Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   (galerie foto) Cum arată „drumul”…

(galerie foto) Cum arată „drumul” ministrului Chirinciuc spre închisoare

Iurie Chirinciuc, ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Veaceslav Teleman, directorul general interimar al Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD), şi şefii a două companii de construcţii, Nicolae Ciobanu de la „Global Trans Construction” şi Marin Sârbu de la „Nouconst” SRL, au fost reținuți de ofițerii și procurorii anticorupție în urma unor percheziţii desfăşurate la domiciliile şi birourile conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID), Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD), dar şi la sediile celor doi agenţi economici.

Iurie Chirinciuc a fost plasat în arest

Potrivit urmăririi penale, Iurie Chirinciuc, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, în complicitate cu directorul general interimar al Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD) şi şefii celor două companii de construcţie reținuți, ar fi exercitat presiuni asupra companiei bulgare „SK-13 Patstroy”, cea care a câștigat licitația pentru reabilitarea drumului „R6 M1-Ialoveni”, cu o lungime de 6,5 km, pentru ca aceasta să cedeze 50 la sută din volumul de lucrări (din suma totală de aproximativ 9 milioane de euro) celor doi agenți economici. „Ulterior, referindu-se la o indicaţie a ministrului, administratorul „Global Trans Construction” ar mai fi estorcat de la acelaşi agent economic 5 la sută din suma contractului, adică circa 400 de mii de euro, o parte din bani (80 000 de euro) urmând să revină factorilor de decizie din cadrul ASD”, anunță CNA.

Adrian Rucan, antreprenorul care i-ar fi dat pachetul lui Iurie Chirinciuc era directorul firmei care a subcontractat lucrările de la compania bulgară, cea care a câștigat, de facto, proiectul pentru reabilitarea drumului.

La scurt timp, organele de drept au făcut publice mai multe imagini video, făcute cu o cameră ascunsă instalată în biroul lui Chirinciuc. În cel mai „compromițător” episod, un bărbat îi oferă ministrului un pachet, iar Chirinciuc îl pune într-un safeu, fără a se uita ce este în interior. Ulterior, surse din cadrul anchetei au precizat că în pachet s-ar fi aflat „o sumă impunătoare de bani”. Persoana care a oferit pachetul ar fi, după constatările reprezentanților MTID, Adrian Rucan, directorul și fondatorul companiei de construcții „Ecosem Grup”, care, întâmplător sau nu, în ultimii ani, a început să aibă mai multe probleme cu organele de drept, dând blocurile în exploatare cu încălcări sau întârziere. Firma era subcontractantul companiei bulgare și cea care urma să execute lucrările de reabilitare a drumului.

Reabilitarea drumului pentru ca ministrul Chirinciuc ar fi primit bani a fost finalizată în proporție de doar 1%, deși a trecut aproape jumătate din termenul stabilit în contract.

R6 M1-Ialoveni – un drum cu doar 1% din lucrări executate

La sfârșitul săptămânii trecute, ZdG a fost pe „șantierul” proiectului „R6 M1-Ialoveni”, drumul care l-a dus pe Iurie Chirinciuc în penitenciar. Deși conform datelor publice, acesta urma să fie reabilitat în perioada 2016-2018, astăzi, agentul economic nu a asfaltat nici măcar un metru. Firma bulgară, prin intermediarii angajați, doar a făcut săpături, distrugând o parte din carosabil. Duminică, la fața locului erau doar două unități de transport. Vitalie Rapcea, viceministrul Transporturilor, a confirmat că antreprenorul general „a utilizat peste 60% din timpul alocat pentru implementarea contractului, dar a realizat un progres de doar 1%”, precizând că lucrările efectuate de companie până acum doar au complicat și au pus în pericol circulația pe acel segment de drum.

„Subantreprenorul, compania autohtonă „Ecosem Grup”, este în incapacitate de a executa lucrări, tehnica fiindu-i sechestrată. Ar mai fi de menționat că, de un an de zile, pe șantier, este excavată o porțiune de 800 m de drum, adâncimea excavării depășește 2 metri, iar malurile neprotejate ale excavarii se surpă. Dacă trebuie cineva reținut pe acest caz, atunci lista trebuie suplinită și cu directorii companiilor „Ecosem” și „Patstroy SK13”, a declarat Rapcea, subliniind că ar fi auzit că miercuri, 3 mai, s-ar fi început lucrări pe acel segment de drum, însă nu a putut oferi alte detalii.

Marin Sârbu, proprietarul și administratorul firmei „Nouconst” SRL

Firma „Global Trans Construction”, care figurează în dosar, e gestionată de Nicolae Ciobanu, fiind fondată de o altă companie a familiei sale, „Mobigrup Anturaj”, care deține salonul de mobilă „Anturaj”. În domeniul mobilei are afaceri și ministrul reținut, Iurie Chirinciuc. Firma „Nouconst” SRL, celălalt agent economic din dosar, e condusă și fondată de omul de afaceri Marin Sârbu. Potrivit datelor Agenției Achiziții Publice, „Nouconst” SRL a câștigat în ultimii patru ani 97 de contracte cu statul în valoare de aproximativ 60 de milioane de lei. Avocatul lui Chirinciuc ne-a spus că nu poate vorbi despre dosarul penal pentru că ar fi fost somat de procurori să nu divulge informații.