Postul de televiziune RTR Moldova a fost sancționat cu 13.000 de lei pentru că a dezinformat despre interzicerea sărbătoririi „Zilei Victoriei” – Ziarul de Gardă
  • Postul de televiziune RTR Moldova a fost sancționat cu 13.000 de lei pentru că a dezinformat despre interzicerea sărbătoririi „Zilei Victoriei”

    Postul de televiziune RTR Moldova a fost sancționat cu 13.000 de lei pentru că a dezinformat despre interzicerea sărbătoririi „Zilei Victoriei”
    Sursa foto: Media Azi
    17 mai 2022 | 21:20

    Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat cu 13.000 de lei postul de televiziune RTR Moldova pentru că a încălcat regulile de informare corectă în cadrul programului matinal de divertisment „Новое Утро!” (din rusă, „O nouă dimineața!”) din 20 aprilie. În cadrul ediției, moderatorul a afirmat că guvernarea ar încerca să interzică sărbătorirea „Zilei Victoriei”. Monitorizarea a fost făcută la solicitarea membrei CA Larisa Turea, care a propus să fie verificate mai multe posturi de televiziune la capitolul reflectării subiectelor „în contextul promulgării, pe 19 aprilie, a legii ce interzice în Republica Moldova afișarea însemnelor asociate cu agresiunea militară a Federației Ruse în statul suveran Ucraina”, transmite Media Azi.

    Potrivit sursei citate, inițial, CA și-a propus să monitorizeze 11 posturi de televiziune, dintre care cel public, Moldova 1, și 10 canale private cu cel mai mare rating conform ultimelor date ale măsurătorului de audiență. În total, autoritatea a reușit să monitorizeze șase instituții media (Moldova 1, Prime, Publika TV, N4, TV6 și RTR Moldova). Reprezentanții CA au precizat că la următoare ședință vor fi examinate următoarele cinci posturi TV. Monitorizarea a cuprins programele difuzate în prime time, în perioada 19-21 aprilie. Pe lângă solicitarea Larisei Turea, CA a fost sesizat pe marginea programului de la RTR Moldova  și de către Centrul pentru Jurnalism Independent și organizația Comunitatea WatchDog.

    Rezultatele monitorizării au arătat că posturile de televiziune Moldova 1, Prime, Publika TV, N4 și TV6, la prezentarea subiectelor referitoare la legea promulgată privind interzicerea panglicii negru-oranj, numită și panglica „Sfântul Gheorghe” și a literelor „V” și „Z” nu au comis încălcări. În cazul RTR Moldova, moderatorii emisiunii „Novoe Utro!” și-au prezentat opiniile cu privire la interzicerea simbolurilor „agresiunii militare ruse în Ucraina, inducând în eroare opinia publică prin afirmațiile: «În Moldova, în același timp, nu scade rezonanța cu privire la încercările autorităților de a interzice una dintre principalele noastre sărbători, cel puțin, din sărbătorile mele cu siguranță – Ziua Victoriei. (…) De exemplu, locuitorii Transnistriei și conducerea de acolo scuipă de sus pe aceste interdicții. (…) Liderul administrației de la Tiraspol a declarat că transnistrenii își vor prinde cu mândrie la piept Panglica Sf. Gheorghe și îi vor primi pe toți acei cărora, pe pământul natal, li s-a interzis să-și comemoreze buneii învingători în război…»”. 

    „Prin expunerea acestor declarații, moderatorul Dmitrii Spivakov nu a asigurat informarea corectă a consumatorilor serviciilor media, iar informația nu a fost prezentată cu bună credință”, a precizat șefa Direcției monitorizare radio, Victoria Stețcaia, scrie Media Azi.

