Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   EDITORIAL/ Sabotaj avia - o…

EDITORIAL Sabotaj avia – o companie și o campanie

Hărțuirea pasagerilor companiilor aeriene moldovenești a luat turații în ultimele săptămâni. După ce compania maghiară „Wizz Air” a anunțat că din 14 martie 2023 sistează zborurile din și spre Chișinău, compania privatizată în 2018 de afiliații lui Șor, Air Moldova, a ajuns în spațiul public cu anulări de curse, cauzând neplăceri în lanț pasagerilor. 

După ce a anulat cursele planificate pentru 4, 5 și 6 martie spre diverse destinații, inclusiv Varșovia, Londra, Frankfurt, Dusseldorf, Istanbul, Roma, Bologna, Dublin, Tbilisi, Milano, Tel Aviv, compania a anunțat că are o deficiență de flotă. Pentru ziua de 10 martie au fost sistate toate zborurile. Apoi, Air Moldova a emis un comunicat în care spune că e ținta unei campanii de denigrare și că politicienii și mass-media ar dori falimentarea ei. 

Să fie oare adevărat? De la Chișinău operează rute zilnice și săptămânale reputate companii internaționale: Lufthansa, Lot, Austrian, Tarom, Turkish. Acestea își continuă activitatea, iar eventualele probleme cu clienții sunt rezolvate înainte ca acestea să ajungă în mass-media. 

Care este diferența între companiile europene și Air Moldova? Ultima e privatizată în perioada dominării politice a lui Vlad Plahotniuc. Așa, compania de stat „Air Moldova” a ajuns în mâinile unor oameni afiliați lui Ilan Șor, după fiind privatizată într-un mod contestat de experții în economie și integritate. 

Au urmat multe nereguli semnalate de pasageri, dar și de autoritatea aeronautică. Pe lângă anularea frecventă a curselor spre orașele europene, Air Moldova s-a făcut vestită prin declarațiile din toamna anului trecut cu privire la faptul că reia zborurile directe către Federația Rusă, în plin război. Asta în condițiile în care compania avea „deficiențe grave de ordin financiar, ce pot perturba buna funcționare a operatorului și siguranța operațiunilor aeriene planificate”, conform rezultatelor controlului realizat în noiembrie anul trecut de către Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC).

Politicianul condamnat penal, Ilan Șor, care controlează protestele plătite la Chișinău, se pare că pune la cale și proteste aviatice. Anularea în cascadă a zborurilor nu poate să nu nemulțumească pasagerii. 

Există oare vreo soluție? Cetățenii Republicii Moldova sunt de 30 de ani nemulțumiți de privatizările politico-oligarhice. Iar Ilan Șor nu a fost implicat doar în proceduri controversate în cadrul băncilor sau companiilor avia. Problemele decolează de la Aeroport. Amintim că în anul 2013 Aeroportul Chișinău a fost privatizat abuziv de către compania rusească „Avia Invest”, al cărei preşedinte al consiliului de administrare în 2014 devenise Ilan Şor. Tot el a controlat și magazinele duty-free din incintă. 

Soluția ar fi deprivatizarea. Dar dacă tranzacțiile de privatizare în interesul lui Șor (și Plahotniuc) s-au făcut repede și cu încălcarea multor norme în perioada 2012-2018, revenirea acestor proprietăți înapoi la stat se poate face doar încet și cu respectarea tuturor normelor legale. 

Zilele trecute, după 10 ani, au început procedurile de retrocedare a Aeroportului Chișinău. Autoritățile spun că Aeroportul Internațional Chișinău se află în proprietatea statului, însă procedurile tehnice de gestiune a acestui obiectiv ar urma să fie încheiate până pe 1 mai. Dar pașii importanți abia urmează: recuperarea banilor și, poate cel mai important, condamnarea la termene reale de detenție a persoanelor publice implicate în această și în multe alte privatizări abuzive. 

Până atunci, în cazul anulării sau întârzierii zborurilor, consultați site-ul Autorității Aeronautice Civile (www.caa.md), telefonați-le la numărul +373 22 823 583, ca să afle statul din prima sursă ce li se întâmplă oamenilor.