectarea candidaţilor și comisia care va alege

    Filip nu exclude că Nichiforciuc și Andronachi ar putea pleca la PSRM

    În ultima perioadă, deputații Vladimir Andronachi și Eugeniu Nichiforciuc sunt mai absenți din activitatea PDM. Liderul partidului, Pavel Filip, nu exclude că aceștia ar putea adera la PSRM, în contextul în car…
    Filip nu exclude că Nichiforciuc și Andronachi ar putea pleca la PSRM

    Liderul PDM: Dacă opoziția ar da de înțeles că nu va face coaliție cu bandiții, acest fenomen de cumpărare a deputaților nu ar fi

    Președintele Partidului Democrat din Moldova (PDM), Pavel Filip, susține că opoziția – PAS și Platforma DA – ar avea partea sa de vină în faptul că mai mulți deputați democrați au fost convinși să t…
    Liderul PDM: Dacă opoziția ar da de înțeles că nu va face coaliție cu bandiții, acest fenomen de cumpărare a deputaților nu ar fi

    DOC/ Ultima hotărâre: Ce se permite și se interzice până la 1 august

    Până la 1 august, rămân închise grădinițele, cluburile de noapte, teatrele, cinematografele și taberele de odihnă. Totodată, rămân în continuare interzise ceremoniile. Autoritățile permit reluarea activităților…
    DOC/ Ultima hotărâre: Ce se permite și se interzice până la 1 august