    De asemenea, șefa Direcției monitorizare radio, Victoria Stețcaia, a adăugat că faptele imputate pot fi demonstrate prin declarațiile președintei R. Moldova, Maia Sandu, care a afirmat în cadrul unui briefing de presă că  „modificarea legislației naționale cu privire la unele semne și litere care sunt folosite de armata rusă în războiul din Ucraina și cu privire la interzicerea pe teritoriul țării noastre a simbolicii acestui război nu atentează la memoria noastră istorică, iar oamenii vor putea, în continuare, să-i comemoreze pe eroii care au luptat în cel de-al Doilea Război Mondial”. De asemenea, se accentuează că președinta țării a subliniat că „nimeni nu interzice sărbătorirea zilei de 9 Mai”

    Reprezentanții RTR Moldova au comunicat Consiliului Audiovizualului că, în toate buletinele de știri din perioada monitorizată, a prezentat materiale despre interzicerea afișării simbolurilor interzise „în toate aspectele”.

    Publicitate

    „Postul TV RTR Moldova respectă interdicțiile stabilite de legislația Republicii Moldova și nu provoacă conflicte în societate, prezentând știri doar din punct de vedere faptic. Ce se referă la emisiunea «Novoe Utro!», difuzată la 20 aprilie 2022, ora 7:00, atragem atenția CA asupra faptului că nu este un program informativ sau analitic, ci unul de divertisment”, potrivit răspunsului postului RTR Moldova.

    De asemenea, canalul susține că emisiunea nu este o producție proprie, dar achiziționată de la compania TV Content.

    „Ținând cont de situația creată, conducerea furnizorului TV-Comunicații Grup [care deține RTR Moldova, n.a.] a avertizat TV Content SRL și prezentatorul emisiunii despre inadmisibilitatea conținutului prezentat și, în eventualitatea unor astfel de situații pe viitor, relațiile contractuale vor fi încetate”, se mai spune în scrisoarea RTR Moldova. 

    Firma TV Content a menționat că prezentatorul „nu a intenționat sub nicio formă să furnizeze vreo informație falsă pentru a induce publicul în eroare”, iar „în program nu spunea că sărbătoarea de 9 Mai este interzisă în Republica Moldova”.

    „Interzicerea panglicii Sf. Gheorghe este un fapt dureros pentru el și, în această situație, factorul uman a jucat un rol important și prezentatorul TV nu și-a putut reține emoțiile, dar a promis că acest lucru nu se va mai întâmpla pe viitor”, se mai spune în declarația companiei.

    Vicepreședinta CA, Aneta Gonța, a remarcat că prevederile legale cu privire la informarea corectă nu se referă doar la emisiunile informativ-analitice: „Și asta nu înseamnă că nu trebuie să informăm corect sau să ne bazăm pe fapte când vorbim într-un program de divertisment. Este adevărat, e un program de divertisment, dar, într-adevăr, publicul a fost dus în eroare acolo”.

     „Am constatat o încălcare flagrantă a art. 13, la mai multe puncte. Se face uz de fals și se manipulează opinia publică, ceea ce, de fapt, este o provocare la dezbinarea societății”, spune Larisa Turea, care a pledat pentru sancționarea cu suma maximă a furnizorului, de 15.000 de lei, televiziunea fiind la o abatere repetată, mai scrie sursa citată.  

    Postul a fost amendat cu 13.000 de lei, cu votul a patru membrii CA din șase prezenți la ședință. 

    Publicitate
    Publicitate
    Ne puteți urmări și pe Telegram, unde publicăm investigații și cele mai importante știri ale zilei, dar și pe YouTube, Facebook, Instagram și TikTok.

    Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe www.zdg.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova. Preluarea integrală a materialelor ZdG se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.



  • TRIMITE ȘTIREA TA
    Cunoști o informație de interes public? Trimite-o la ZdG
    FORMULAR

    Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile!

    Ziarul de Gardă. Singurul ziar de investigații din Republica Moldova. Abonează-te și tu! Abonează-te

    Citiți joi în ZdG: detalii despre cele 7 milioane de lei pe an – chiria sediului ANRE, ce ajung la un om de afaceri cercetat penal, interviu cu ministrul Apărării și detalii despre activitatea instituției Avocatului Poporului

    În ediția ZdG din 10 februarie, găsiți o anchetă despre sediul pe care îl închiriază Agenția Națională pentru Reglementare Energetică, o clădire luxoasă, cu cinci etaje, aproape de centrul Chișinăului. Astfel,…
    Citiți joi în ZdG: detalii despre cele 7 milioane de lei pe an – chiria sediului ANRE, ce ajung la un om de afaceri cercetat penal, interviu cu ministrul Apărării și detalii despre activitatea instituției Avocatului Poporului

    Teste pentru eliminarea „veteranilor falși”

    După ce Guvernul a decis prelungirea, până la 31 decembrie 2022, a termenului de schimbare a legitimațiilor de veteran de război de model vechi cu cele de model nou, în R. Moldova continuă procedurile de evalua…
    Teste pentru eliminarea „veteranilor falși”

    Ziua Internațională a Studenților: Student din R. Moldova peste hotare vs student străin în R. Moldova

    Tot mai mulți tineri din R. Moldova aleg să studieze la instituții de învățământ superior de peste hotare. Motivele deciziei de a pleca sunt diverse: de la calitatea precară a studiilor la nerecunoașterea diplo…
    Ziua Internațională a Studenților: Student din R. Moldova peste hotare vs student străin în R. Moldova

    VIDEO/ „Împlinesc 17 ani de când citesc Ziarul de Gardă”. De vorbă cu Ion Boțan, fost profesor de limbă și literatură română în comuna Mingir

    Ion Boțan, cititor fidel al Ziarului de Gardă a fost profesor de limbă și literatură română timp de patru decenii în școala din comuna Mingir. S-a născut în comuna Chiperceni, raionul Orhei, iar la Hâncești a v…
    VIDEO/ „Împlinesc 17 ani de când citesc Ziarul de Gardă”. De vorbă cu Ion Boțan, fost profesor de limbă și literatură română în comuna Mingir

    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    După un sfert de secol, pe care l-a dedicat sistemului judecătoresc din R. Moldova, magistratul Ion Cotea constată cu regret că în toți acești ani „a asistat doar la distrugerea justiției”. Judecătorul afirmă c…
    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    Maia Sandu a invitat-o pe președinta Greciei să efectueze o vizită de lucru în R. Moldova: „diaspora moldovenească, bine integrată social și economic în societatea elenă, contribuie și mai mult la apropierea dintre țările noastre”

    Președint Maia Sandu a discutat marți, 5 iulie, în cadrul vizitei de lucru la Atena, cu președinta Greciei, Katerina Sakellaropoulou. Șefa statului i-a mulțumit acesteia pentru asistența umanitară oferită R. Mo…
    Maia Sandu a invitat-o pe președinta Greciei să efectueze o vizită de lucru în R. Moldova: „diaspora moldovenească, bine integrată social și economic în societatea elenă, contribuie și mai mult la apropierea dintre țările noastre”

    Memur Maaşı Hesaplama

    - dinamobet.club - bahsegel.club - cratosbet.club -
    casinovale.club
    -
    süperbetin
    - benjabet -

    kolaybet

    -
    betgaranti
    - jojobet.pro -

    mersin eskort

    - eskort - eskort eskişehir -
    web tasarım hizmeti
    -
    istanbul avukat
    - deneme bonusu veren siteler

    Memur Maaşı Hesaplama

    - dinamobet.club - bahsegel.club - cratosbet.club -
    casinovale.club
    -
    süperbetin
    - benjabet -

    kolaybet

    -
    betgaranti
    - jojobet.pro -

    mersin eskort

    - eskort - eskort eskişehir -
    web tasarım hizmeti
    -
    istanbul avukat
    - deneme bonusu veren siteler